بررسی انتقادی «زیست- جهان معنوی» در اندیشه کارن آرمسترانگ و تنزین گیاتسو
نویسنده:
محمدحسین کیانی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
چکیده:
اندیشه آرمسترانگ و گیاتسو با استناد به تعالیم دینی و بهمنظور ارائه اندیشه معنوی برای حل بحرانهای اجتماعی و تحقق سعادت شکل میگیرد؛ هدف این مقاله نیز، سنجش این رهیافت تحت عنوان «زیست - جهان معنوی» است و پرسش اینکه، تحلیل آنها از زیست - جهان بهمنزله رهیافتی فراگیر برای وصول به سعادت دربردارنده چه کاستیهایی است؟ بدینسان، آنها بر مسائل مشترکی نظیر: اعتنا به چالشهای جهانی، اقتباس از دین و عدم تعهد به دین توجه دارند؛ لکن، آرمسترانگ به زیستن در پرتو «شفقت» و گیاتسو، به زیستن در پرتو «شادی» تأکید دارند. توامان، ناظر به زیست - جهان معنوی معتقدند که شفقت یا شادی مقصود سعادت است؛ لکن تقریر آنها دستکم با دو اشکال مواجه میشود؛ نخست، در استناد به باورهای دینی - در مقام اثبات اندیشه خود- دچار سوءبرداشت از حقیقت دین میشوند. دوم، استتناج آنها از خوشبختی ناقص است؛ چراکه به تمام جوانب سعادت توجه ندارند. خوشبختی در اندیشه آنها به آرمانهایی مندرج در زندگی دنیوی تنزل مییابد و یا به ارائه دیدگاههای مثبت و امیدبخشانه در برابر شرایط سخت زندگی محدود میشود. در واقع، آنها سعادت را در سروساماندادن به بحرانهای اجتماعی تقلیل میدهند و از دیگر امکانات و اهداف انسانی غفلت میکنند.
اندیشه آرمسترانگ و گیاتسو با استناد به تعالیم دینی و بهمنظور ارائه اندیشه معنوی برای حل بحرانهای اجتماعی و تحقق سعادت شکل میگیرد؛ هدف این مقاله نیز، سنجش این رهیافت تحت عنوان «زیست - جهان معنوی» است و پرسش اینکه، تحلیل آنها از زیست - جهان بهمنزله رهیافتی فراگیر برای وصول به سعادت دربردارنده چه کاستیهایی است؟ بدینسان، آنها بر مسائل مشترکی نظیر: اعتنا به چالشهای جهانی، اقتباس از دین و عدم تعهد به دین توجه دارند؛ لکن، آرمسترانگ به زیستن در پرتو «شفقت» و گیاتسو، به زیستن در پرتو «شادی» تأکید دارند. توامان، ناظر به زیست - جهان معنوی معتقدند که شفقت یا شادی مقصود سعادت است؛ لکن تقریر آنها دستکم با دو اشکال مواجه میشود؛ نخست، در استناد به باورهای دینی - در مقام اثبات اندیشه خود- دچار سوءبرداشت از حقیقت دین میشوند. دوم، استتناج آنها از خوشبختی ناقص است؛ چراکه به تمام جوانب سعادت توجه ندارند. خوشبختی در اندیشه آنها به آرمانهایی مندرج در زندگی دنیوی تنزل مییابد و یا به ارائه دیدگاههای مثبت و امیدبخشانه در برابر شرایط سخت زندگی محدود میشود. در واقع، آنها سعادت را در سروساماندادن به بحرانهای اجتماعی تقلیل میدهند و از دیگر امکانات و اهداف انسانی غفلت میکنند.
بررسی انتقادی «زیست- جهان معنوی» در اندیشه کارن آرمسترانگ و تنزین گیاتسو
1/1/1402 12:00:00 AM
مدل هاي قرآني در تبيين زيست معنوي
نویسنده:
سياوش (محمدجواد) رودگر كوهپر
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/05/30 تا تاریخ: 1398/09/01
مدل هاي قرآني در تبيين زيست معنوي
نویسنده:
محمد فنايي اشكوري
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/05/30 تا تاریخ: 1398/09/01
زیست معنوی امام علی (ع) در انتخاب خوراک و پوشاک
نویسنده:
یدالله حاجی زاده*
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1400 دوره 7، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
زیست معنوی امام علی(ع) در انتخاب خوراک و پوشاک
نویسنده:
یداله حاجی زاده
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1400 شماره 12
بررسی انتقادی رابطه دین و دولت در اندیشه جان لاک
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1389 (پياپي 49)، بهار 1389 شماره1
بقا به مثابه چرایی زیست اخلاقی: بررسی انتقادی دیدگاه اخلاق تکاملی
نویسندگان:
فاطمه مرتضوی*
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نشریه تاملات اخلاقی » سال 2020 دوره 3، شماره 4 (Winter 2020)
بررسی انتقادی عاملیت و ساختار در اندیشه متفکران متأخر جامعه شناسی از منظر اندیشه دینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی دلالت های سیاسی اندیشه پسامدرن دریدا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
آینده جهان (دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)
نویسنده:
رحیم کارگر
،
کتاب: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) - 1398