مهارتهای ارتباطی در تبلیغ
نویسنده:
حسن بهمنی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 7
چکیده:
مبلغان مرزداران اندیشههای دینی و فرهنگی جامعه هستند و تبلیغ، هنری است جاودانه، که با تلاش پیگیر مبلغان، بر تابلوی هستی به نمایش در میآید. در فرآیند تبلیغ، مهارت ارتباط با مخاطب، نقش بسزایی در موفقیت مبلغ و تاثیرگذاریِ کلام او دارد. از این رو تکنیکهای ارتباطی در تبلیغ دین، از اهمیت شایانی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به تکنیکهای مهارتهای ارتباطی در تبلیغ دین، انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، با روش توصیفی_تحلیلی، ابتدا مفهوم مهارت، ارتباط، تبلیغ و مهارتهای ارتباطی، تبیین شده، سپس با جستوجوی در متون دینی و علوم روانشناختی، جهت یافتن بهترین و کارآمدترین روشهای مهارتهای ارتباطی در تبلیغ، اقدام شده است. یافتههای این پژوهش بر این اساس است که، مهارتهای ارتباطی، بر دو گونه است؛ کلامی و غیر کلامی؛ آن دسته از مهارتهای ارتباطی کلامی که در تبلیغ، ظهور و بروز بیشتری دارد شامل شفاف و قابل فهم بودن سخن، شایستگی سخن، صداقت، تشکر و ستایش در برابر کار نیک هستند و مهارتهای ارتباطی غیر کلامی مورد نیاز مبلغ، شامل مواردی نظیر تغافل، آراستگی ظاهری، گوش دادن فعال، نگاه کردن و تواضع و فروتنی میشود.
مبلغان مرزداران اندیشههای دینی و فرهنگی جامعه هستند و تبلیغ، هنری است جاودانه، که با تلاش پیگیر مبلغان، بر تابلوی هستی به نمایش در میآید. در فرآیند تبلیغ، مهارت ارتباط با مخاطب، نقش بسزایی در موفقیت مبلغ و تاثیرگذاریِ کلام او دارد. از این رو تکنیکهای ارتباطی در تبلیغ دین، از اهمیت شایانی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به تکنیکهای مهارتهای ارتباطی در تبلیغ دین، انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، با روش توصیفی_تحلیلی، ابتدا مفهوم مهارت، ارتباط، تبلیغ و مهارتهای ارتباطی، تبیین شده، سپس با جستوجوی در متون دینی و علوم روانشناختی، جهت یافتن بهترین و کارآمدترین روشهای مهارتهای ارتباطی در تبلیغ، اقدام شده است. یافتههای این پژوهش بر این اساس است که، مهارتهای ارتباطی، بر دو گونه است؛ کلامی و غیر کلامی؛ آن دسته از مهارتهای ارتباطی کلامی که در تبلیغ، ظهور و بروز بیشتری دارد شامل شفاف و قابل فهم بودن سخن، شایستگی سخن، صداقت، تشکر و ستایش در برابر کار نیک هستند و مهارتهای ارتباطی غیر کلامی مورد نیاز مبلغ، شامل مواردی نظیر تغافل، آراستگی ظاهری، گوش دادن فعال، نگاه کردن و تواضع و فروتنی میشود.
مهارتهای ارتباطی در تبلیغ
1/1/1402 12:00:00 AM
مهارتهای ارتباطی همسران
نویسنده:
ندوشن سیده مریم طباطبایی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 251
مهارتهای ارتباطی همسران
نویسنده:
ندوشن سیده مریم طباطبایی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 249
مهارتهای ارتباطی همسران
نویسنده:
ندوشن سیده مریم طباطبایی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 250
نقش مهارتهای زندگی در عرصه تبلیغ
نویسنده:
حامد میرزاخان
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 7
مهارتهای ارتباطی با سالمندان بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
مهارتهای معنویتافزایی در خانواده
نویسنده:
علی رضا انصاری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و خانواده » سال 1402 شماره 3
مهارتهای رویارویی با خشم
نویسنده:
محمود اکبری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
مهارتهای اجتماعی در یک زندگی دخترانه (8)
نویسنده:
مهتاب رضاپور
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 258
مهارتهای اجتماعی در یک زندگی دخترانه (1)
نویسنده:
مهتاب رضاپور
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 250