بازخوانی الگوهای فردی و عبادی شهدای دفاع مقدس
نویسنده:
محمد باقر نادم
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 13
چکیده:
مهمترین نوع یادگیری انسان از نظر واضعان «نظریه یادگیری اجتماعی»،[1] یادگیری مشاهدهای است. بر همین اساس یکی از روش های تربیت، تربیت به وسیله الگوست که میتوان آن را «روش الگویی» نامید. یکی از نیازهای جدی و واقعی انسان از بُعد روحی روانی، حس الگوطلبی و اسوهخواهی است. بشر همواره کوشیده است که در زندگی خود، الگو و معیاری برگزیند تا کردار و گفتارش را در همه شئون و زمینهها بر اساس آن تنظیم کند. این روش در ابعاد مختلف زندگی کاربرد دارد و از آنجا که محتوای تربیت را به صورت عینی و عملی ارائه میدهد، در انتقال مفاهیم و آموزش برنامههای تربیتی بسیار مؤثر است. بیشک اگر ما قادر نبودیم که در محیط اجتماعی از طریق مشاهده رفتار و اعمال دیگران به یادگیری بپردازیم، زندگی ما مختل میشد. انسان مقدار زیادی از دانشها، مهارتها و سایر یادگیریها را از راه مشاهده رفتار والدین، دیگران و نیز از طریق مشاهده پیامدهای رفتار آنان کسب میکند. یادگیری مشاهدهای، در واقع همان سرمشقگیری است که در آن فرد با انتخاب یک سرمشق یا الگو به تقلید از رفتار آن میپردازد؛ چراکه تقلید یکی از فرایندهای روانی به شمار میرود که پایه و اساس بسیاری از یادگیریهای انسان است. گرایش به تقلید به قدری در وجود انسان شایع است که برخی روانشناسان آن را غریزه دانستهاند.[2] در این نوشتار با نگاهی گذرا به تاریخ و معارف دفاع مقدس، به تبیین الگوهای فردی و عبادی رزمندگان و شهیدان میپردازدیم. [1] ر.ک: علیاکبر سیف، روانشناسی پرورشی، ص 212. [2]. اتو کلاین برگ، روانشناسی اجتماعی، ترجمه علی محمد کاردان، ج 2، ص 494.
مهمترین نوع یادگیری انسان از نظر واضعان «نظریه یادگیری اجتماعی»،[1] یادگیری مشاهدهای است. بر همین اساس یکی از روش های تربیت، تربیت به وسیله الگوست که میتوان آن را «روش الگویی» نامید. یکی از نیازهای جدی و واقعی انسان از بُعد روحی روانی، حس الگوطلبی و اسوهخواهی است. بشر همواره کوشیده است که در زندگی خود، الگو و معیاری برگزیند تا کردار و گفتارش را در همه شئون و زمینهها بر اساس آن تنظیم کند. این روش در ابعاد مختلف زندگی کاربرد دارد و از آنجا که محتوای تربیت را به صورت عینی و عملی ارائه میدهد، در انتقال مفاهیم و آموزش برنامههای تربیتی بسیار مؤثر است. بیشک اگر ما قادر نبودیم که در محیط اجتماعی از طریق مشاهده رفتار و اعمال دیگران به یادگیری بپردازیم، زندگی ما مختل میشد. انسان مقدار زیادی از دانشها، مهارتها و سایر یادگیریها را از راه مشاهده رفتار والدین، دیگران و نیز از طریق مشاهده پیامدهای رفتار آنان کسب میکند. یادگیری مشاهدهای، در واقع همان سرمشقگیری است که در آن فرد با انتخاب یک سرمشق یا الگو به تقلید از رفتار آن میپردازد؛ چراکه تقلید یکی از فرایندهای روانی به شمار میرود که پایه و اساس بسیاری از یادگیریهای انسان است. گرایش به تقلید به قدری در وجود انسان شایع است که برخی روانشناسان آن را غریزه دانستهاند.[2] در این نوشتار با نگاهی گذرا به تاریخ و معارف دفاع مقدس، به تبیین الگوهای فردی و عبادی رزمندگان و شهیدان میپردازدیم. [1] ر.ک: علیاکبر سیف، روانشناسی پرورشی، ص 212. [2]. اتو کلاین برگ، روانشناسی اجتماعی، ترجمه علی محمد کاردان، ج 2، ص 494.
بازخوانی الگوهای فردی و عبادی شهدای دفاع مقدس
1/1/1402 12:00:00 AM
بازخوانی سیره عبادی و معنوی شهدای دفاع مقدس
نویسنده:
محمدباقر نادم
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
بازنمایی تاریخ صدر اسلام در وصیت نامه شهدای دفاع مقدس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازنمایی تاریخ صدر اسلام در وصیتنامههای شهدای دفاع مقدس استان قم
نویسنده:
خدیجه قاضی خانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 29 - بهار 1396
سبک زندگی فردی ، عبادی و اجتماعی امام کاظم (ع)
نویسنده:
حسن رسولی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1396 شماره پنجم - پاییز 96
ارزشهای دفاع مقدس یادمان باشد
نویسنده:
سیف معصومه محمدی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 258
دفاع مقدس در کلام شهیدان
نویسنده:
تحقیق و پژوهش بنیاد شهید انقلاب اسلامى دفتر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 225