مدل عوامل تسهیلگر پرورش تفکر نقادانه در قرآن کریم مبتنی بر قصص قرآنی
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 108
چکیده:
پرورش تفکر نقادانه و عاملیت به آن، مهمترین شایستگی انسان برای توسعه خود و تعالی جامعه خداگونه، حقیقتگرا و رهنمون به حق تعالی است و از نشانگرهای سنجش ظرفیتهای یادگیری فراگیران شناخته شده است. اما باوجود این اهمیت، بهطور گسترده در سیستم آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است. قرآن، آخرین معجزه مشهود و شاهکار ادبی و هنری است و برای درک همه انسانها با هر سطح آگاهی، بخشی از معارف زندگی و اصول اخلاقی و تربیتی خود را با زبان ادب و هنر و با استفاده از قالب قصه بیان کرده است. بسیاری از پژوهشها به این نتیجه رسیدهاند که روش قصهگویی و بهویژه قصهگویی قرآنی، تأثیرات ویژهای در رشد تفکر دارد. در این مطالعه تلاش شد تا با مرور منظم، ضمن بررسی منابع مختلف، مؤلفههای تسهیلگر در رشد تفکر انتقادی در قرآن و بهویژه قصههای قرآنی و فنون مورد استفاده در آن شناسایی و بازنمایی گردد. بهواقع مطالعه با استفاده از روش توصیفی- اسنادی و تحلیل مبتنی بر راهبرد تحلیل محتوای کیفی الزاید (1996) انجام شد و پس از تحلیل دادههای اسناد، پنج مؤلفه شامل عوامل آموزشی-پژوهشی، سنجشگری، شخصیتی، اخلاقی-تربیتی و فنی-تخصصی، شانزده ملاک و یکصدوهفتادوپنج نشانگر شناسایی و بازنمایی و در نهایت مدل مربوط ارائه گردید.
پرورش تفکر نقادانه و عاملیت به آن، مهمترین شایستگی انسان برای توسعه خود و تعالی جامعه خداگونه، حقیقتگرا و رهنمون به حق تعالی است و از نشانگرهای سنجش ظرفیتهای یادگیری فراگیران شناخته شده است. اما باوجود این اهمیت، بهطور گسترده در سیستم آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است. قرآن، آخرین معجزه مشهود و شاهکار ادبی و هنری است و برای درک همه انسانها با هر سطح آگاهی، بخشی از معارف زندگی و اصول اخلاقی و تربیتی خود را با زبان ادب و هنر و با استفاده از قالب قصه بیان کرده است. بسیاری از پژوهشها به این نتیجه رسیدهاند که روش قصهگویی و بهویژه قصهگویی قرآنی، تأثیرات ویژهای در رشد تفکر دارد. در این مطالعه تلاش شد تا با مرور منظم، ضمن بررسی منابع مختلف، مؤلفههای تسهیلگر در رشد تفکر انتقادی در قرآن و بهویژه قصههای قرآنی و فنون مورد استفاده در آن شناسایی و بازنمایی گردد. بهواقع مطالعه با استفاده از روش توصیفی- اسنادی و تحلیل مبتنی بر راهبرد تحلیل محتوای کیفی الزاید (1996) انجام شد و پس از تحلیل دادههای اسناد، پنج مؤلفه شامل عوامل آموزشی-پژوهشی، سنجشگری، شخصیتی، اخلاقی-تربیتی و فنی-تخصصی، شانزده ملاک و یکصدوهفتادوپنج نشانگر شناسایی و بازنمایی و در نهایت مدل مربوط ارائه گردید.
مدل عوامل تسهیلگر پرورش تفکر نقادانه در قرآن کریم مبتنی بر قصص قرآنی
1/1/1402 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
در آمدى بر جغرافیاى قصص قرآنى
نویسندگان:
حسین علینقیان
،
عبدالعزیز کامل
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1383 شماره 1 - بهار - مسلسل 17
مدل دستگاه فهم و آینده اندیشی تمدن ساز مبتنی بر قرآن کریم
نویسندگان:
غلام رضا بهروزی لک
،
علی جعفر دهکردی
،
مقاله کنفرانس: چهارمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی - 1397
مدل مفهومی عوامل تعارض زوجین در قرآن کریم با تاکید بر تفسیر المیزان
مقاله نشریه: قرآن و علم » سال 1400 دوره 15، شماره 29 (پاییز و زمستان 1400)
جریان شناسی مدعیان دروغین بر اساس قصص قرآن کریم
نویسندگان:
احسان نظری*
،
محمد شهبازیان
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1400 دوره 10، شماره 37 (تابستان 1400)
عوامل شناختی انگیزش اخلاقی قرآن کریم؛ مبتنی بر منبع انگیزش «نفی ناهماهنگی شناختی»
مقاله نشریه: روان شناسی و دین » سال 1399 تابستان 1399 شماره 50
مبانی انسان شناسانه آزادی در قرآن کریم؛ مبتنی بر آراء علامه طباطبائی
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1399 دوره 9، شماره 33 (تابستان 1399)
عوامل موٴثر بر هنجارسازی فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
سید محسن میرسندسی*
،
مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399 شماره 32
تفکر سیاسی در قرآن
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 (پياپي 7)، زمستان 1387 شماره3
تفکر سیاسى در قرآن
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78