انسان مکتبساز از دیدگاه قرآن کریم: نمونهی مثالی شهید سلیمانی
نویسنده:
کریم خانمحمدی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1401 شماره 11
چکیده:
برخی از انسانها با تلاش مستمر خودشان با طی مراحل امتحانات الهی به مقام والای مکتبسازی میرسند. چنین افرادی اسوه، الگوی دیگران و چراغ راهنمای رهجویان هستند. سؤال اصلی نویسنده این است که یک شخص، به چه دلیل، با چه ابزاری، با طی چه فرایندی و با چه هدفی، به مقام «مکتبسازی» و «اسوه شدن» میرسد. در راستای پاسخدهی به سؤالات مذکور، با این پیشفرض که قرآن تبیان همهچیز است، موضوع مکتبسازی را با بهرهگیری از روش تفسیر شهید صدر، به قرآن عرضه کردیم. مقتضای تفسیر موضوعی تحلیل پدیده به مؤلفهها و عرضه سؤالات جزئی به قرآن است. بدینجهت، با الهام از علل اربعه ارسطویی، پدیده مکتبسازی به چهار مؤلفه (علت فاعلی، علت مادی، علت صوری و علت غایی) تحلیل و هرکدام به متن عرضه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد علت مادی انسان اسوه و مکتبساز مفهوم «برّ» حاوی ایمان و عمل صالح است. علت صوری، طی مسیر «حیات طیبه» در جهت راهنمایی دیگران بهعنوان چراغ هدایت است. علت غایی دو مرحله دارد. علت غایی نهایی رسیدن به رضوان الهی و وارد شدن به «جنت النعیم» است. علت متوسط آوازه و محبوبیت در جهت هدایت دیگران است. علت فاعلی خود کنشگر است که با طی مسیر به مقام اسوگی میرسد. شهید قاسم سلیمانی یک نمونه مثالی و مصداق کامل از انسان مکتبساز است.
برخی از انسانها با تلاش مستمر خودشان با طی مراحل امتحانات الهی به مقام والای مکتبسازی میرسند. چنین افرادی اسوه، الگوی دیگران و چراغ راهنمای رهجویان هستند. سؤال اصلی نویسنده این است که یک شخص، به چه دلیل، با چه ابزاری، با طی چه فرایندی و با چه هدفی، به مقام «مکتبسازی» و «اسوه شدن» میرسد. در راستای پاسخدهی به سؤالات مذکور، با این پیشفرض که قرآن تبیان همهچیز است، موضوع مکتبسازی را با بهرهگیری از روش تفسیر شهید صدر، به قرآن عرضه کردیم. مقتضای تفسیر موضوعی تحلیل پدیده به مؤلفهها و عرضه سؤالات جزئی به قرآن است. بدینجهت، با الهام از علل اربعه ارسطویی، پدیده مکتبسازی به چهار مؤلفه (علت فاعلی، علت مادی، علت صوری و علت غایی) تحلیل و هرکدام به متن عرضه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد علت مادی انسان اسوه و مکتبساز مفهوم «برّ» حاوی ایمان و عمل صالح است. علت صوری، طی مسیر «حیات طیبه» در جهت راهنمایی دیگران بهعنوان چراغ هدایت است. علت غایی دو مرحله دارد. علت غایی نهایی رسیدن به رضوان الهی و وارد شدن به «جنت النعیم» است. علت متوسط آوازه و محبوبیت در جهت هدایت دیگران است. علت فاعلی خود کنشگر است که با طی مسیر به مقام اسوگی میرسد. شهید قاسم سلیمانی یک نمونه مثالی و مصداق کامل از انسان مکتبساز است.
انسان مکتبساز از دیدگاه قرآن کریم: نمونهی مثالی شهید سلیمانی
1/1/1401 12:00:00 AM
الگوی گرایشی رشد فرهنگی انسان از دیدگاه قرآن کریم
نویسندگان:
محمدمصطفی اسعدی
،
امیرمحسن عرفان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 95
آزادى انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
على اکبر علیخانى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80
شاخصترین اوصاف شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بر مبنای آیات قرآن کریم
نویسنده:
معصومه سالاری راد
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1401 شماره 12
انسان سالم (2) انسان سالم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مرتضى موحدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 261
رقابت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1395 - [کارشناسی ارشد]
ویژگیهای انسان تراز در مکتب شهید سلیمانی و نقش آن در انتظار
نویسنده:
امیر سیاهپوش
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1400 شماره 2