مرجعیت علمی قرآن از نگاه استاد مطهری
نویسنده:
محمدمهدی فیروزمهر
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
چکیده:
مرجعیت علمی قرآن مفهومی نوپدید است و تعریف مورد وفاقی ندارد؛ ولی مرجعیت علمی قرآن به این معنا که نخستین کتابى که اندیشه مسلمانان را به خود جلب کرد، مسلمانان در پى آموزش آن بودند و در این راستا علوم مختلفی شکل گرفت که به شکلگیری تمدن بزرگ اسلامی منتهی شد، از زمان رحلت پیامبر خاتم6 شروع میشود. در تاریخ حیات علمی مسلمانان، دانشمندانی اعتقاد داشتند جزئیات همه علوم از قرآن قابل استخراج است. در مقابل، دانشمندانی معتقد بودند قرآن کتاب هدایت است و نمیتوان علوم را از قرآن استخراج کرد. از آثار استاد مطهری استفاده میشود قرآن در تعیین مبانی، اصول و اهداف علوم مرجعیت دارد، به پرسشهایی که علم تجربی از پاسخگویی به آنها ناتوان است، پاسخی روشن میدهد و رازهایی را در طبیعیات دارد که با پیشرفت علوم قابل فهم میگردد و در علوم انسانی مسائل بسیاری را در قالب کلیات مطرح کرده که به روش اجتهاد قابل استنباط است. به باور ایشان، در قرآن هیچ مطلب اجتماعى، تاریخى، اخلاقى، فقهى، فلسفى و غیره با زبان معمول و در قالب اصطلاحات رایج بیان نشده است؛ ولی مسائل بسیاری از آن علوم کاملًا قابل استنباط است و اصول تربیت و اخلاق و نظامات اجتماعى و خانوادگى را بیان کرده و فقط تفسیر و احیاناً تطبیق اصول بر فروع را بر عهده سنت و یا بر عهده اجتهاد گذاشته است. تحقیق پیش رو، به هدف تنقیح مرجعیت قرآن و گستره آن و با روش اسنادی، به توصیف و تحلیل دیدگاه استاد مطهری درباره مرجعیت علمی قرآن میپردازد.
مرجعیت علمی قرآن مفهومی نوپدید است و تعریف مورد وفاقی ندارد؛ ولی مرجعیت علمی قرآن به این معنا که نخستین کتابى که اندیشه مسلمانان را به خود جلب کرد، مسلمانان در پى آموزش آن بودند و در این راستا علوم مختلفی شکل گرفت که به شکلگیری تمدن بزرگ اسلامی منتهی شد، از زمان رحلت پیامبر خاتم6 شروع میشود. در تاریخ حیات علمی مسلمانان، دانشمندانی اعتقاد داشتند جزئیات همه علوم از قرآن قابل استخراج است. در مقابل، دانشمندانی معتقد بودند قرآن کتاب هدایت است و نمیتوان علوم را از قرآن استخراج کرد. از آثار استاد مطهری استفاده میشود قرآن در تعیین مبانی، اصول و اهداف علوم مرجعیت دارد، به پرسشهایی که علم تجربی از پاسخگویی به آنها ناتوان است، پاسخی روشن میدهد و رازهایی را در طبیعیات دارد که با پیشرفت علوم قابل فهم میگردد و در علوم انسانی مسائل بسیاری را در قالب کلیات مطرح کرده که به روش اجتهاد قابل استنباط است. به باور ایشان، در قرآن هیچ مطلب اجتماعى، تاریخى، اخلاقى، فقهى، فلسفى و غیره با زبان معمول و در قالب اصطلاحات رایج بیان نشده است؛ ولی مسائل بسیاری از آن علوم کاملًا قابل استنباط است و اصول تربیت و اخلاق و نظامات اجتماعى و خانوادگى را بیان کرده و فقط تفسیر و احیاناً تطبیق اصول بر فروع را بر عهده سنت و یا بر عهده اجتهاد گذاشته است. تحقیق پیش رو، به هدف تنقیح مرجعیت قرآن و گستره آن و با روش اسنادی، به توصیف و تحلیل دیدگاه استاد مطهری درباره مرجعیت علمی قرآن میپردازد.
مرجعیت علمی قرآن از نگاه استاد مطهری
3/21/2019 12:00:00 AM
مرجعیت علمی قرآن از نگاه استاد مطهری
نویسنده:
محمدمهدی فیروزمهر*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1398 زمستان 1398 شماره 2
مرجعیت علمی قرآن از نگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد فاکر میبدی
،
محمدحسین رفیعی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
تحریفناپذیری قرآن از دیدگاه استاد مطهری
نویسندگان:
مریم مظاهری
،
مجتبی نوروزی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 2
قرآن و آزادی از منظر استاد مطهری
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
شناخت در قرآن از نگاه مطهری
نویسنده:
سید محمد حسین مبلّغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
مرجعیت علمی قرآن از دیدگاه دکتر گلشنی
نویسنده:
مرتضی غرسبان
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 3
روش قرآن پژوهی استاد مطهری
نویسنده:
سید مصطفى احمدزاده
،
مقاله نشریه: اندیشه حوزه » سال 1385 سال 1385 - شماره 57