عفاف در خانواده
نویسنده:
ناصر رفیعی محمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 6 ویژهنامه خانواده
چکیده:
جامعه از رودخانهها و چشمههای کوچک خانوادهها شکل گرفته است. اگر این چشمهها و رودخانهها گلآلود و مسموم باشد و آب آن نیز مناسب نباشد؛ نباید توقع داشت که آن دریا و آن اقیانوس هم آب خوبی داشته باشد. مدارس، مراکز، دانشگاهها، شهرها، روستاها، اجتماعاتی تشکیل شده از خانوادههای مختلف هستند. به همین دلیل است که اسلام توجه عمیقی به نهاد اجتماعی خانواده داشته و آیات متعددی در این رابطه نازل شده است. نبی مکرم اسلام(ص) میفرماید: «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَیْرُکُمْ لِأَهْلِی»؛[1] یعنی بهترین شما، کسی است که برای خانوادهاش بهترین باشد. بعضی افراد در بیرون از خانه، خودشان را خوب نشان میدهند. در محیط خودشان را کار خیلی عالی نشان میدهند. با همکار، رفیق و دوست در کوچه در خیابان خوب هستند، اما در خانه خوب نیستند. رسولخدا(ص) فرمود: «خیر و شرّ شما را با خانوادهتان میسنجند. بهترین شما، کسی است که خانوادهاش از او بیشتر راضی باشد. من که پیغمبر شما هستم، بهترین شما در همه جهات از جمله در رسیدگی به خانواده هستم». سپس فرمودند: «ما أکرم النّساء إلّا کریم و لا أهانهنّ إلّا لئیم...؛[2] مردها و افرادی که زنهایشان را تحقیر میکنند، لئیم هستند و آنهایی که خانوادههایشان را تکریم میکنند، کریم هستند». ملاک پستی و کرامت ملاک برتری و سقوط، پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند: «از زنهایشان بپرسید، ببینید آیا مردان خانوادهشان را تحویل میگیرند یا نه؟ زنهایشان را تکریم میکنند یا نه؟ آدمهای باکرامت، به کسی اهانت و او را تحقیر نمیکنند». این ملاکی است که نبی مکرم اسلام(ص) به ما داده است. آن حضرت در سخن دیگری فرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ» و دو بار لعنت کرد کسی را که حق عیال و خانوادهاش را ضایع کند،حقش را نادیده بگیرد و به آنها بیتوجهی کند: «مَنْ ضَیَّعَ مَنْ یَعُولُ ...».[3] اینها نکاتی است که در دین، آیات و روایات ما مطرح شده است. هیچ نهاد، مرکز و مذهبی به زیبایی اسلام و قرآن در مورد حقوق خانواده سخن نگفته است. یکی از حقوق و نکات مهم در اخلاق خانوادگی، بحث حجاب و عفاف است. معضل کنونی جامعه ما که متأسفانه به رسانههایمان نیز راه پیدا کرده است، عدم رعایت فرهنگ عفاف، حجاب و عدم رعایت پوشش و حریم مرد و زن است. قرآن دو شخصیت را به عنوان مظهر عفاف، حجاب و حیا معرفی کرده است: حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(س) البته بعضی از مفسرین از آیاتی که درباره این دو شخصیت سخن گفته است، چنین برداشت کردهاند که مقام حضرت مریم(س) در این بعد، به یک معنا بالاتر از حضرت یوسف(ع) است. قرآن کریم هر دو شخصیت را ستوده است. [1]. محمد بن حسن حر عاملى؛ وسائل الشیعة؛ ج ۲۰، ص ۱۷۱؛ حسن بن فضل طبرسى؛ مکارم الأخلاق؛ ص ۲۱۶. [2]. ابوالقاسم پاینده؛ نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول(ص))؛ص472. [3]. محمد بن یعقوب کلینى؛ الکافی؛ ج4، ص12؛ محمد بن على صدوق؛ کتابٌ من لایحضره الفقیه؛ ج ۲، ص ۶۸.
