صدرالدین شیرازی و ترقی در خیال‌شناسی‌

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 پاییز1401 مسلسل 53
چکیده:
صدرالدین شیرازی، فیلسوف قرن دهم، دو دوره اصلی حکمت یعنی حکمت مشاء و حکمت اشراق را پیش رو داشته و سنگ بنای اندیشه خود را بر آنها گذاشته است. در خیال‌شناسی او بیشتر از سهروردی تأثیر گرفته تا مشائیان. اینکه او به اثبات عالم مثال می‌رسد و نفس را در مراتب سه‌گانه حس، مثال و عقل قرار ‌می‌دهد و دو مرتبه مثال اصغر و مثال اکبر را طراحی می‌کند، تحت تأثیر حکمت اشراقی است. او رخنه‌های موجود در خیال‌شناسی شیخ اشراق را شناسایی و برطرف کرده است. این جستار بر آن است دیدگاه صدرالدین شیرازی در چیستی خیال و مثال را بررسی و آرای او را با دو حکمت پیشین مقایسه کند. روش بررسی توصیفی و تطبیقی و نتیجه نهایی آن است که دیدگاه وی در خیال‌شناسی هم با مشائیان متفاوت است و هم با شیخ اشراق. او را باید یک نواشراقی در این زمینه بدانیم. صدرا به رغم نگاه مشائیان، تعدد قوای ادراکی و تمایز خیال از حس مشترک را نمی‌پذیرد و وجود قوه واحدی را که مدرک صورت‌های مجرد مثالی باشد، کافی می‌داند. صورت‌های حاضر در عالم خیال به لحاظ خفا و ظهور و نیز شدت و ضعف متفاوت‌اند. به هر اندازه که نفس خیالی قوت بیشتری داشته باشد و جوهریت آن تقویت شود و بیشتر به خود بازگردد و از شواغل بدنی آسوده شود و از کارگری برای قوای بدنی آسوده شود، صورت‌های متمثل نزد آن نیز ظهور تام‌تری پیدا می‌کنند و هم وجودشان قوت بیشتری می‌یابد.

فلسفه دین در منظر صدرالدّین

نویسنده: غلامرضا جلالی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 93

آثار و تالیفات میرزاى شیرازى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 51-50

نکته، حاشیه، یادداشت: «تاجر شیرازی» یا «شاعر شیرازی»؟

نویسنده: جویا جهانبخش ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 204

کتابخانه میرزاى شیرازى

نویسنده: مهدی فرقانی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 51-50

روش تفسیری عرفانی عارف محقق صدرالدین قونوی

نویسنده: جواد جعفریان ، استاد راهنما: یدالله یزدان پناه ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تقریرات اصول میرزای شیرازی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1369 شماره 1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397