معیار و ضابطهٔ اتلاف
نویسنده:
احمد دیلمی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 101
چکیده:
قاعدهٔ اتلاف یکی از چند قاعدهٔ بسیار مهمی است که به وسیلهٔ آنها مسائل مربوط به ضمان و مسئولیت مدنی در فقه و حقوق اسلامی حلّ و فصل میشود. در هریک از قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی نیز این قاعده به گونهای از مبانی و منابع ضمان و مسئولیت بهشمار آمده است. در نگاه نخست، استدلال به این قاعده دشوار به نظر نمیرسد. اما تحلیل دقیق منطقی و واقعی آن نشان میدهد که این کار مستلزم پیشنیازهای متعددی است. مهمترین چالش و مسئله در اِعمال این قاعده، تبیین مفهومشناسانهٔ «اتلاف» و بهویژه ارائهٔ معیار و ضابطهای هرچه عینیتر و کمّیتر برای آن است. هدف تحقیق حاضر حل این مسئله با روش توصیفی و تحلیلی است. ادبیات فقهی و حقوقی ما در این باب به سترگی ادبیات علمی قواعدی مانند «ضمان ید» و «نفی ضرر» نیست. لکن نتایج این پژوهش نشان میدهد که فقیهان بزرگ امامیه تلاشهای ارزشمندی جهت ضابطهمندکردن و استانداردسازی این قاعده به عمل آوردهاند. طرح و ارزیابی این دیدگاهها موجب توسعهٔ ادبیات فقهی و حقوقی ما در این زمینه میشود. برخی بر این باورند که با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید، اتلافْ به مثابه «قابلیت استناد» به عنوان تنها مبنای ضمان و مسئولیت ناشی از جرم پذیرفته شده است، اما نگارندهٔ این مقاله با بسندهبودن این دیدگاه همدلی ندارد و بر این باور است که باید عناصر لازم برای تحقّق استناد عرفی نیز بهروشنی تبیین شود.
قاعدهٔ اتلاف یکی از چند قاعدهٔ بسیار مهمی است که به وسیلهٔ آنها مسائل مربوط به ضمان و مسئولیت مدنی در فقه و حقوق اسلامی حلّ و فصل میشود. در هریک از قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی نیز این قاعده به گونهای از مبانی و منابع ضمان و مسئولیت بهشمار آمده است. در نگاه نخست، استدلال به این قاعده دشوار به نظر نمیرسد. اما تحلیل دقیق منطقی و واقعی آن نشان میدهد که این کار مستلزم پیشنیازهای متعددی است. مهمترین چالش و مسئله در اِعمال این قاعده، تبیین مفهومشناسانهٔ «اتلاف» و بهویژه ارائهٔ معیار و ضابطهای هرچه عینیتر و کمّیتر برای آن است. هدف تحقیق حاضر حل این مسئله با روش توصیفی و تحلیلی است. ادبیات فقهی و حقوقی ما در این باب به سترگی ادبیات علمی قواعدی مانند «ضمان ید» و «نفی ضرر» نیست. لکن نتایج این پژوهش نشان میدهد که فقیهان بزرگ امامیه تلاشهای ارزشمندی جهت ضابطهمندکردن و استانداردسازی این قاعده به عمل آوردهاند. طرح و ارزیابی این دیدگاهها موجب توسعهٔ ادبیات فقهی و حقوقی ما در این زمینه میشود. برخی بر این باورند که با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید، اتلافْ به مثابه «قابلیت استناد» به عنوان تنها مبنای ضمان و مسئولیت ناشی از جرم پذیرفته شده است، اما نگارندهٔ این مقاله با بسندهبودن این دیدگاه همدلی ندارد و بر این باور است که باید عناصر لازم برای تحقّق استناد عرفی نیز بهروشنی تبیین شود.
معیار و ضابطهٔ اتلاف
3/20/2020 12:00:00 AM
معیار شرک در قرآن
نویسندگان:
آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی
،
سید ابوفضائل مجتهدی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1394