گونه شناسی و تحلیل آسیب های اخلاقی تبلیغ دین
نویسنده:
مهدی احمدپور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 29
چکیده:
اخلاق یکی از عناصر مؤثر در فعالیتهای اجتماعی است و در موفقیت تبلیغ دینی هم نقش اساسی دارد. موضوع این پژوهش «اخلاق تبلیغ دین» و محور اصلی آن «آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین» است. این تحقیق با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی کوشیده به این پرسش اساسی پاسخ دهد که آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین کداماند، بر چند گونهاند و علل و زمینههای پیدایش آنها چیست.
اهم یافتههای پژوهش عبارتند از: اوّلاً، آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین به دو گونۀ اصلیِ فردی و سازمانی تقسیم میشوند؛ ثانیاً، ضعف اعتقادات دینی خود مبلّغان، کمبرخورداری از انگیزههای عالی و ورود به عرصۀ تبلیغ قبل از کسب آمادگیهای لازم، از مهمترین علل و زمینههای بروز آسیبهای اخلاقی فردی در عرصۀ تبلیغ دین هستند و ثالثاً، مهمترین علل و زمینههای بروز آسیبهای اخلاقی سازمانی عبارتند از: نبودن تشکیلات مدیریتی قوی و کارآمد در رأس سازمانهای تبلیغی دینی، فقدان منشورهای اخلاقی سازمانی، برخورد سطحی و شعاری با اخلاق سازمانی و بیتوجهی به آموزش و ترویج اخلاق در سازمان و نهادینهنشدن اخلاق در فرهنگ سازمانی.
اخلاق یکی از عناصر مؤثر در فعالیتهای اجتماعی است و در موفقیت تبلیغ دینی هم نقش اساسی دارد. موضوع این پژوهش «اخلاق تبلیغ دین» و محور اصلی آن «آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین» است. این تحقیق با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی کوشیده به این پرسش اساسی پاسخ دهد که آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین کداماند، بر چند گونهاند و علل و زمینههای پیدایش آنها چیست.
اهم یافتههای پژوهش عبارتند از: اوّلاً، آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین به دو گونۀ اصلیِ فردی و سازمانی تقسیم میشوند؛ ثانیاً، ضعف اعتقادات دینی خود مبلّغان، کمبرخورداری از انگیزههای عالی و ورود به عرصۀ تبلیغ قبل از کسب آمادگیهای لازم، از مهمترین علل و زمینههای بروز آسیبهای اخلاقی فردی در عرصۀ تبلیغ دین هستند و ثالثاً، مهمترین علل و زمینههای بروز آسیبهای اخلاقی سازمانی عبارتند از: نبودن تشکیلات مدیریتی قوی و کارآمد در رأس سازمانهای تبلیغی دینی، فقدان منشورهای اخلاقی سازمانی، برخورد سطحی و شعاری با اخلاق سازمانی و بیتوجهی به آموزش و ترویج اخلاق در سازمان و نهادینهنشدن اخلاق در فرهنگ سازمانی.
گونه شناسی و تحلیل آسیب های اخلاقی تبلیغ دین
3/21/2018 12:00:00 AM
گونه شناسی و تحلیل آسیب های اخلاقی تبلیغ دین
نویسنده:
مهدی احمدپور *
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 بهار 1397 شماره1
تحلیل و واکاوی گونه های روابط علم- دین
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 1(پیاپی 29)
آسیب شناسی «پوشش بانوان مبلغ دینی» با رویکرد اخلاق تبلیغ دین
نویسندگان:
فاطمه مرضیه حسینی کاشانی*
،
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 دوره 10، شماره 4 (بهار 1402)
آسیب شناسی تبلیغ دین در محیط های نظامی با تأکید بر دوره خدمت عمومی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گونه های مطالعات مستشرقان درباره اسلام و آسیب شناسی مطالعات آن ها
نویسندگان:
محمد شهبازیان*
،
علی جهانی فرد
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1401 دوره 4، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)
آسیب شناسی مولفه های دین گریزی اومانیسم در تفکر دینی
نویسندگان:
محمدصادق یوسفی مقدم*
،
مرتضی غرسبان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 دوره 27، شماره 3 (پاییز 1401)
آسیب شناسى دین از دیدگاه امام حسین
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 92
آسیب شناسى دین از دیدگاه امام حسین
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 4
گونه شناسی و تحلیل روایات سیاسی امام صادق(ع)
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1393 - [کارشناسی ارشد]