دین و تجدد
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17
چکیده:
تجربهای که مسیحیت در غرب از مدرنیته دارد با تجربه ما یکی نیست; البته ما چیزهایی در باب آزمایش غربی در گزارشهای تاریخی و در آثار کلامی و فلسفی و کتابهای علوم اجتماعی خواندهایم. غرب نیز از وضع ما بیخبر نیست، ولی درد ما به آسانی در خبر رسمی عصر نمیگنجد. به این جهت، اگر شرح این تجربهها را به هم باز میگفتیم گام بزرگی در راه حصول همزبانی و همسخنی و همداستانی برمیداشتیم.
مسیحیت در خانه خود شاهد و تماشاگر روییدن و رشد نهال مدرنیته (تجدد) بوده است و حال آن که ما آن را در زمانی که بر و بار آورده بود، در بیرون خانه خود دیدیم و ثمرش را پسندیدیم و قدری از آن را خریداری کردیم. مسیحیت اکنون چند قرن است که با مدرنیته به سر میبرد; من در باب این تاریخ حکمی نمیکنم، ولی بدون تامل در آن هیچ چیز در خصوص نسبت میان مدرنیته و دین نمیتوان گفت. این که چگونه مدرنیته پدید آمد و در خانه مسیحیت نزول کرد و به آن خانه نظم تازه بخشید و صاحب خانه را به ورود و شرکت در نظم خود و پیروی از آن فراخواند و صرفا گوشه کوچک اما مجللی از خانه را برای نیایش و عبادت در اختیار او گذاشت، درام تاریخ جدید است و شاید نیچه حق داشت که این تاریخ را تاریخ تراژیک میدید. این تاریخ هرچه باشد ما هم از حدود صد سال پیش به نحوی در آن سهیم و شریک شدهایم. ما هنگامی که دین در برابر تعرضهای مدرنیته موضع دفاعی گرفته بود و مجال تفکر و تامل، چندان وسعت نداشتبا تجدد برخورد کردیم.
تجربهای که مسیحیت در غرب از مدرنیته دارد با تجربه ما یکی نیست; البته ما چیزهایی در باب آزمایش غربی در گزارشهای تاریخی و در آثار کلامی و فلسفی و کتابهای علوم اجتماعی خواندهایم. غرب نیز از وضع ما بیخبر نیست، ولی درد ما به آسانی در خبر رسمی عصر نمیگنجد. به این جهت، اگر شرح این تجربهها را به هم باز میگفتیم گام بزرگی در راه حصول همزبانی و همسخنی و همداستانی برمیداشتیم.
مسیحیت در خانه خود شاهد و تماشاگر روییدن و رشد نهال مدرنیته (تجدد) بوده است و حال آن که ما آن را در زمانی که بر و بار آورده بود، در بیرون خانه خود دیدیم و ثمرش را پسندیدیم و قدری از آن را خریداری کردیم. مسیحیت اکنون چند قرن است که با مدرنیته به سر میبرد; من در باب این تاریخ حکمی نمیکنم، ولی بدون تامل در آن هیچ چیز در خصوص نسبت میان مدرنیته و دین نمیتوان گفت. این که چگونه مدرنیته پدید آمد و در خانه مسیحیت نزول کرد و به آن خانه نظم تازه بخشید و صاحب خانه را به ورود و شرکت در نظم خود و پیروی از آن فراخواند و صرفا گوشه کوچک اما مجللی از خانه را برای نیایش و عبادت در اختیار او گذاشت، درام تاریخ جدید است و شاید نیچه حق داشت که این تاریخ را تاریخ تراژیک میدید. این تاریخ هرچه باشد ما هم از حدود صد سال پیش به نحوی در آن سهیم و شریک شدهایم. ما هنگامی که دین در برابر تعرضهای مدرنیته موضع دفاعی گرفته بود و مجال تفکر و تامل، چندان وسعت نداشتبا تجدد برخورد کردیم.
دین و تجدد
3/21/1998 12:00:00 AM
دین و مسئله تجدّد و سنّت
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 260
دین و مسئله تجدّد و سنّت
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 20
روحانیت و تجدد
نویسنده:
عبدالوهاب فراتی
، استاد راهنما:
داود فیرحی
، استاد مشاور 1:
منصور میراحمدی
، استاد مشاور 2:
علیرضا امینی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [دکتری]
روحانیت، تجدد و مشروطه
استاد راهنما:
منصور میراحمدی
، دانشجو:
حسن موسوی بجنوردی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1386 - [کارشناسی ارشد]