بازنمای جامعۀ تربیتپذیر و شیوههای ارتقای آن
نویسنده:
مریم کیان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 49
چکیده:
جامعۀ تربیتپذیر، ازجمله جامعۀ دینی، برای بقای خود نیازمند است هنجارهای اخلاقی و دینی را به نسل جدید منتقل کند. هدف پژوهش حاضر، واکاوی جامعۀ تربیتپذیر دینی و شیوههای ارتقای آن است. بنا بر ماهیت موضوع پژوهش، از روش کیفی استفاده شد. شرکتکنندگان در این پژوهش تمام کارشناسان علوم تربیتی و دینی شهر یزد بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری، با نُه نفر از آنها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته شد. دادهها با روش کدگذاری باز و محوری، تحلیل و یافتهها از طریق سه معیار قابل قبول، قابل اطمینان و تأییدپذیر، اعتباردهی شدند. یافتهها نشان داد فرآیند جامعهپذیری دینی، از طریق انتقال صحیح آموزههای دینی، انتخاب درونی و نهادینهشدن سجایای اخلاقی و دینی در جامعه اتفاق میافتد. دراینمیان، نهادهای خانواده، مدرسه، گروه همسالان، رسانهها، حکومت و نهاد روحانیت در ارتقای جامعۀ تربیتپذیر دینی، نقش بسیار مؤثری دارند. ازسوی دیگر، عواملی نظیر سستی بنیان دینی خانواده، ناکارآمدی آموزشهای مدرسه، تأثیرات گروه همسالان، تهاجم فرهنگی و ضعف عدالت در جامعه به تربیتگریزی دینی منجر میشود.
یافتهها نشان داد تقویت بنیان دینی و اخلاقی خانواده، اثربخشترشدن آموزشهای مدرسه، الگوسازی از طریق رسانهها و توسعۀ عدالت اجتماعی میتوانند بهمنزلۀ شیوههای ارتقای جامعۀ تربیتپذیر دینی مؤثر باشند.
جامعۀ تربیتپذیر، ازجمله جامعۀ دینی، برای بقای خود نیازمند است هنجارهای اخلاقی و دینی را به نسل جدید منتقل کند. هدف پژوهش حاضر، واکاوی جامعۀ تربیتپذیر دینی و شیوههای ارتقای آن است. بنا بر ماهیت موضوع پژوهش، از روش کیفی استفاده شد. شرکتکنندگان در این پژوهش تمام کارشناسان علوم تربیتی و دینی شهر یزد بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری، با نُه نفر از آنها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته شد. دادهها با روش کدگذاری باز و محوری، تحلیل و یافتهها از طریق سه معیار قابل قبول، قابل اطمینان و تأییدپذیر، اعتباردهی شدند. یافتهها نشان داد فرآیند جامعهپذیری دینی، از طریق انتقال صحیح آموزههای دینی، انتخاب درونی و نهادینهشدن سجایای اخلاقی و دینی در جامعه اتفاق میافتد. دراینمیان، نهادهای خانواده، مدرسه، گروه همسالان، رسانهها، حکومت و نهاد روحانیت در ارتقای جامعۀ تربیتپذیر دینی، نقش بسیار مؤثری دارند. ازسوی دیگر، عواملی نظیر سستی بنیان دینی خانواده، ناکارآمدی آموزشهای مدرسه، تأثیرات گروه همسالان، تهاجم فرهنگی و ضعف عدالت در جامعه به تربیتگریزی دینی منجر میشود.
یافتهها نشان داد تقویت بنیان دینی و اخلاقی خانواده، اثربخشترشدن آموزشهای مدرسه، الگوسازی از طریق رسانهها و توسعۀ عدالت اجتماعی میتوانند بهمنزلۀ شیوههای ارتقای جامعۀ تربیتپذیر دینی مؤثر باشند.
بازنمای جامعۀ تربیتپذیر و شیوههای ارتقای آن
3/21/2017 12:00:00 AM
شیوههای گسترش عفاف در جامعه
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 135 محرم
مدیریت مصرف و راهکارهای ارتقایِ آن
نویسنده:
محمدرسول آهنگران
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 167 رمضان
شیوههای بیان شرط و کارکرد آن در گزارهها از منظر منطقی
نویسنده:
محمد کریمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
شیوههای کسب عزتمندی
نویسنده:
عبدالکریم پاک نیا تبریزی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 135 محرم
شیوههای پیشگیری از همسایهآزاری و راههای مقابله با آن از منظر روایات
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان
وجود شناسی جامعه و بازتاب آن در دیدگاه های مختلف جامعه شناسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]