انسان شناسی صدرا و تأثیر آن در اثبات مسئله ولایت

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و سوم - پاییز 87
چکیده:
صدرا فیلسوفی است که به اصول و مبانی شیعه، اعتقاد راسخ دارد و در مواضع متعددی به تبیین و توجیه آنها می‌پردازد. عقیده به وجود ولی و امام، به عنوان حجّت دائم خدا در روی زمین، از جمله اینهاست. از نظر او امامت و ولایت ـ برخلاف نبوّت ـ برای همیشه جاری است و سیاست، تابع شریعت الهی است. صدرا برای اثبات حجت دائم خدا و به تبع آن، تبیین حق حاکمیت وی، به قاعدة «امکان اشرف» تمسک می‌جوید. صدرا در این جا از نگرش خاص فلسفی خود و با عنایت به قرآن و روایات دربارة انسان برای تتمیم و تحکیم این موضوع، استفاده می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که نوع امام و ولی، نوعی اشراف از سایر انواع بوده و غایت خلقت است و نسبت ولی به سایر ابنای بشر، مانند نسبت انسان به دیگر انواع حیوانی است. همان طور که انسان، اشرف موجودات زمین و غایت خلقت است و اگر او از زمین برداشته شود، دیگر موجودات باقی نخواهند ماند، اگر حجت خدا در زمین نباشد، سایر انسان‌ها مجال حیات نخواهند یافت. به تبع آن، اگر امام در جامعه، حاکم نباشد ـ هر چند که فیض وجود او به دیگران می‌رسد ـ امور جامعه، سامان نمی‌یابد. این نوشتار بر آن است تا میزان تأثیر انسان‌شناسی صدرا در اثبات مسئله ولایت و به تبع آن حق حاکمیت ولی را به تصویر بکشد.

بررسی تاثیر نظریه تطابق عوالم در معرفت شناسی صدرا

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1392 بهار 1392  شماره43

بررسی رابطه انسان شناسی و روش شناسی در پارادایم های اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی

مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1391   (پياپي 11)، تابستان 1391  شماره3

محقق نراقی و مسئله ولایت فقیه

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1381 شماره 73

نگرش‌های متعدد صدرا در تبیین رابطه انسان و خدا

نویسنده: خدیجه هاشمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 78

مهدویت پژوهی ، مسئله شناسی ، معرفت شناسی و مبانی شناسی

نویسنده: حسین الهی نژاد ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395

خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفه‌های آن در فلسفۀ صدرا

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 1

انسان در تراز قرآن؛ جستاری در انسان شناسی قرآنی

نویسنده: علی راد ،
کتاب: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث - 1393
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397