نگاه فرایندی به سنتهای اجتماعی در سوره اسراء
نویسندگان:
حسن غفاری فر
،
صفورا سالاریه
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 1 (پیاپی 25)
چکیده:
کل نظام هستی، هدفمند و بر پایۀ قانون علّی - معلولی استوار است. بر همین مبنا، روابط حاکم بر عالَم انسانی و غیرانسانی، مبتنی بر اصل تاثیر و تأثر است. روابط اجتماعی انسان نیز خارج از این سیستم و حتمیبودن نیست. قرآن ـ که دربردارندۀ قوانین چیستی و چرایی عالم هستی است ـ از هست اجتماعی سخن گفته و بر این دسته از قوانین إلزامی، نام «سُنن» نهاده است که در علوم اجتماعی به آن «سنتهای اجتماعی» گویند.
با توجه به گستردگی قرآن و محدودیت ظرفیت مقاله، در نوشتار حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با کمک منابع تفسیری، تاریخی وجامعهشناسی برای شناسایی سنتهای اجتماعی، تنها سورۀ مبارکۀ اسراء ـ که کلیدیترین سنتهای اجتماعی را یادآور شده ـ بررسی میشود تا مُدل فرایند تحقق سنتها در جوامع بشری از مبدأ تا مقصد، شناسایی و بهعنوان دانشی بنیادین، مفید برای تفسیر وقایع گذشته و تحلیل پدیدههای پیشرو باشد.
قوانین و سنتهای شناساییشده در این سوره عبارتند از: اصل هدایتگری خدا و هدایتپذیری بشر، اصل تربیتی تشویق و ترغیب، اصل مُرید و مختاربودن انسان، اصل بازخوردگیری و ارزیابی أعمال، سنت إستمهال، پاداش در قالب تنبیه مجرمین و طالحین و پیروزی صالحین و در نهایت، جانشینی اهل حق بر باطل یا سنت استخلاف.
کل نظام هستی، هدفمند و بر پایۀ قانون علّی - معلولی استوار است. بر همین مبنا، روابط حاکم بر عالَم انسانی و غیرانسانی، مبتنی بر اصل تاثیر و تأثر است. روابط اجتماعی انسان نیز خارج از این سیستم و حتمیبودن نیست. قرآن ـ که دربردارندۀ قوانین چیستی و چرایی عالم هستی است ـ از هست اجتماعی سخن گفته و بر این دسته از قوانین إلزامی، نام «سُنن» نهاده است که در علوم اجتماعی به آن «سنتهای اجتماعی» گویند.
با توجه به گستردگی قرآن و محدودیت ظرفیت مقاله، در نوشتار حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با کمک منابع تفسیری، تاریخی وجامعهشناسی برای شناسایی سنتهای اجتماعی، تنها سورۀ مبارکۀ اسراء ـ که کلیدیترین سنتهای اجتماعی را یادآور شده ـ بررسی میشود تا مُدل فرایند تحقق سنتها در جوامع بشری از مبدأ تا مقصد، شناسایی و بهعنوان دانشی بنیادین، مفید برای تفسیر وقایع گذشته و تحلیل پدیدههای پیشرو باشد.
قوانین و سنتهای شناساییشده در این سوره عبارتند از: اصل هدایتگری خدا و هدایتپذیری بشر، اصل تربیتی تشویق و ترغیب، اصل مُرید و مختاربودن انسان، اصل بازخوردگیری و ارزیابی أعمال، سنت إستمهال، پاداش در قالب تنبیه مجرمین و طالحین و پیروزی صالحین و در نهایت، جانشینی اهل حق بر باطل یا سنت استخلاف.
نگاه فرایندی به سنتهای اجتماعی در سوره اسراء
3/21/2019 12:00:00 AM
نگاه فرایندی به سنت های اجتماعی در سوره اسراء
نویسندگان:
حسن غفاری فر
،
صفورا سالاریه*
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 1
مدل مفهومی فرآیندی مرکزیت بخشی نابهنجار به خود در منابع اسلامی
مقاله نشریه: فرهنگ مشاوره و روان درمانی » سال 1399 دوره 11، شماره 42 (تابستان1399)
پژوهشى فقهى اجتماعى در موضوع نگاه و مسایل آن قسمت پنجم نگاه به چهره آراسته
نویسنده:
محمد سروش
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 99
پژوهشى فقهى اجتماعى در موضوع نگاه و مسایل آننگاه به چــــــــهره
نویسنده:
محمد سروش
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 98
تأثیر نگاه فردى و اجتماعى به دین در استنباط احکام فقهى
نویسنده:
محمد عابدی میانجی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1390 شماره 67
تأثیر نگاه فردى و اجتماعى به دین در استنباط احکام فقهى
نویسنده:
محمد عشایری
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1390 شماره 70
تحلیل محتوای کیفی مضامین اجتماعی در سوره حجرات
نویسنده:
سید محسن میرسندسی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 دوره 27، شماره 1 (بهار 1401)
تحلیل محتوای کیفی مضامین اجتماعی در سوره حجرات
نویسنده:
سید محسن میرسندسی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 102
جلوههایی از سنّتهای الهی در نهضت عاشورا
نویسنده:
حسین عبدالمحمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 146 محرم
پژوهشى فقهى اجتماعى در موضوع نگاه و مسایل آن قسمت دوازدهم نگاه به زنان غیر مسلمان
نویسنده:
محمد سروش
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 106