بنیادهای تقدس مالکیت خصوصی در فلسفه محافظه کار

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 1
چکیده:
از نظر محافظه‌کاران مالکیت خصوصی همانند مذهب، نهادی مقدس و شرط مقدم بر آزادی است. از این حیث اگر به نهاد مالکیت در جامعه آسیبی وارد شود به آزادی انسان‌ها لطمه خواهد زد. این پژوهش با محتوای بنیادی/ نظری؛ با رویکرد فلسفه حقوق؛ تلاش دارد تا با روش جامعه‌شناسی تاریخی، دلایل تقدس مالکیت در فلسفه محافظه‌کار و اتباع آن را احصاء نموده تحلیل نماید. از نظر پژوهشگر، دلایل تقدس مالکیت خصوصی در فلسفه محافظه‌کاری در گرو فهم منظومه‌ای به‌هم پیوسته از فهم محافظه‌کاران از جامعه به‌عنوان واقعیتی روحانی، انداموار، سلسله مراتبی، به‌عنوان پدیده‌ای طبیعی منبعث از تفاوت طبیعی انسان‌ها، قابل تفسیر به نظر می‌رسد. لذا از نظر محافظه‌کاران هرگونه تلاش برای ایجاد برابری مصنوعی در جامعه، از طریق نفی نهاد مقدس مالکیت خصوصی، اقدامی استبدادی و مباین با اصل آزادی است. از این جهات نهاد مالکیت خصوصی به‌عنوان پدیده‌ای بدیهی، طبیعی، ماقبل قرارداد اجتماعی، همچون مذهب نقشی مهم و بنیادی در حفظ آزادی فردی در مقابل دولت، و تداوم نظم اجتماعی محافظه‌کارانه و سلسله مراتب برآمده از آن ایفا می‌نماید. ازطرفی نفی و انکار مالکیت خصوصی در فلسفه محافظه‌کاری، نفی شالوده‌ها و بنیادهای مقدس در این مکتب را به دنبال خواهد داشت.

حریم خصوصی معنوی و مالکیت فکری

کتاب: سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم (ع) - 1398

درنگى در مالکیت معنوى

مقاله نشریه: فقه » سال 1384 شماره 44

حریم خصوصی

مقاله نشریه: پوپک » سال 1402 دی مسلسل354-سال1402

سرمقاله: بنیادهای اخلاق در قرآن

نویسنده: احمد ترابی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14

کار در باغ‌وحش

نویسنده: اکبر روحی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1389 شماره 246

حدود آزادی اراده در اسقاط مالکیت

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 1

نقش کاداستر در اثبات و احراز مالکیت

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1390 - [کارشناسی ارشد]

شیوه تفسیر قراردادهای خصوصی

نویسنده: محسن قشقایی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1378

عرصه عمومی و خصوصی در فقه شیعه

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1394
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397