روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی انتقادی نظریه فرهنگی فوکو

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)
چکیده:
برای به کار بردن هر نظریه‌‌ای توجه به زمینه‌‌های اجتماعی و معرفتی و همچنین مبانی هستی‌‌شناختی، انسان شناختی، معرفت‌‌شناختی و روش‌‌شناختی آن ضروری است. از آنجا که در سال‌‌های اخیر نظریه فرهنگی فوکو در ایران مورد توجه قرار گرفته، در این مقاله بر آن شدیم تا با روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی مبانی و زمینه‌‌های این نظریه پرداخته و برخی از نقدهای وارد بر آن را مطرح کنیم تا در مراجعه و به کاربردن آن مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌‌رسد، نظریۀ فرهنگی فوکو مبانی و بنیادهایی دارد که بدون توجه به آن‌ها نمی‌‌توان به تحلیل مسائل اجتماعی در ایران پرداخت.

بررسی انتقادی تبارشناسی میشل فوکو از منظر حکمت اسلامی

نویسنده: مریم منصوری ، استاد راهنما: حسین سوزنچی ، استاد مشاور 1: قاسم زائری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

روش شناسی بنیادین نظریه فرهنگی استوارت هال با رویکرد انتقادی

مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1393 زمستان 1393 شماره3

بررسی انتقادی نظریه «عقل دفائنی»

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40

نظریه پدیدارشناختی فرهنگ وسیاستگذاری فرهنگی

مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1393 پاييز 1393 شماره2

بررسی انتقادی مبانی معرفتی پساساختارگرایی در علوم اجتماعی با تأکید بر فوکو از منظر حکمت اسلامی

استاد راهنما: سیدمحمدحسین هاشمیان ، استاد مشاور: حسن عبدی ، دانشجو: محمد جواد ایزدپناه ،
پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1393 - [کارشناسی ارشد]

نظریه فرهنگی در اندیشه علامه طباطبایی

نویسنده: امین اسدپور ، استاد راهنما: حسین سوزنچی ، استاد مشاور 1: سیدمحمدحسین هاشمیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

سکولاریزم و حکومت دینى : بررسى انتقادى یک نظریه

نویسنده: حسین کچویان ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84

بررسی مقایسه‌ای ـ انتقادی نظریه شناخت استیس و کواین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397