جامعه از رودخانهها و چشمههای کوچک خانوادهها شکل گرفته است. اگر این چشمهها و رودخانهها گلآلود و مسموم باشد و آب آن نیز مناسب نباشد؛ نباید توقع داشت که آن دریا و آن اقیانوس هم آب خوبی داشته باشد. مدارس، مراکز، دانشگاهها، شهرها، روستاها، اجتماعاتی تشکیل شده از خانوادههای مختلف هستند. به همین دلیل است که اسلام توجه عمیقی به نهاد اجتماعی خانواده داشته و آیات متعددی در این رابطه نازل شده است. نبی مکرم اسلام(ص) میفرماید: «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَیْرُکُمْ لِأَهْلِی»؛[1] یعنی بهترین شما، کسی است که برای خانوادهاش بهترین باشد. بعضی افراد در بیرون از خانه، خودشان را خوب نشان میدهند. در محیط خودشان را کار خیلی عالی نشان میدهند. با همکار، رفیق و دوست در کوچه در خیابان خوب هستند، اما در خانه خوب نیستند. رسولخدا(ص) فرمود: «خیر و شرّ شما را با خانوادهتان میسنجند. بهترین شما، کسی است که خانوادهاش از او بیشتر راضی باشد. من که پیغمبر شما هستم، بهترین شما در همه جهات از جمله در رسیدگی به خانواده هستم». سپس فرمودند: «ما أکرم النّساء إلّا کریم و لا أهانهنّ إلّا لئیم...؛[2] مردها و افرادی که زنهایشان را تحقیر میکنند، لئیم هستند و آنهایی که خانوادههایشان را تکریم میکنند، کریم هستند». ملاک پستی و کرامت ملاک برتری و سقوط، پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند: «از زنهایشان بپرسید، ببینید آیا مردان خانوادهشان را تحویل میگیرند یا نه؟ زنهایشان را تکریم میکنند یا نه؟ آدمهای باکرامت، به کسی اهانت و او را تحقیر نمیکنند». این ملاکی است که نبی مکرم اسلام(ص) به ما داده است. آن حضرت در سخن دیگری فرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ» و دو بار لعنت کرد کسی را که حق عیال و خانوادهاش را ضایع کند،حقش را نادیده بگیرد و به آنها بیتوجهی کند: «مَنْ ضَیَّعَ مَنْ یَعُولُ ...».[3] اینها نکاتی است که در دین، آیات و روایات ما مطرح شده است. هیچ نهاد، مرکز و مذهبی به زیبایی اسلام و قرآن در مورد حقوق خانواده سخن نگفته است. یکی از حقوق و نکات مهم در اخلاق خانوادگی، بحث حجاب و عفاف است. معضل کنونی جامعه ما که متأسفانه به رسانههایمان نیز راه پیدا کرده است، عدم رعایت فرهنگ عفاف، حجاب و عدم رعایت پوشش و حریم مرد و زن است. قرآن دو شخصیت را به عنوان مظهر عفاف، حجاب و حیا معرفی کرده است: حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(س) البته بعضی از مفسرین از آیاتی که درباره این دو شخصیت سخن گفته است، چنین برداشت کردهاند که مقام حضرت مریم(س) در این بعد، به یک معنا بالاتر از حضرت یوسف(ع) است. قرآن کریم هر دو شخصیت را ستوده است. [1]. محمد بن حسن حر عاملى؛ وسائل الشیعة؛ ج ۲۰، ص ۱۷۱؛ حسن بن فضل طبرسى؛ مکارم الأخلاق؛ ص ۲۱۶. [2]. ابوالقاسم پاینده؛ نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول(ص))؛ص472. [3]. محمد بن یعقوب کلینى؛ الکافی؛ ج4، ص12؛ محمد بن على صدوق؛ کتابٌ من لایحضره الفقیه؛ ج ۲، ص ۶۸.
عفاف در خانواده
3/21/2021 12:00:00 AM
خمیه عفاف 1نهاد خانواده ، سازندگیهاى ازدواج
نویسنده:
جواد محدثى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 97
عفاف در رفتار
نویسنده:
فاطمه فرهادیان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 11
خانواده و حقوق فرهنگى خمیه عفاف قمست دهم
نویسنده:
جواد محدثى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 108
شیوههای گسترش عفاف در جامعه
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 135 محرم
همایش عفاف و حجاب
ارائه دهنده:
مرتضی جوادی آملی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1395