فلسفه، جامعهشناسى و تاریخ علم؛ از تبعیت و تقلید تا تلائم و تعامل
نویسنده:
سعید زیباکلام
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
تبیین و تفهم دقیقا همان صحنه و میدانى است که تمام مناقشات و منازعات در آن و بر سر آن صورت مىگیرد. البته ارائه تبیین به خودى خود و فىنفسه مورد مناقشه نیست; زیرا جمیع فلاسفه علم، مورخان علم، و جامعهشناسان علم بر این نقطه عزیمت وحدت نظر دارند که پدیدار معرفت علمى را باید فهم و تبیین کرد. اختلاف رویکرد و دیدگاه بر سر نوع تبیینى است که براى هویت و منزلت معرفت علمى، براى فرآیندها و عوامل مؤثر در ظهور و مفهومسازى و صورتبندى دعاوى معرفت علمى، براى فرآیندهاى دخیل و موازین مؤثر در ارزیابى و در نتیجه، اخذ یا رفض چنین دعاوى معرفتى باید ارائه کرد. تبیین هویت و منزلت معرفت علمى براى تقریبا تمام مکاتب و رویکردهاى متعدد، به واسطه و در نتیجه تلقى خاص آنها از فرآیند و عوامل مؤثر در ظهور، صورتبندى، و ارزیابى معرفت علمى صورت مىگیرد. و به طور کلى، نوع تبیینى که از فرآیندها و عوامل مؤثر و دخیل ارائه مىکنیم تعیینکننده شکل و صورت رویکردهاى مختلف به فهم معرفت علمى است. یکى از مجارىاى که اختلاف دیدگاه بر سر تبیین، خود را در آنجا به خوبى آشکار کرده است مناقشه بر سر دوگانگى درونى (1) و بیرونى (2) در تاریخ علم است که در ذیل به شرح آن خواهیم پرداخت.
تبیین و تفهم دقیقا همان صحنه و میدانى است که تمام مناقشات و منازعات در آن و بر سر آن صورت مىگیرد. البته ارائه تبیین به خودى خود و فىنفسه مورد مناقشه نیست; زیرا جمیع فلاسفه علم، مورخان علم، و جامعهشناسان علم بر این نقطه عزیمت وحدت نظر دارند که پدیدار معرفت علمى را باید فهم و تبیین کرد. اختلاف رویکرد و دیدگاه بر سر نوع تبیینى است که براى هویت و منزلت معرفت علمى، براى فرآیندها و عوامل مؤثر در ظهور و مفهومسازى و صورتبندى دعاوى معرفت علمى، براى فرآیندهاى دخیل و موازین مؤثر در ارزیابى و در نتیجه، اخذ یا رفض چنین دعاوى معرفتى باید ارائه کرد. تبیین هویت و منزلت معرفت علمى براى تقریبا تمام مکاتب و رویکردهاى متعدد، به واسطه و در نتیجه تلقى خاص آنها از فرآیند و عوامل مؤثر در ظهور، صورتبندى، و ارزیابى معرفت علمى صورت مىگیرد. و به طور کلى، نوع تبیینى که از فرآیندها و عوامل مؤثر و دخیل ارائه مىکنیم تعیینکننده شکل و صورت رویکردهاى مختلف به فهم معرفت علمى است. یکى از مجارىاى که اختلاف دیدگاه بر سر تبیین، خود را در آنجا به خوبى آشکار کرده است مناقشه بر سر دوگانگى درونى (1) و بیرونى (2) در تاریخ علم است که در ذیل به شرح آن خواهیم پرداخت.
فلسفه، جامعهشناسى و تاریخ علم؛ از تبعیت و تقلید تا تلائم و تعامل
3/21/1998 12:00:00 AM
جامعهشناسی علم و تکنولوژی
نويسنده:
شمسالله مریجی
،
کتاب: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) - 1398
مبانی و فلسفه تقلید از منظر قرآن
نویسنده:
محمد صادق یوسفی مقدم
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389
مبانی و فلسفه تقلید از منظر قرآن
نويسنده:
محمدصادق یوسفیمقدم
، ويراستار:
محمد نقویان
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389
تاریخ و فلسفه تاریخ
نویسندگان:
برکلی ادینس
،
نصر الله صالحی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 3 - پاییز - مسلسل 7
فلسفه علم تاریخ:تحلیل انتقادی کتاب درباره تاریخ هابسبام
نویسنده:
علیرضا واسعی*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه تاریخ اسلام » سال 1401 دوره 12، شماره 46 (تابستان 1401)
تعامل علم و سیاست در قرون اول تا پنجم هجری قمری با تأکید بر علم کلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1395
تاریخ فلسفه و غرب: از آغاز دوره یونانی تا پایان قرون وسطی جلد اول
نویسنده:
مهدی بنایی
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1392