قرآن و مسأله امنیت ملى
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
کلیدواژه:
امنیّت ملى
،
امنیّت منفى
،
امنیّت مثبت
،
امنیّت داخلى
،
امنیت دینى
،
امنیت نظامى
،
امنیت اقتصادى
چکیده:
مفهوم سیاسى »امنیّت ملى« از منظر قرآن مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. مفاهیم گوناگون و پرشمار امنیّت ملى نشانگر ابهام این اصطلاح سیاسى است. نظر داشت مجموعه این مفاهیم، از شکلگیرى دو گفتمان مثبت و منفى حکایت دارد. در گفتمان امنیت منفى، امنیت به نبود تهدید تعریف مىشود؛ و در گفتمان امنیت مثبت، امنیت، وجود شرایط مطلوب براى تحقق اهداف خواهد بود. امنیت ملى در کشورهاى توسعه یافته با دیگر انواع امنیت در نیامیخته است، اما در جهان سوم شاهد درهم تنیدگى انواع امنیت هستیم. این درهم تنیدگى بیشتر معلول بحران مشروعیّت، فقدان اراده ملى، تنوع قومى و آشفتگى اقتصادى است. بنابراین در بحث امنیت ملى در قرآن، باید امنیت داخلى نیز مورد بحث و بررسى قرار گیرد. از نگاه قرآن، زندگى اجتماعى یک نیاز اساسى است، و حکومت، عهدهدار برقرارى امنیت. در برقرارى امنیّت نیز نخست باید تهدیدها شناسایى شود، تا بتوان در جهت زدودن تهدیدات گام برداشت. آسیبها یا فردى است یا گروهى. براى مبارزه با آسیبهایى که فرد به وجود مىآورد، قرآن، دو راهکار عرضه مىکند: پیشگیرى و درمان. و در راستاى زدودن تهدیدات گروهى پذیرش نقش مردم و مهربانى با آنها از حکومت خواسته مىشود، و از مردم، نیز بىاعتنایى به قومیّتگرایى، نژاد پرستى، هوا و هوس و زیادهخواهى خواسته مىشود. در این نوشتار، پس از بحث امنیت داخلى، امنیت ملى تعریف شده، انواع تهدیدات، به جانى، اجتماعى، دینى و فکرى تقسیم مىشود. و در پایان، ابعاد امنیّت ملى همچون امنیت دینى، نظامى و اقتصادى از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار مىگیرد.
مفهوم سیاسى »امنیّت ملى« از منظر قرآن مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. مفاهیم گوناگون و پرشمار امنیّت ملى نشانگر ابهام این اصطلاح سیاسى است. نظر داشت مجموعه این مفاهیم، از شکلگیرى دو گفتمان مثبت و منفى حکایت دارد. در گفتمان امنیت منفى، امنیت به نبود تهدید تعریف مىشود؛ و در گفتمان امنیت مثبت، امنیت، وجود شرایط مطلوب براى تحقق اهداف خواهد بود. امنیت ملى در کشورهاى توسعه یافته با دیگر انواع امنیت در نیامیخته است، اما در جهان سوم شاهد درهم تنیدگى انواع امنیت هستیم. این درهم تنیدگى بیشتر معلول بحران مشروعیّت، فقدان اراده ملى، تنوع قومى و آشفتگى اقتصادى است. بنابراین در بحث امنیت ملى در قرآن، باید امنیت داخلى نیز مورد بحث و بررسى قرار گیرد. از نگاه قرآن، زندگى اجتماعى یک نیاز اساسى است، و حکومت، عهدهدار برقرارى امنیت. در برقرارى امنیّت نیز نخست باید تهدیدها شناسایى شود، تا بتوان در جهت زدودن تهدیدات گام برداشت. آسیبها یا فردى است یا گروهى. براى مبارزه با آسیبهایى که فرد به وجود مىآورد، قرآن، دو راهکار عرضه مىکند: پیشگیرى و درمان. و در راستاى زدودن تهدیدات گروهى پذیرش نقش مردم و مهربانى با آنها از حکومت خواسته مىشود، و از مردم، نیز بىاعتنایى به قومیّتگرایى، نژاد پرستى، هوا و هوس و زیادهخواهى خواسته مىشود. در این نوشتار، پس از بحث امنیت داخلى، امنیت ملى تعریف شده، انواع تهدیدات، به جانى، اجتماعى، دینى و فکرى تقسیم مىشود. و در پایان، ابعاد امنیّت ملى همچون امنیت دینى، نظامى و اقتصادى از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار مىگیرد.
قرآن و مسأله امنیت ملى
3/21/2003 12:00:00 AM
فقها و مسأله امنیت ملى
نویسنده:
زضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
فقها و مساله امنیت ملی
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 (پياپي 9)، تابستان 1379 شماره1
جهانى شدن و امنیت ملى
نویسنده:
محمد ستوده
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
امنیت ملى و آزادى سیاسى
نویسنده:
محمد منصورنژاد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و سوم - بهار 85
دین؛ پشتوانه امنیت ملى
نویسنده:
حبیب الله احمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
بیوتکنولوژی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امنیت ملى در جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
محمد ستوده
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79