زبان شناسی و اخلاق عرفانی
نویسنده:
نصرالله شاملی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25
چکیده:
چکیده
یکی از دانشهای نوپا در دنیا و به ویژه در کشور ما، دانش معنیشناسی است که از شاخههای زبانشناسی به شمار میآید. متون اسلامی اعم از قرآن و حدیث و مطالب عرفانی حاوی نکات اخلاقی و کدهای اخلاقی فراوان است. متأسفانه در سالهای اخیر با وجود تحقیقات ارزنده در تمام شاخههای علوم اسلامی، پژوهش قابل قبولی راجع به معنیشناسی اخلاقی- عرفانی نشده است. اینجانب در اصل مقاله تصمیم دارم تصویری روشن از معنیشناسی اخلاقی- عرفانی را برای علاقهمندان به اخلاق عرفانی بیان کنم تا مشتاقان به ارزش و اهمیت این پژوهش پی برند.
معنیشناسی اخلاقی در پی روشن کردن مفاهیم و کدهای اخلاقی است که از دیرباز در زبان عربی و متون ادب فارسی وجود داشته است. عارفان اسلامی به پشتیبانی قرآن و حدیث به دستاوردهای بسیار ارزشمندی در این زمینه رسیدهاند، لیکن همهی این دستاوردها روشمند نیست و کار معناشناسی اخلاقی- عرفانی، تنظیم حوزهی معناشناسی واژگانی است که هرچند واژه به صورت یک سیستم یا لایه یا حلقه یا میدان، ایدهای کامل و علمی در تکامل اخلاقی کلونی و سیستماتیک را نشان دهند. بدیهی است مثالهایی که در متن مقاله خواهد آمد، برگرفته از قرآن یا متون حدیث و منابع عرفانی فارسی و عربی خواهد بود. ان شاء اللّه این روش جدید بتواند فصل تازهای در تولید علم اخلاق، آن هم اخلاق دینامیکی ایجاد نماید.
چکیده
یکی از دانشهای نوپا در دنیا و به ویژه در کشور ما، دانش معنیشناسی است که از شاخههای زبانشناسی به شمار میآید. متون اسلامی اعم از قرآن و حدیث و مطالب عرفانی حاوی نکات اخلاقی و کدهای اخلاقی فراوان است. متأسفانه در سالهای اخیر با وجود تحقیقات ارزنده در تمام شاخههای علوم اسلامی، پژوهش قابل قبولی راجع به معنیشناسی اخلاقی- عرفانی نشده است. اینجانب در اصل مقاله تصمیم دارم تصویری روشن از معنیشناسی اخلاقی- عرفانی را برای علاقهمندان به اخلاق عرفانی بیان کنم تا مشتاقان به ارزش و اهمیت این پژوهش پی برند.
معنیشناسی اخلاقی در پی روشن کردن مفاهیم و کدهای اخلاقی است که از دیرباز در زبان عربی و متون ادب فارسی وجود داشته است. عارفان اسلامی به پشتیبانی قرآن و حدیث به دستاوردهای بسیار ارزشمندی در این زمینه رسیدهاند، لیکن همهی این دستاوردها روشمند نیست و کار معناشناسی اخلاقی- عرفانی، تنظیم حوزهی معناشناسی واژگانی است که هرچند واژه به صورت یک سیستم یا لایه یا حلقه یا میدان، ایدهای کامل و علمی در تکامل اخلاقی کلونی و سیستماتیک را نشان دهند. بدیهی است مثالهایی که در متن مقاله خواهد آمد، برگرفته از قرآن یا متون حدیث و منابع عرفانی فارسی و عربی خواهد بود. ان شاء اللّه این روش جدید بتواند فصل تازهای در تولید علم اخلاق، آن هم اخلاق دینامیکی ایجاد نماید.
زبان شناسی و اخلاق عرفانی
3/21/2011 12:00:00 AM
اخلاق و زبان تصویری
نویسنده:
مجتبی جلیلی مقدم
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 37
اجتماع گرایی اخلاق عرفانی
نویسنده:
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 (پياپي 55)، پاييز 1388 شماره3
کتاب شناسی مسائل زبان شناسی جدید
نویسنده:
سید جلیل ساغروانیان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 57
مقایسه غایت شناسی در اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی با تاکید بر آراء بوعلی و ابن عربی
استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور:
یارعلی کردفیروزجایی
،
محمدمهدی گرجیان
، دانشجو:
محمد رسول روزبه
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [پایان نامه دکترا]
اخلاق در اندیشه عرفانی مولانا
نویسنده:
ولی الله نصیری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 29
انتحال و ابتذال در اخلاق پژوهی عرفانی
نویسنده:
جویا جهانبخش
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 151