رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان و واکنشهای مختلف متکلمان امامیه تا قرن پنجم به آن
نویسنده:
سعیده سادات نبوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
کلیدواژه:
ایمان
،
کفر
،
منزله بین المنزلتین
،
رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان
،
رویکرد فضیلتگرایانه به ایمان
،
رویکرد مرجئهگرایانه به ایمان
،
تجزیهپذیری/ ناپذیری ایمان
چکیده:
اگرچه در روایتی از پیامبر اسلام(ص)، ایمان «اقرار باللسان، معرفه بالقلب و عمل بالأرکان» شناخته شده است، بهتدریج دیدگاهی میان مسلمانان ظهور کرد که میتوانیم آن را وظیفهگرایی بنامیم. در این مقاله ابتدا رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان توضیح داده میشود و سپس رهیافت-های متکلمان اسلامی در مواجهه با آن اجمالاً بررسی میگردد تا نظریههای بدیل وظیفهگرایی روشن شود و آن گاه واکنشهای متکلمان امامیه شرح داده میشود. این واکنشها در تأیید، اصلاح و انکار خلاصه میشوند که در قالب وظیفهگرایی شیخ صدوق، فضیلتگرایی شیخ مفید و اقرار/ تصدیقگرایی نوبختیان و سید مرتضی نمود یافتهاند: شیخ صدوق نه تنها بر نقش عمل در ایمان تأکید میکند، بلکه ظاهراً به احباط نیز باور دارد؛ شیخ مفید از مؤلفههای ایمان بر معرفت تأکید میکند و عمل را جزء جداییپذیر ایمان میشمارد؛ نوبختیان و سید مرتضی اصلاً عمل را مقوم ایمان نمیدانند، هرچند در مورد ماهیت ایمان و احباط با هم اختلاف نظر دارند.
اگرچه در روایتی از پیامبر اسلام(ص)، ایمان «اقرار باللسان، معرفه بالقلب و عمل بالأرکان» شناخته شده است، بهتدریج دیدگاهی میان مسلمانان ظهور کرد که میتوانیم آن را وظیفهگرایی بنامیم. در این مقاله ابتدا رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان توضیح داده میشود و سپس رهیافت-های متکلمان اسلامی در مواجهه با آن اجمالاً بررسی میگردد تا نظریههای بدیل وظیفهگرایی روشن شود و آن گاه واکنشهای متکلمان امامیه شرح داده میشود. این واکنشها در تأیید، اصلاح و انکار خلاصه میشوند که در قالب وظیفهگرایی شیخ صدوق، فضیلتگرایی شیخ مفید و اقرار/ تصدیقگرایی نوبختیان و سید مرتضی نمود یافتهاند: شیخ صدوق نه تنها بر نقش عمل در ایمان تأکید میکند، بلکه ظاهراً به احباط نیز باور دارد؛ شیخ مفید از مؤلفههای ایمان بر معرفت تأکید میکند و عمل را جزء جداییپذیر ایمان میشمارد؛ نوبختیان و سید مرتضی اصلاً عمل را مقوم ایمان نمیدانند، هرچند در مورد ماهیت ایمان و احباط با هم اختلاف نظر دارند.
رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان و واکنشهای مختلف متکلمان امامیه تا قرن پنجم به آن
1/1/1401 12:00:00 AM
انسان شناسي متكلمان اماميه(تا قرن پنجم)
نویسنده:
سعيده نبوي هاشمي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1395/03/24 تا تاریخ: 1396/11/20
جریانشناسی فکری امامیه در ماوراءالنهر تا قرن پنجم هجری
نویسنده:
علیرضا زکی زاده رنانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36
بررسی تحلیلی تاریخنگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم هجری
نویسندگان:
نعمت الله صفری فروشانی
،
روح الله توحیدی نیا
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 64
مفهومشناسی مقایسهای حکمت الهی در اندیشهی متکلمان امامیه (تا پایان قرن 8) و متون دینی
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی مقاله « بررسی تحلیلی تاریخ نگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم »
نویسندگان:
امیر اشتری تلخستانی
،
محمد جواد یاوری سرتختی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 زمستان 97 _ مسلسل 76
تحلیلی بر سیرهنگاری شیعیان تا قرن پنجم هجری
نویسنده:
حسین حسینیان مقدم
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 73
مقتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری
نویسنده:
محمدجواد یاوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 زمستان 1386 شماره32
مقتل نگاری شیعیان (از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری)
نویسنده:
محمد جواد یاوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 4 - زمستان 86 - مسلسل 32
حضرت حمزه سیدالشهداء در آثار مورخان اندلس تا پایان قرن پنجم
نویسنده:
حمیدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: مطالعات تاریخی جهان اسلام » سال 1400 دوره 9، شماره 19 (پاییز 1400)