برگى زرین از تاریخ معاصر
نویسنده:
علی اکبر ذاکری
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1392 شماره 169-168
کلیدواژه:
حوزه
،
علماى تبعیدى نجف
،
جمهورى خواهى رضاخان
،
قیام علماى اصفهان
،
ابوالحسن اصفهانى
،
میرزا محمدحسین نائینى
،
اجراى قوانین شرع
چکیده:
در هنگامه قیام و خیزش علماى بزرگ اصفهان، به رهبرى حاج آقا نوراللّه، علیه رضاخان، علماى نجف، بویژه آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانى و میرزا محمدحسین نائینى به حمایت از آن حرکت برخاستند و با بیانیه و نامه اعلام پشتیبانى کردند. آیات عظام نجف، در نامهاى که در این هنگام به شاه نوشتند و بنا بود دو تن از علما: آیت اللّه بروجردى و شیخ احمد شاهرودى، به نمایندگى از آنان به وى تحویل بدهند، ضمن تأیید حرکت علماى اصفهان، مواردى را که شاه، در جلسه قم متعهد مىشود به آنها جامه عمل در پوشاند، یادآور مىشوند. در جلسه و نشست قم، که بین رضاخان و علماى ثلاث: اصفهانى، نائینى و شیخ عبدالکریم حائرى در هنگام مهاجرت آیات نجف: اصفهانى و نائینى به قم، برگذار مىشود و به لغو جمهوریت مىانجامد و حمایت علما از رضاخان، درصورت پاى بندى به شرع و اجراى دستورات شرع و بند مترقى متمم قانون اساسى: انتخاب و برگمارى پنج تن از علماى طراز اول براى نظارت بر قوانین مجلس شوراى ملى، آن چه مهم است و روشنگر نقش و جایگاه علما و مراجع و خواستههاى مترقى و والاى آنان، به درستى بازتاب نمىیابد و از موارد یادشده و مورد توافق دوطرف، در کتابهاى تاریخى معاصر، بویژه دوران پهلویها، سخنى به میان نمىآید; امّا مسألهاى مجعول، پررنگ و با آب و تاب بسیار مجال طرح مىیابد و آن این که: »حمایت علما از رضاخان، براى این بوده که حکومت ایران، زمینه بازگشت علماى تبعیدى را به نجف فراهم آوَرَد و با ملک فیصل وارد گفت و گو بشود، تا موافقت وى براى بازگشت محترمانه علما به عتبات، جلب شود. » در حالى که علما در آن جلسه، مخالفت خود را، با طرح رضاخان براى جمهوریت به گونه شفاف و جدى اعلام مىدارند و اجراى متمم قانون اساسى را قاطعانه مىخواهند که در این نامه منتشر نشده، که اکنون فراروى دارید، زوایاى آن جلسه و آن چه را رضاشاه بر عهده مىگیرد که عملى کند، به روشنى بیان مىشود.
در هنگامه قیام و خیزش علماى بزرگ اصفهان، به رهبرى حاج آقا نوراللّه، علیه رضاخان، علماى نجف، بویژه آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانى و میرزا محمدحسین نائینى به حمایت از آن حرکت برخاستند و با بیانیه و نامه اعلام پشتیبانى کردند. آیات عظام نجف، در نامهاى که در این هنگام به شاه نوشتند و بنا بود دو تن از علما: آیت اللّه بروجردى و شیخ احمد شاهرودى، به نمایندگى از آنان به وى تحویل بدهند، ضمن تأیید حرکت علماى اصفهان، مواردى را که شاه، در جلسه قم متعهد مىشود به آنها جامه عمل در پوشاند، یادآور مىشوند. در جلسه و نشست قم، که بین رضاخان و علماى ثلاث: اصفهانى، نائینى و شیخ عبدالکریم حائرى در هنگام مهاجرت آیات نجف: اصفهانى و نائینى به قم، برگذار مىشود و به لغو جمهوریت مىانجامد و حمایت علما از رضاخان، درصورت پاى بندى به شرع و اجراى دستورات شرع و بند مترقى متمم قانون اساسى: انتخاب و برگمارى پنج تن از علماى طراز اول براى نظارت بر قوانین مجلس شوراى ملى، آن چه مهم است و روشنگر نقش و جایگاه علما و مراجع و خواستههاى مترقى و والاى آنان، به درستى بازتاب نمىیابد و از موارد یادشده و مورد توافق دوطرف، در کتابهاى تاریخى معاصر، بویژه دوران پهلویها، سخنى به میان نمىآید; امّا مسألهاى مجعول، پررنگ و با آب و تاب بسیار مجال طرح مىیابد و آن این که: »حمایت علما از رضاخان، براى این بوده که حکومت ایران، زمینه بازگشت علماى تبعیدى را به نجف فراهم آوَرَد و با ملک فیصل وارد گفت و گو بشود، تا موافقت وى براى بازگشت محترمانه علما به عتبات، جلب شود. » در حالى که علما در آن جلسه، مخالفت خود را، با طرح رضاخان براى جمهوریت به گونه شفاف و جدى اعلام مىدارند و اجراى متمم قانون اساسى را قاطعانه مىخواهند که در این نامه منتشر نشده، که اکنون فراروى دارید، زوایاى آن جلسه و آن چه را رضاشاه بر عهده مىگیرد که عملى کند، به روشنى بیان مىشود.
برگى زرین از تاریخ معاصر
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر
نویسنده:
نجف لکزایی
،
کتاب: مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران) - 1396