بررسی تحلیلی - انتقادی دیدگاهها در مسأله «ملاک حاجت معلول به علّت» و مقایسه شان با فرازهایی از نهج البلاغه
نویسنده:
سید جواد احمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1400 _ مسلسل 50
چکیده:
در مسأله ملاک نیازمندی معلول به علّت، چند نظریه عمده مطرح شده است که عبارت است از: نظریه حدوث، نظریه امکان ماهوی، نظریه امکان فقری و نظریه امکان معنایی. مدافعان هر یک از این نظریهها کوشیدهاند برای تأیید نظریة خود به فرازهایی از کتاب نهج البلاغه استناد کنند. پرسش اصلی این پژوهش این است که هر کدام از این نظریهها تا چه میزان با فرازهای کتاب نهج البلاغه هماهنگ است؟ در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی – انتقادی به بررسی نسبت هر کدام از نظریهها با محتوای فرازهای نهج البلاغه پرداخته شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق، میتوان از نظریة امکان معنایی به این صورت دفاع کرد که «امکان خاص» صفت اختصاصی ماهیّت نیست و علاوه بر معانی ماهوی، معانی وجودی و عدمی نیز میتوانند موصوف به این صفت باشند و اتّصاف به این صفت، سبب نیازمندی این امور به علّت است. افزون بر این، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مراد مشهور حکما از ماهیّت در نظریة امکان ذاتی، معنای خاصّ ماهیّت - «ما یُقال فی جواب ما هو» - نیست؛ بلکه مقصود آنها ماهیّت به معنای اعم است که شامل هر معنا و حقیقتی میشود که قابلیّت موجود شدن و معدوم شدن دارد. هم چنین صفت حدوث و صفت امکان فقری نیز میتوانند علامت اتّصاف موصوفشان به صفت امکان خاص و نشانه نیازمندی معلول به علّت شمرده شوند؛ نه آن که این دو صفت سبب برای نیازمندی معلول به علّت باشد. فرازهایی از کتاب نهج البلاغه میتواند تأییدی بر این مطلب باشد.
در مسأله ملاک نیازمندی معلول به علّت، چند نظریه عمده مطرح شده است که عبارت است از: نظریه حدوث، نظریه امکان ماهوی، نظریه امکان فقری و نظریه امکان معنایی. مدافعان هر یک از این نظریهها کوشیدهاند برای تأیید نظریة خود به فرازهایی از کتاب نهج البلاغه استناد کنند. پرسش اصلی این پژوهش این است که هر کدام از این نظریهها تا چه میزان با فرازهای کتاب نهج البلاغه هماهنگ است؟ در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی – انتقادی به بررسی نسبت هر کدام از نظریهها با محتوای فرازهای نهج البلاغه پرداخته شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق، میتوان از نظریة امکان معنایی به این صورت دفاع کرد که «امکان خاص» صفت اختصاصی ماهیّت نیست و علاوه بر معانی ماهوی، معانی وجودی و عدمی نیز میتوانند موصوف به این صفت باشند و اتّصاف به این صفت، سبب نیازمندی این امور به علّت است. افزون بر این، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مراد مشهور حکما از ماهیّت در نظریة امکان ذاتی، معنای خاصّ ماهیّت - «ما یُقال فی جواب ما هو» - نیست؛ بلکه مقصود آنها ماهیّت به معنای اعم است که شامل هر معنا و حقیقتی میشود که قابلیّت موجود شدن و معدوم شدن دارد. هم چنین صفت حدوث و صفت امکان فقری نیز میتوانند علامت اتّصاف موصوفشان به صفت امکان خاص و نشانه نیازمندی معلول به علّت شمرده شوند؛ نه آن که این دو صفت سبب برای نیازمندی معلول به علّت باشد. فرازهایی از کتاب نهج البلاغه میتواند تأییدی بر این مطلب باشد.
بررسی تحلیلی - انتقادی دیدگاهها در مسأله «ملاک حاجت معلول به علّت» و مقایسه شان با فرازهایی از نهج البلاغه
1/1/1402 12:00:00 AM
رویکرد قرآن به مسأله آرامش در مقایسه با سایر ادیان
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 287
رویکرد قرآن به مسأله آرامش در مقایسه با سایر ادیان
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 285
بررسی امکان و حدود معرفت به خداوند از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و استخراج معادل های واژگانی" توبه " در نهج البلاغه با استناد به فروق اللغات
نویسندگان:
فاطمه علایی رحمانی
،
فهیمه غلامی نژاد
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 5
بررسی مقایسه ای مسأله شر از دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
مقایسه نهج البلاغه و متون تاریخی در مورد تحولات دوره حکومت امام علی (ع)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مقاومت اسلامی و نسبت آن با فلسفه تاریخ از منظر نهج البلاغه
مقاله نشریه: مطالعات بیداری اسلامی » سال 1402 دوره 12، شماره 28 (تابستان 1402)
جایگاه تحلیل گفتمان در بررسی اندیشه انقلاب اسلامی (مقایسه با چارچوب تحلیلی ایدئولوژی)
مقاله نشریه: جامعه شناسی تاریخی » شماره1
بررسی مسأله تناسخ با نگاهی به آراء صدرالمتألهین و سهروردی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1380 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تحلیلی و مقایسه ای مفهوم جوهر در فلسفه ارسطو و ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 دوره 25، شماره 2 (تابستان 1399)