معنا شناسی اسلوب کنایه در نهج البلاغه (خطبههای 1 تا 5)
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1393 شماره 7
چکیده:
شیوۀ غیر مستقیم کلام، موجب جذابیت و زیبایی آن و معطوف شدن خواننده به متن میگردد و خواننده پس از تلاش فکری به معنای پوشیدة آن دست مییابد. همین درک لذت پس از رنج دریافت آن بسیاری از سخن سرایان را به پرهیز از صراحت گویی و بهره گیری از شگردهای شاعرانه و ادیبانه چون کنایه رهنمون کرده است تا بر تأثیر سخن در خواننده بیافزایند، زیرا ارزش زیباشناختی کنایه به دستیابی معنا پس از تأمل بسیار بر میگردد. نهج البلاغه به دلیل بر خورداری از شگردهای بیانی و کلامی از جمله کنایه دارای جایگاه ممتازی است و جلوههای آن زیبای ظاهری و معنوی این کتاب ارزشمند را دو چندان نموده و شگردهای بدیع و خارقالعاده، آن را از کلام بشری فراتر برده است. از این رو، مقالة حاضر در پی بررسی کنایه در پنج خطبۀ نخست و بار معنایی آن با توجه به بافت متن میباشد. نتایج بررسی نشان میدهد بهرهگیری از کنایات گوناگون، موجب بیان مناسب غرض اصلی امام (ع) با کمک واسطهها گردیده است.آن حضرت مقصود خویش را با زبان کنایی در قالب سرزنش بیان نموده به گونهای که مخاطب در برخی کنایات به دلیل اندک بودن وسایط به سهولت به مقصود دست می یابد. کنایه با هنرمندی مناسب ارایه و باعث آفرینش فضای ادبی متناسب با ساختار کلی کلام گردیده است.
شیوۀ غیر مستقیم کلام، موجب جذابیت و زیبایی آن و معطوف شدن خواننده به متن میگردد و خواننده پس از تلاش فکری به معنای پوشیدة آن دست مییابد. همین درک لذت پس از رنج دریافت آن بسیاری از سخن سرایان را به پرهیز از صراحت گویی و بهره گیری از شگردهای شاعرانه و ادیبانه چون کنایه رهنمون کرده است تا بر تأثیر سخن در خواننده بیافزایند، زیرا ارزش زیباشناختی کنایه به دستیابی معنا پس از تأمل بسیار بر میگردد. نهج البلاغه به دلیل بر خورداری از شگردهای بیانی و کلامی از جمله کنایه دارای جایگاه ممتازی است و جلوههای آن زیبای ظاهری و معنوی این کتاب ارزشمند را دو چندان نموده و شگردهای بدیع و خارقالعاده، آن را از کلام بشری فراتر برده است. از این رو، مقالة حاضر در پی بررسی کنایه در پنج خطبۀ نخست و بار معنایی آن با توجه به بافت متن میباشد. نتایج بررسی نشان میدهد بهرهگیری از کنایات گوناگون، موجب بیان مناسب غرض اصلی امام (ع) با کمک واسطهها گردیده است.آن حضرت مقصود خویش را با زبان کنایی در قالب سرزنش بیان نموده به گونهای که مخاطب در برخی کنایات به دلیل اندک بودن وسایط به سهولت به مقصود دست می یابد. کنایه با هنرمندی مناسب ارایه و باعث آفرینش فضای ادبی متناسب با ساختار کلی کلام گردیده است.
معنا شناسی اسلوب کنایه در نهج البلاغه (خطبههای 1 تا 5)
3/21/2014 12:00:00 AM
از نهج البلاغه اول تا نهج البلاغه دوم
نویسنده:
محمد اسفندیاری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1370 شماره 7
روشهاى تربیت در نهج البلاغه 1
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 282
جریان شناسى دشمنى با على(ع) در نهج البلاغه(1)
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 99
زن در نهج البلاغه با نگرش روانشناختى 1
نویسنده:
الاسلام مریم معین
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 114
اندیشه سیاسی - تربیتی علوی در خطبه های نهج البلاغه /ج 1 (خطبه 1 تا 35)
نویسنده:
احمد بهشتی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1399
خداشناسی در نهج البلاغه
استاد راهنما:
احمد بهشتی
، دانشجو:
حسن سراج زاده
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1378 - [کارشناسی ارشد]
الهیات در نهج البلاغه
نویسندگان:
لطف الله صافی گلپایگانی
،
بنیاد بین المللی نهج البلاغه
،
کتاب: بوستان کتاب - 1399
جریان شناسى دشمنى با على(ع) در نهج البلاغه
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 102-101
جریان شناسى دشمنى با على(ع) در نهج البلاغه
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 99