نقد و بررسی اشکالات وارد بر نگرش علامه طباطبایی در تفسیر خزائن الهی
نویسندگان:
عفت السادات هاشمی
،
علیرضا کهنسال
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1400 _ مسلسل 50
چکیده:
تفاسیر مختلف از واژة «خزائن» در آیة شریفة «وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر: 21) سبب تشتت آرای مفسران در این زمینه گردیده است. از جمله اندیشمندانی که به تبیین این آیه همت گماشتهاند، علامه طباطبایی است که با صبغة فلسفی میکوشد ضمن توجه به معنای ظاهری آیه و با تکیه بر اصول فلسفی همچون تشکیک وجود، تفسیری متناسب با آموزههای دینی برای خزائن الهی ارائه دهد. برخی از پژوهشگران بر تفسیر فلسفی ایشان از خزائن اشکالات متعددی را وارد کردهاند که گاه ناشی از بدفهمی از عبارات ایشان است. نوشتار حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی، ضمن مروری بر رویکرد تفسیری علامه طباطبایی در آیة مذکور، به نقد و ارزیابی اشکالهای مطرحشده به تفسیر ایشان میپردازد. بررسیها بیانگر آن است که علامه با درنظرگرفتن مراتبی در عالم وجود، میکوشد تحلیلی وجودی از این آیه برای نزول فیض و رحمت الهی در مراتب مختلف هستی ارائه دهد؛ از این رو موجودات محدود و مقدر که در ابتدای امر همان امور جسمانیاند، پیش از نزول و ظهور در عالم ماده، حقایقی ورای این عالم دارند که خزائن نامیده شده و متعلق به عالم امرند. این خزائن چون قبل از تنزل و تقدرند، محدود به حد و قدر مادی نیستند؛ اگرچه محدود به حد معلولیت (قدر امکانی)اند
تفاسیر مختلف از واژة «خزائن» در آیة شریفة «وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر: 21) سبب تشتت آرای مفسران در این زمینه گردیده است. از جمله اندیشمندانی که به تبیین این آیه همت گماشتهاند، علامه طباطبایی است که با صبغة فلسفی میکوشد ضمن توجه به معنای ظاهری آیه و با تکیه بر اصول فلسفی همچون تشکیک وجود، تفسیری متناسب با آموزههای دینی برای خزائن الهی ارائه دهد. برخی از پژوهشگران بر تفسیر فلسفی ایشان از خزائن اشکالات متعددی را وارد کردهاند که گاه ناشی از بدفهمی از عبارات ایشان است. نوشتار حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی، ضمن مروری بر رویکرد تفسیری علامه طباطبایی در آیة مذکور، به نقد و ارزیابی اشکالهای مطرحشده به تفسیر ایشان میپردازد. بررسیها بیانگر آن است که علامه با درنظرگرفتن مراتبی در عالم وجود، میکوشد تحلیلی وجودی از این آیه برای نزول فیض و رحمت الهی در مراتب مختلف هستی ارائه دهد؛ از این رو موجودات محدود و مقدر که در ابتدای امر همان امور جسمانیاند، پیش از نزول و ظهور در عالم ماده، حقایقی ورای این عالم دارند که خزائن نامیده شده و متعلق به عالم امرند. این خزائن چون قبل از تنزل و تقدرند، محدود به حد و قدر مادی نیستند؛ اگرچه محدود به حد معلولیت (قدر امکانی)اند
نقد و بررسی اشکالات وارد بر نگرش علامه طباطبایی در تفسیر خزائن الهی
1/1/1402 12:00:00 AM
نقد و بررسی اشکالات احتمالی بر اصل تناقض
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: نسیم خرد » سال 1402 دوره 9، شماره 2 (پاییز و زمستان 1402)
بررسی و نقد روش علامه طباطبایی در انتخاب قرائت صحیح
نویسنده:
محمدصادق یوسفی مقدم*
،
مقاله نشریه: مطالعات قرائت قرآن » سال 1402 دوره 11، شماره 20 (بهار و تابستان 1402)
بررسی اشکالات علامه حائری مازندرانی بر اصالت وجود و لوازم آن
نویسنده:
سیدحسین جمالیان زاده
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
عسگری سلیمانی امیری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
درآمدی بر جایگاه روایات در ورش شناسی تفسیر علامه طباطبائی
نویسنده:
سعید بهمنی
،
مقاله نشریه: کتاب ماه دین » سال 1390 (پياپي 162)، فروردين 1390 شماره42
بررسی و نقد مؤلفههای فمنیسم رادیکال براساس دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
مریم اردشیر لاریجانی
،
محدثه عیسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1401 مسلسل 54
بررسی و نقد دنیوی شدن از منظر علامه طباطبایی(ره)
ناقد:
علیرضا شجاعی زند
، ارائه دهنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1391
سبک علامه طباطبایى در نقد آراء مفسّران
نویسنده:
سیّد رضا موسوى کانى
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 34
تبیین و بررسی تقریرهای نظریة امر الهی (با تأکید بر نگرش اُکام)
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
بررسی و تحلیل حذف مقابلهای (احتباک) از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1401 شماره 21