سیاست پژوهی جذب و گزینش معلم از سال 1390 تا 1400
نویسنده:
ابراهیم دهقان
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 49- بهار 1401
چکیده:
تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی مستلزم تلاش در ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. نظام تعلیم وتربیت نهادی تأثیرگذار و از مهمترین زیرساختهای کشور برای ارتقای سرمایه انسانی است که بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، نقش معلم بهعنوان مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیموتربیت است، به همین جهت طرح مسائل گزینش، و تربیت حرفهای معلمان از عمدهترین مسائل به شمار میآید. در این تحقیق با مراجعه به کتابها، اسناد، قوانین و مصوبات و اطلاعات تاریخی درباره جذب و گزینش معلم، با استفاده از روش تحلیل محتوا، به بررسی پرسشهای تحقیق در این منابع پرداختهایم. با بررسی سیر تحولات گزینش معلم در ایران از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، نشانگر این واقعیت است که این نهاد تربیتی دستخوش تغییرات مستمر قرار گرفته است، بهگونهای که مدام مراکز تربیتمعلم بدون پشتوانه تحقیقاتی دایر و سپس تعطیل میشدند که به دلیل فقدان ضمانتهای قانونی، مالی و اجرایی نتوانسته است تحول در راهبردها، رویکردهای سنتی و توسعه کیفی و محتوایی آموزشوپرورش ایجاد کند، خصوصاً که اختلاف رویکرد دولتها و سلیقه فردی مدیران تأثیرات زیادی گذاشته است؛ لذا امروزه نظام گزینش به علت ضعف فرهنگ برنامهریزی علمی، نبود فرایند ارزیابی از نتایج طرحهای اصلاحی، کمبود اعتبارات مالی، نبود اهداف روشن در گزینش و مهیاسازی معلمان با نارساییهای بسیاری روبهروست که پیشنهاد میشود: اول- باور مسئولان کشور تقویت شود که اصلاح نظام آموزشوپرورش ایران در گرو جذب، تربیت معلمان باصلاحیت و حرفهای است. دوم- اینکه نظام جامع مدیریت منابع انسانی در آموزشوپرورش برای ساماندهی قوانین و متعارض تصمیمگیری نظام تعلیموتربیت تصویب شود.
تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی مستلزم تلاش در ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. نظام تعلیم وتربیت نهادی تأثیرگذار و از مهمترین زیرساختهای کشور برای ارتقای سرمایه انسانی است که بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، نقش معلم بهعنوان مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیموتربیت است، به همین جهت طرح مسائل گزینش، و تربیت حرفهای معلمان از عمدهترین مسائل به شمار میآید. در این تحقیق با مراجعه به کتابها، اسناد، قوانین و مصوبات و اطلاعات تاریخی درباره جذب و گزینش معلم، با استفاده از روش تحلیل محتوا، به بررسی پرسشهای تحقیق در این منابع پرداختهایم. با بررسی سیر تحولات گزینش معلم در ایران از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، نشانگر این واقعیت است که این نهاد تربیتی دستخوش تغییرات مستمر قرار گرفته است، بهگونهای که مدام مراکز تربیتمعلم بدون پشتوانه تحقیقاتی دایر و سپس تعطیل میشدند که به دلیل فقدان ضمانتهای قانونی، مالی و اجرایی نتوانسته است تحول در راهبردها، رویکردهای سنتی و توسعه کیفی و محتوایی آموزشوپرورش ایجاد کند، خصوصاً که اختلاف رویکرد دولتها و سلیقه فردی مدیران تأثیرات زیادی گذاشته است؛ لذا امروزه نظام گزینش به علت ضعف فرهنگ برنامهریزی علمی، نبود فرایند ارزیابی از نتایج طرحهای اصلاحی، کمبود اعتبارات مالی، نبود اهداف روشن در گزینش و مهیاسازی معلمان با نارساییهای بسیاری روبهروست که پیشنهاد میشود: اول- باور مسئولان کشور تقویت شود که اصلاح نظام آموزشوپرورش ایران در گرو جذب، تربیت معلمان باصلاحیت و حرفهای است. دوم- اینکه نظام جامع مدیریت منابع انسانی در آموزشوپرورش برای ساماندهی قوانین و متعارض تصمیمگیری نظام تعلیموتربیت تصویب شود.
سیاست پژوهی جذب و گزینش معلم از سال 1390 تا 1400
1/1/1401 12:00:00 AM
از سیاست زدگی، سیاست پرهیزی، سیاست گریزی تا حوزه انقلابی
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1397 (پياپي 177)، بهار 1397 شماره2
ارزیابی سیاست ها و قوانین جمهوری اسلامی ایران در قبال ماهواره از سال 1372 تا 1392
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روابط علویان و عباسیان (از سال 11 تا 201 هجرى)
نویسنده:
محمداللّه اکبری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام در آینه پژوهش » سال 1381 سال 1381 - شماره 1