مقایسۀ هوش معنوی دانشآموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار مقطع متوسطه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسهٔ هوش معنوی میان دانشآموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار پسر سطح متوسطه در استان قزوین صورت گرفت. روش مطالعه در این پژوهش از نوع مطالعات علّیِ پس از وقوع است. جامعهٔ آماری نیز تمامی دانشآموزان پسر سطح متوسطه در استان قزوین هستند. بدین منظور، 90 نفر، 30 ورزشکار نخبه و 30 ورزشکار عادی و 30 غیرورزشکار، از 1645 دانشآموز پایهٔ اول و دوم و سوم انتخاب شدند که همگی در سال تحصیلی 1393تا 1394 مشغول بهتحصیل بودند. ورزشکاران عادی و غیرورزشکار بهروش نمونهگیری تصادفی ساده و ورزشکاران نخبه ازطریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همچنین، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهٔ استاندارد هوش معنوی استفاده شد. نتایج این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آماری تحلیل واریانس یکراهه و آزمون کروسکال والیس گروههای مستقل بهدست آمد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی دانشآموزان ورزشکار نخبه و ورزشکار عادی و غیرورزشکار مقطع متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0≥p). همچنین، تفاوت معناداری بین خردهمقیاسهای هوش معنوی مشتمل بر درک و ارتباط با سرچشمهٔ هستی و زندگی معنوی با اتکا به هستهٔ درونی در سه گروه دانشآموزان غیرورزشکار و ورزشکار نخبه و ورزشکار عادی وجود داشت (05/0≥p). درمجموع، این پژوهش نشان داد، هوش معنوی و مؤلفههای آن در دانشآموزان ورزشکار نخبه از ورزشکاران عادی و دانشآموزان غیرورزشکار بهتر است که این نتیجه تأییدی بر تأثیر فعالیت بدنی و قهرمانی بر هوش معنوی است.
پژوهش حاضر با هدف مقایسهٔ هوش معنوی میان دانشآموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار پسر سطح متوسطه در استان قزوین صورت گرفت. روش مطالعه در این پژوهش از نوع مطالعات علّیِ پس از وقوع است. جامعهٔ آماری نیز تمامی دانشآموزان پسر سطح متوسطه در استان قزوین هستند. بدین منظور، 90 نفر، 30 ورزشکار نخبه و 30 ورزشکار عادی و 30 غیرورزشکار، از 1645 دانشآموز پایهٔ اول و دوم و سوم انتخاب شدند که همگی در سال تحصیلی 1393تا 1394 مشغول بهتحصیل بودند. ورزشکاران عادی و غیرورزشکار بهروش نمونهگیری تصادفی ساده و ورزشکاران نخبه ازطریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همچنین، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهٔ استاندارد هوش معنوی استفاده شد. نتایج این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آماری تحلیل واریانس یکراهه و آزمون کروسکال والیس گروههای مستقل بهدست آمد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی دانشآموزان ورزشکار نخبه و ورزشکار عادی و غیرورزشکار مقطع متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0≥p). همچنین، تفاوت معناداری بین خردهمقیاسهای هوش معنوی مشتمل بر درک و ارتباط با سرچشمهٔ هستی و زندگی معنوی با اتکا به هستهٔ درونی در سه گروه دانشآموزان غیرورزشکار و ورزشکار نخبه و ورزشکار عادی وجود داشت (05/0≥p). درمجموع، این پژوهش نشان داد، هوش معنوی و مؤلفههای آن در دانشآموزان ورزشکار نخبه از ورزشکاران عادی و دانشآموزان غیرورزشکار بهتر است که این نتیجه تأییدی بر تأثیر فعالیت بدنی و قهرمانی بر هوش معنوی است.
مقایسۀ هوش معنوی دانشآموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار مقطع متوسطه
3/20/2016 12:00:00 AM
رابطۀ دینداری با سلامت روان دانشآموزان دختر در مقطع متوسطۀ دوم شهرستان سقز
نویسنده:
کمال سلیمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
ارائه الگوی تربیت دینی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوم با رویکرد نشاطآوری، براساس آیات و روایات
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
رابطۀ فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی در دانشآموزان پایۀ نهم متوسطه
نویسنده:
مریم عبدالهی مقدم
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
الگوی مفهومی مؤلفههای هوش معنوی و روشهای تقویت آن در صحیفه سجادیه
نویسنده:
زهرا آبیار
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پستمدرن و عرفان اسلامی
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
اخلاق کاربردی؛ تجزیه و تحلیل بنیادی هوش معنوی و اخلاق حرفهای مدیران و کارکنان
نویسندگان:
سلیم کریمی تکلو
،
سمیه حاجی پور داوران
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
رابطة دینداری با کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
نویسندگان:
اکبر صالحی
،
سید نبی الله قاسم تبار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
کاوشی بر مقایسۀ نگرش به حجاب دختران دورۀ متوسطه و دانشجویان دختر دانشگاههای ایران
نویسنده:
ابراهیم فتحی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1402 شماره 1
نقش هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی در سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 48
مقایسه و نسبتسنجی تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و معنویت اسلامی
نویسندگان:
علیرضا قائمینیا
،
مرتضی فیضی زاده
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2