بررسی اقتدار در آموزشهای اخلاقی نهجالبلاغه
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 2 (پیاپی 30)
چکیده:
اتوریته بهمعنای اقتدار مشروع، مسئلهای است که از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و دارای انواع گوناگونی است. یکی از این انواع، اتوریته آموزشی است. این مسئله توسط اندیشمندان و مکاتب فکری مورد بحث قرار گرفته است و از اشکالات واردشده به آن، این است که اتوریتهٔ معلمْ ممکن است سبب حذف استقلال یادگیرنده شود. پژوهش حاضر سعی نموده با هدف بررسی مفهوم و ماهیت اتوریته در آموزشهای اخلاقی نهجالبلاغه به بررسی اهداف و انواع آموزش در نهجالبلاغه، همچنین اصول و شیوههای آموزش اخلاقی و اتوریته معلم و استقلال یادگیرنده در نهجالبلاغه بپردازد. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مایرینگ (2000)، بر روی نهجالبلاغه انجام شده است. شیوه نمونهگیری از نوع غیراحتمالی و از نوع هدفمند یا معیار بوده است که بهروش متنپژوهی انجام شده و از اعتبار بازاندیشانه و راهبرد ارتقای کیفیت سیلورمن بهره گرفته شده است. آنچه از این پژوهش به دست آمده، بیانگر این است که اصول و شیوههای آموزش اخلاقی در نهجالبلاغه گویای رابطه سلطه در آموزش نیست و با هدف آزادی و استقلالبخشی به یادگیرنده برنامهریزی شده و جهت آزادی و تعقل او، و بهدستآوردن کمال اختیاری است.
اتوریته بهمعنای اقتدار مشروع، مسئلهای است که از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و دارای انواع گوناگونی است. یکی از این انواع، اتوریته آموزشی است. این مسئله توسط اندیشمندان و مکاتب فکری مورد بحث قرار گرفته است و از اشکالات واردشده به آن، این است که اتوریتهٔ معلمْ ممکن است سبب حذف استقلال یادگیرنده شود. پژوهش حاضر سعی نموده با هدف بررسی مفهوم و ماهیت اتوریته در آموزشهای اخلاقی نهجالبلاغه به بررسی اهداف و انواع آموزش در نهجالبلاغه، همچنین اصول و شیوههای آموزش اخلاقی و اتوریته معلم و استقلال یادگیرنده در نهجالبلاغه بپردازد. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مایرینگ (2000)، بر روی نهجالبلاغه انجام شده است. شیوه نمونهگیری از نوع غیراحتمالی و از نوع هدفمند یا معیار بوده است که بهروش متنپژوهی انجام شده و از اعتبار بازاندیشانه و راهبرد ارتقای کیفیت سیلورمن بهره گرفته شده است. آنچه از این پژوهش به دست آمده، بیانگر این است که اصول و شیوههای آموزش اخلاقی در نهجالبلاغه گویای رابطه سلطه در آموزش نیست و با هدف آزادی و استقلالبخشی به یادگیرنده برنامهریزی شده و جهت آزادی و تعقل او، و بهدستآوردن کمال اختیاری است.
بررسی اقتدار در آموزشهای اخلاقی نهجالبلاغه
3/20/2020 12:00:00 AM
بررسی عنصر تصویرپردازی در خطبهی أشباح نهجالبلاغه
نویسندگان:
احمد پاشازانوس
،
عاطفه رحمانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 2
تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهجالبلاغه
نویسندگان:
رسول ربانی
،
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39
تأثیر گزارههای اخلاقی نهجالبلاغه بر ادب فارسی
نویسنده:
زهرا یاریان کوپایی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 22
روشهاى تربیت در نهجالبلاغه
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 284
بررسی نقش ضربالمثلها در فهم و زیباسازی تعابیر نهجالبلاغه
نویسندگان:
مریم توکل نیا
،
علی محمد میرجلیلی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13
بررسی انتقادی کاربست نظریه اقتدار وبر در تحلیل انقلاب اسلامی
نویسنده:
رسول صادقی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
مبانى اقتدار سیاسى در قرآن
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 279