دلالتیابی آیۀ اکمال با استناد به کارکرد فن بلاغی «تقدیم»
نویسنده:
سیده فاطمه کیایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 99
چکیده:
در تبیین معنای کمال دین در آیه سوم سورۀ مائده، سه دیدگاه متفاوت در میان مفسران قابل مشاهده است. عدهای آن را محصول «جامعیت دین» بعد از اتمام نزول فرامین وحیانی تلقی نموده و عدۀ دیگر «حاکمیت دین» با گسترش دامنۀ شیوع و نفوذ اسلام را معادل با کمال انگاشتهاند و گروه سوم، «جاودانگی دین» با امر ولایت را مترادف با کمال قلمداد نمودهاند. با توجه به اینکه آیۀ اکمال دین ازجمله آیات دارای شان نزول خاص میباشد و از طرف دیگر، متعلق کمال محذوف و ظاهر آیه حداقل در نگاه اول دلالت آشکاری بر آنچه کمال بدان مبتنی است ندارد، بیشتر مفسران در تبیین معنای کمال به ذکر روایات تفسیری ناظر به شأن نزول بسنده نموده و کمتر به فحصی عمیقتر از قراین درونمتنی روی آوردهاند. ازاینرو نگارنده در راستای کشف قراین درونمتنی که با استناد به آنها بتوان به ترجیح یکی از معانی پیشگفته اقدام نمود، به این نتیجه رسید که شاید مقدم شدن ظرف زمانی «الیوم» خود بتواند بهعنوان یک قرینه درونمتنی لحاظ گردد. بنابراین نوشتار پیش رو با هدف پاسخ به این پرسش که انتقال کدامیک از سه مفهوم پیشگفته، یعنی «حاکمیت»، «جامعیت» و «زعامت»، تقدم ظرف زمانی را اقتضا مینموده است، سامان یافت تا از این طریق، زمینۀ رهیافتی درونمتنی به معنایابی آیه فراهم گردد.
در تبیین معنای کمال دین در آیه سوم سورۀ مائده، سه دیدگاه متفاوت در میان مفسران قابل مشاهده است. عدهای آن را محصول «جامعیت دین» بعد از اتمام نزول فرامین وحیانی تلقی نموده و عدۀ دیگر «حاکمیت دین» با گسترش دامنۀ شیوع و نفوذ اسلام را معادل با کمال انگاشتهاند و گروه سوم، «جاودانگی دین» با امر ولایت را مترادف با کمال قلمداد نمودهاند. با توجه به اینکه آیۀ اکمال دین ازجمله آیات دارای شان نزول خاص میباشد و از طرف دیگر، متعلق کمال محذوف و ظاهر آیه حداقل در نگاه اول دلالت آشکاری بر آنچه کمال بدان مبتنی است ندارد، بیشتر مفسران در تبیین معنای کمال به ذکر روایات تفسیری ناظر به شأن نزول بسنده نموده و کمتر به فحصی عمیقتر از قراین درونمتنی روی آوردهاند. ازاینرو نگارنده در راستای کشف قراین درونمتنی که با استناد به آنها بتوان به ترجیح یکی از معانی پیشگفته اقدام نمود، به این نتیجه رسید که شاید مقدم شدن ظرف زمانی «الیوم» خود بتواند بهعنوان یک قرینه درونمتنی لحاظ گردد. بنابراین نوشتار پیش رو با هدف پاسخ به این پرسش که انتقال کدامیک از سه مفهوم پیشگفته، یعنی «حاکمیت»، «جامعیت» و «زعامت»، تقدم ظرف زمانی را اقتضا مینموده است، سامان یافت تا از این طریق، زمینۀ رهیافتی درونمتنی به معنایابی آیه فراهم گردد.
دلالتیابی آیۀ اکمال با استناد به کارکرد فن بلاغی «تقدیم»
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تحلیل قیام عاشورا با استناد به آیات قرآنی
نویسندگان:
سید رضی قادری
،
مهرداد دیوسالار
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 9
بررسی تطبیقی آیه اکمال از دیدگاه فخر رازی و علاّمه طباطبایی(ره)
نویسنده:
روح الله محمدی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
واکاوی نظریه وحدت برخی سور قرآن با استناد به سیاق
نویسندگان:
مریم صباغی ندوشن
،
محمدحسن حائری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1395 شماره 3
واکاوی نظریه وحدت برخی سور قران با استناد به سیاق
نویسندگان:
مریم صباغی ندوشن
،
محمد حسن حائری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
کارکرد اجتماعی اعتقاد به مهدویت
نویسندگان:
مجتبی گودرزی
،
محمود ملکی راد
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)