دستور زبان روایت در قصص مکافاتمحور (نمونهپژوهی: داستان نوح، هود، لوط، صالح، شعیب و موسی (علیهم السلام)
نویسنده:
ابوالفضل حری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 109
چکیده:
این مقاله، دستور زبان روایت را در گزیدهای از داستانهای مکافاتمحور قرآن بررسی میکند. ساختار کلّی این داستانها بر این اساس است که خداوند، پیامبری را برای هدایت قوم یا گروهی ارسال میکند؛ منکران با دعوت پیامبر، مخالفت میکنند؛ پیامبر زحمات و مصائب فراوان متحمل میشود؛ مخالفان همچنان عناد میورزند و مخالفت میکنند؛ پیامبر از خدا یاری میخواهد؛ خداوند دعاهای پیامبر را اجابت میکند و آن قوم و گروه را به طرق مختلف مجازات میکند. پرسش اینجاست که آیا میتوان الگویی کلی از تحلیل روژرفساختهای روایی این قصص ارائه کرد؟ رخدادهای اصلی این داستانها بر سه ساختار اصلی توحید و انکار و عدل مبتنی است که سه کنشگر خدا و پیامبر و قوم آن را انجام میدهند. بر اساس مربع معنایی گریماس، توحید (زندگی) در برابر کفر (نا-زندگی) میآید: از کفر، ظلم و بیعدالتی میآید و متعاقباً، ظلم به نا-ظلم یا همان عدل و داد بدل میگردد. در پرتو بافت و زمینۀ نزول، رابطه بینا- قصّهای میان داستان پیامبران زمانهای گذشته و سیره پیامبر (ص) نیز دیده میشود. این قصص حکم معیار برای سنجش اعمال مخاطبان را دارند. ازاینرو این قصص از تاریخ صرف بیرون میآیند و در حکم گفتمان، وارد جریان پیوستۀ زمان میشوند.
این مقاله، دستور زبان روایت را در گزیدهای از داستانهای مکافاتمحور قرآن بررسی میکند. ساختار کلّی این داستانها بر این اساس است که خداوند، پیامبری را برای هدایت قوم یا گروهی ارسال میکند؛ منکران با دعوت پیامبر، مخالفت میکنند؛ پیامبر زحمات و مصائب فراوان متحمل میشود؛ مخالفان همچنان عناد میورزند و مخالفت میکنند؛ پیامبر از خدا یاری میخواهد؛ خداوند دعاهای پیامبر را اجابت میکند و آن قوم و گروه را به طرق مختلف مجازات میکند. پرسش اینجاست که آیا میتوان الگویی کلی از تحلیل روژرفساختهای روایی این قصص ارائه کرد؟ رخدادهای اصلی این داستانها بر سه ساختار اصلی توحید و انکار و عدل مبتنی است که سه کنشگر خدا و پیامبر و قوم آن را انجام میدهند. بر اساس مربع معنایی گریماس، توحید (زندگی) در برابر کفر (نا-زندگی) میآید: از کفر، ظلم و بیعدالتی میآید و متعاقباً، ظلم به نا-ظلم یا همان عدل و داد بدل میگردد. در پرتو بافت و زمینۀ نزول، رابطه بینا- قصّهای میان داستان پیامبران زمانهای گذشته و سیره پیامبر (ص) نیز دیده میشود. این قصص حکم معیار برای سنجش اعمال مخاطبان را دارند. ازاینرو این قصص از تاریخ صرف بیرون میآیند و در حکم گفتمان، وارد جریان پیوستۀ زمان میشوند.
دستور زبان روایت در قصص مکافاتمحور (نمونهپژوهی: داستان نوح، هود، لوط، صالح، شعیب و موسی (علیهم السلام)
1/1/1402 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
دلالت های اعتقادی و شبهات کلامی داستان موسی و خضر علیهم السلام
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی*
،
مقاله نشریه: آینه معرفت » سال 1401 دوره 22، شماره 72 (پاییز 1401)
مؤلفههای جامعه صالح در اندیشه امام موسی صدر
نویسندگان:
سمیرا علمدار علی اکبری
،
وحید پاشایی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
گفت و گوی نوح و فرزندش در فرآشد طوفان درترازوی روایت شناسی
نویسنده:
قاسم محسنی مری
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 19
روش تبلیغی حضرت نوح علیه السلام در قرآن کریم
نویسنده:
منصوره احمدی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26
فقرزدايي در سيره معصومان عليهم السلام
نویسنده:
محمدحسين علي اكبري
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/11/23 تا تاریخ: 1392/04/30
تنزیه الانبیاء و الائمه علیهم السلام
نویسندگان:
شریف مرتضی علم الهدی
،
فارس حسون کریم
،
کتاب: بوستان کتاب - 1387
روشهای تربیت در داستان حضرت موسی (ع) در قرآن
نویسنده:
مصطفی مصباح الهدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
پیشوایان علیهم السلام و رفتار و همسر
نویسنده:
شیرازی عبدالرحمن انصاری
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1376 شماره 68