روش‌شناسی بیان نکات تربیتی در قرآن با تأکید بر سوره مبارکه حجرات

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1
چکیده:
برجسته‌ترین هدف نزول قرآن کریم برای جهانیان، هدایت ایشان به شیوه صحیح زندگی و به بیانی دیگر تربیت صحیح افراد است. قرآن کریم، به‌عنوان مهم‌ترین کتاب تربیتی بشر، چنین هدفی را در مدت 23 سال نبوت پیامبر اکرم| و به شکل‌های گوناگون دنبال کرده است. پژوهش پیش‌رو تلاش بر آن دارد که با روش توصیفی- تحلیلی مهم‌ترین شکل‌های بیان نکات تربیتی که در قرآن از آن استفاده شده است را تبیین کرده و نمونه‌ای از آنها را در سوره مبارکه حجرات که به‌عنوان سوره‌ای اخلاقی-تربیتی در قرآن شناخته می‌شود نشان دهد، تا مخاطب بتواند با این روش‌ها و بیان قرآنی آنها بهتر آشنا گردد. قرآن کریم برای بیان نکات تربیتی شیوه‌های متعددی دارد که شیوه‌های اصلی آن هفت روش است که عبارتند از: 1. تذکر و یادآوری؛ 2. موعظه و نصیحت؛ 3. تشویق و تنبیه؛ 4. تحریک عواطف؛ 5. امر و نهی؛ 6. ارائه الگو و 7. قصه‌گویی. این موارد در پژوهش حاضر با توجه به سوره مبارکه حجرات مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ولایت در سوره مبارکه قدر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 310

ولایت در سوره مبارکه قدر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 27

بررسی نکات تربیتی داستان یوسف (ع) در تورات و قرآن

نویسنده: حجت زال زاده ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)

روش‌شناسی تشکیکی صدرایی با تأکید بر برهان صدیقین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49

معناشناسی تکرار در سورۀ مبارکۀ مریم(س)

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 3

مبانی و شیوه های تربیتی اخلاقی در قرآن (با تأکید بر تفسیر المیزان)

نویسنده: زینب کبیری ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: سیداحمد فقیهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تحلیل محتوای کیفی مضامین اجتماعی در سوره حجرات

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 دوره 27، شماره 1 (بهار 1401)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397