رویکرد وحدت‌گرایانه ملاصدرا به نظریه اتحاد عاقل و معقول بر مبنای بساطت نفس

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41
چکیده:
نظریه اتحاد عاقل و معقول جایگاهی ویژه در حکمت متعالیه دارد. برخی از فلاسفه مانند ابن‌سینا آن را انکار کرده‌اند؛ لیکن ملاصدرا در موضع قبول آن است. این اختلاف‌نظر به دلیل اختلاف در مبانی این دو فیلسوف است؛ چنان‌که می‌توان گفت این نظریه فقط بر اساس مبانی حکمت متعالیه قابل تصور است. مفاد این نظریه بر اساس دیدگاه‌های رایج، اتحاد نفس با صور علمیه خود است. مبانی و نظریات ویژه ملاصدرا درباره ماهیت نفس و نیز در معرفت‌شناسی، امکان ارائه تفسیری خاص را از این قاعده فراهم می‌کند. نظر رایج درباره فرایند ادراک، تأثر از جهان خارج و صعودی بودن معرفت است، اما ساحتی از معرفت به نحو نزولی وجود دارد. بر مبنای بساطت نفس، هر شیئی در جهان خارج، اصل و حقیقتی در باطن یا مرتبه عقلانی انسان دارد. در صورت ظهور این بساطت، تمام آنچه به‌ عنوان ادراکات عقلی، خیالی و حسی به نفس نسبت داده می‌شود، ظهور آن اصل در مراتب مادون، از جمله خیال و حس است. ملاصدرا در نظریه اتحاد عالم و معلوم به این ساحت از معرفت نظر دارد، که بهترین تعبیر برای آن، با توجه به وحدت ظاهر و مظهر، وحدت علم و عالم و معلوم است

اتحاد عاقل به معقول

کتاب: بوستان کتاب - 1402

نگرشی نوین به مساله اتحاد عاقل و معقول

نويسنده: حسین دیبا ،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1388

نگرشی نوین به مساله اتحاد عاقل و معقول

نويسنده: حسین دیبا ،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1383

اثبات‌پذیری اتحاد عاقل و معقول با صدق مشتق بر مبدأ و بازکاوی ایرادها

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 16

اتحاد عاقل و معقول از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری

استاد راهنما: عسکری سلیمانی امیری ، استاد مشاور: حسین دیبا ، دانشجو: عزیز موسوی ،
پایان‌نامه: - 1385 - [کارشناسی ارشد]

تبیین نقش محوری معنای « کلی » در تنقیح و تبیین مساله اتحاد عاقل و معقول

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رابطه نفس و بدن درنگاه ملاصدرا

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390   (پياپي 34)، زمستان 1390  شماره2
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397