بررسی و نقد قیاس غایب بر شاهد در اثبات نظریۀ زیادت صفات بر ذات الهی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96
چکیده:
یکی از مسائل چالشی در مباحث خداشناسی، مبحث وجودشناسیِ صفات الهی است. در بحث وجودشناسی صفات الهی از کیفیت رابطه ذات الهی با صفات سخن گفته می‌شود. اشاعره در این بحث، به زیادت صفات بر ذات الهی قائل‌اند. یکی از ادله مهم اشاعره در این زمینه، قیاس غایب بر شاهد است. در این قیاس، حکم صفات در شاهد، یعنی انسان، به غایب، یعنی خدای متعال نسبت داده می‌شود. این قیاس با وجود اینکه نوعی قیاس فقهی یا تمثیل است، ولی چون جهت مشابهت یا جامع در آن، علت تامه برای ثبوت حکم در اصل می‌باشد، دارای اعتبار است. در مقابل، مخالفان اشاعره نقدهایی بر این قیاس وارد کرده‌اند که البته بیشتر آنها وارد نیستند. ما در این نوشتار با روشی تحلیلی به تقریر این قیاس پرداخته و نقدهای وارد بر آن را بررسی کرده‌ایم. نتیجه اینکه کارکرد این قیاس، تنها در اثبات وجود مبدأ اوصاف الهی است و توانایی تبیین کیفیت رابطه این مبادی با ذات الهی را ندارد، و ازهمین‌رو اگر برای اثبات نظریه زیادت به‌کار رود، اعم از مدعا خواهد بود.

بررسی دلالت براهین اثبات وجود خدا بر اثبات صفات ذات خدا

نویسنده: محسن رحمانی زاده ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی دلالت برهان فطرت بر اثبات صفات ذات خدا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42

بررسی دلالت برهان نظم بر صفات الهی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25

رابطه ذات و صفات الهی از دیدگاه ابن میثم بحرانی

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1393 بهار 1393  شماره4

مرزهاى ذات، صفات و افعال خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 218

مرزهاى ذات، صفات و افعال خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 217

مرزهاى ذات صفات و افعال خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 220

مرزهاى ذات ، صفات و افعال خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 219
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397