مهندسى فرهنگ، مبناى سبک زندگى اسلامى
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1394 شماره 175
کلیدواژه:
مهندسى فرهنگ
،
مبانى قرآنى سبک زندگى اسلامى
،
صفایى حائرى
،
فرهنگ و تربیت
،
عناصر فرهنگ
،
سبک زندگى اسلامى
چکیده:
پایه سبک زندگى اسلامى که در صدرِ گزارههاى مدیریت فرهنگى کشور قرار دارد، مهندسى فرهنگ است. در مهندسى فرهنگ، از پیشفرضهاى فرهنگى، مبانى فرهنگى، اهداف فرهنگى، اصول فرهنگى و سیاستهاى فرهنگى سخن به میان مىآید. بررسى مبانى مهندسى فرهنگ از دیدگاه قرآن کریم، سنگ زیرین سبک زندگى اسلامى است که در فضاى کنونى کشور، از اهمیت بسیارى برخوردار است. مرحوم استاد على صفایى حائرى از قرآنپژوهانى است که با درک شرایط فرهنگى نظام، در آثار قرآنى خود، مستقیم و غیرمستقیم، به این مبانى پرداخته است. در این مقال، به روشنگرى درباره مبانى قرآنى مهندسى فرهنگ از دیدگاه ایشان و زمینهسازى جهت تبیینِ مبانى سبک زندگى اسلامى مىپردازیم.
این پژوهش، با الهام از روش توصیفى - تحلیلى، آثار قرآنىِ مکتوبِ استاد را مورد مطالعه و بررسى قرار داده و بر اساس طرح نویسنده در دستهبندىِ مقولهها و مؤلفههاى فرهنگ، دیدگاههاى قرآنى - فرهنگى استاد صفایى استخراج و توصیف شده و سپس بر مبناى دیدگاههاى قرآنى ایشان، این دیدگاهها تبیین و تحلیل شدهاند.
از این نگاه، قرآن کریم، نقطه آغاز و انتهاى فرهنگ جامعه را، تربیت انسان برشمرده است. باید در مهندسى فرهنگ بر تربیت انسان - چه از طریق آموزش، چه از مسیر پژوهش، چه از راه تربیت و چه از راه تبلیغ متمرکز شد تا فرهنگ جامعه تعالى پیدا کند و به دنبال آن سبک زندگى اسلامى در معناى واقعى آن، به حقیقت پیوندد. تربیت از خانواده آغاز، و با تعلیم و تربیت (مدرسه و دانشگاه) تقویت و از طریق رسانه، جهتدهى مىشود. به دیگر سخن، تربیت میان سه سطح فرهنگ، یعنى فرهنگ عمومى (خانواده) و فرهنگ تخصصى )مدرسه و دانشگاه و حوزه( و فرهنگ حرفهاى (رسانه) پیوند برقرار مىسازد.
پایه سبک زندگى اسلامى که در صدرِ گزارههاى مدیریت فرهنگى کشور قرار دارد، مهندسى فرهنگ است. در مهندسى فرهنگ، از پیشفرضهاى فرهنگى، مبانى فرهنگى، اهداف فرهنگى، اصول فرهنگى و سیاستهاى فرهنگى سخن به میان مىآید. بررسى مبانى مهندسى فرهنگ از دیدگاه قرآن کریم، سنگ زیرین سبک زندگى اسلامى است که در فضاى کنونى کشور، از اهمیت بسیارى برخوردار است. مرحوم استاد على صفایى حائرى از قرآنپژوهانى است که با درک شرایط فرهنگى نظام، در آثار قرآنى خود، مستقیم و غیرمستقیم، به این مبانى پرداخته است. در این مقال، به روشنگرى درباره مبانى قرآنى مهندسى فرهنگ از دیدگاه ایشان و زمینهسازى جهت تبیینِ مبانى سبک زندگى اسلامى مىپردازیم.
این پژوهش، با الهام از روش توصیفى - تحلیلى، آثار قرآنىِ مکتوبِ استاد را مورد مطالعه و بررسى قرار داده و بر اساس طرح نویسنده در دستهبندىِ مقولهها و مؤلفههاى فرهنگ، دیدگاههاى قرآنى - فرهنگى استاد صفایى استخراج و توصیف شده و سپس بر مبناى دیدگاههاى قرآنى ایشان، این دیدگاهها تبیین و تحلیل شدهاند.
از این نگاه، قرآن کریم، نقطه آغاز و انتهاى فرهنگ جامعه را، تربیت انسان برشمرده است. باید در مهندسى فرهنگ بر تربیت انسان - چه از طریق آموزش، چه از مسیر پژوهش، چه از راه تربیت و چه از راه تبلیغ متمرکز شد تا فرهنگ جامعه تعالى پیدا کند و به دنبال آن سبک زندگى اسلامى در معناى واقعى آن، به حقیقت پیوندد. تربیت از خانواده آغاز، و با تعلیم و تربیت (مدرسه و دانشگاه) تقویت و از طریق رسانه، جهتدهى مىشود. به دیگر سخن، تربیت میان سه سطح فرهنگ، یعنى فرهنگ عمومى (خانواده) و فرهنگ تخصصى )مدرسه و دانشگاه و حوزه( و فرهنگ حرفهاى (رسانه) پیوند برقرار مىسازد.
مهندسى فرهنگ، مبناى سبک زندگى اسلامى
3/21/2015 12:00:00 AM
مهندسی فرهنگ، مبنای سبک زندگی اسلامی؛ درآمدی بر دیدگاه های قرآنی استاد علی صفایی حائری
نویسنده:
سیدمصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: حوزه » شماره1
نقش سبک زندگی اسلامی، هویت ایرانی اسلامی و مهندسی فرهنگی در اقتصاد مقاومتی
نویسنده:
سیدمحمود موسوی
،
مقاله کنفرانس: دومین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران - 1395
روش شناخت سبک زندگی اسلامی
نویسنده:
سیدمجید ظهیری*
،
مقاله نشریه: پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال 1392 (پياپي 98)، پاييز 1392 شماره3
شاخصههای سبک زندگی خانواده اسلامی
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 153 محرم