شایعهسازی؛ آثار و پیامدها
نویسنده:
علیاکبر بابازاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
کلیدواژه:
شایعهسازی در حوزه فردی در حوزه خانوادگی در حوزه اجتماعی
،
عوامل و زمینههای شایعهسازی
،
راههای درمان
چکیده:
رسول خدا(ص) میفرماید: «خَرَجَتْ مِنْکَ کَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِکَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِکَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ؛[1] سخن نابجا و شایعهپراکنی از تو فاش شد و شرق و غرب را فراگرفت و در اثر آن، خونها به ناحق ریخته شد، اموال مردم به غارت رفت، نوامیس انسانها به خطر افتاد و تو مسئول همه این جنایات هستی.»
شایعهسازی و شایعهپراکنی، بیماری خطرناک روانی و اجتماعی است که سرچشمة آن خباثت درونی و توطئه سیاسی و اجتماعی گروهی از یک طرف، و فرومایگی برخی افراد از سوی دیگر میباشد.
شایعه، به معنای خبر پخششده که معمولاً در زمینه پخش مسائل منفی و انحراف در امور سیاسی و آبروریزی و هتک حیثیت افراد بهکارمیرود و نوعی حرکت منفی و رذیلانه به شمار میآید.
باید توجه داشت که انسان، موجودی اجتماعی است و این افراد هستند که جامعۀ بزرگ انسانی را تشکیل میدهند. ازاینرو، پاکی و سلامتی آنها، تأثیر مثبتی در پاکی و سلامتی آحاد مردم دارد. بنابراین، شایعهسازی، منافع و آرامش عموم مردم را به خطر میاندازد و همگان وظیفه دارند با این بیماری مبارزه نمایند؛ چنانکه اسلام با این پدیدة شوم اجتماعی برخورد نموده است: «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ...؛[2] کسانی که [حتی در دل] دوست دارند زشتیها در میان مردم شیوع یابد، عذاب دردناکی در دنیا و آخرت برای ایشان مهیا گردیده است.»
از این آیه و تفسیرهای آن، استفاده میکنیم: هرگونه شایعهسازی و شایعهپراکنی و حتی رضایت قلبی به آن، جزء گناهان کبیره است.[3]
رسول خدا(ص) نیز در نکوهش و خطر شایعهسازی و ضررهای اجتماعی آن میفرماید: «خَرَجَتْ مِنْکَ کَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِکَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِکَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ؛[4] سخن نابجا و شایعهپراکنی از تو فاش شد و شرق و غرب را فراگرفت و در اثر آن، خونها به ناحق ریخته شد، اموال مردم به غارت رفت، نوامیس انسانها به خطر افتاد و تو مسئول همه این جنایات هستی.»
[1]. کلینی، الکافی، ج 2، ص 115.
[2]. نور، آیه 19.
[3]. با توجه به آیه 36 سوره اسراء که فرموده: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»، گناه قلبی نیز گناه است؛ بلکه ریشه گناهان دیگر است.
[4]. کلینى، الکافی، ج 2، ص 115؛ محمدتقی مجلسى، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج 12، ص 93.
رسول خدا(ص) میفرماید: «خَرَجَتْ مِنْکَ کَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِکَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِکَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ؛[1] سخن نابجا و شایعهپراکنی از تو فاش شد و شرق و غرب را فراگرفت و در اثر آن، خونها به ناحق ریخته شد، اموال مردم به غارت رفت، نوامیس انسانها به خطر افتاد و تو مسئول همه این جنایات هستی.»
شایعهسازی و شایعهپراکنی، بیماری خطرناک روانی و اجتماعی است که سرچشمة آن خباثت درونی و توطئه سیاسی و اجتماعی گروهی از یک طرف، و فرومایگی برخی افراد از سوی دیگر میباشد.
شایعه، به معنای خبر پخششده که معمولاً در زمینه پخش مسائل منفی و انحراف در امور سیاسی و آبروریزی و هتک حیثیت افراد بهکارمیرود و نوعی حرکت منفی و رذیلانه به شمار میآید.
باید توجه داشت که انسان، موجودی اجتماعی است و این افراد هستند که جامعۀ بزرگ انسانی را تشکیل میدهند. ازاینرو، پاکی و سلامتی آنها، تأثیر مثبتی در پاکی و سلامتی آحاد مردم دارد. بنابراین، شایعهسازی، منافع و آرامش عموم مردم را به خطر میاندازد و همگان وظیفه دارند با این بیماری مبارزه نمایند؛ چنانکه اسلام با این پدیدة شوم اجتماعی برخورد نموده است: «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ...؛[2] کسانی که [حتی در دل] دوست دارند زشتیها در میان مردم شیوع یابد، عذاب دردناکی در دنیا و آخرت برای ایشان مهیا گردیده است.»
از این آیه و تفسیرهای آن، استفاده میکنیم: هرگونه شایعهسازی و شایعهپراکنی و حتی رضایت قلبی به آن، جزء گناهان کبیره است.[3]
رسول خدا(ص) نیز در نکوهش و خطر شایعهسازی و ضررهای اجتماعی آن میفرماید: «خَرَجَتْ مِنْکَ کَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِکَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِکَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ؛[4] سخن نابجا و شایعهپراکنی از تو فاش شد و شرق و غرب را فراگرفت و در اثر آن، خونها به ناحق ریخته شد، اموال مردم به غارت رفت، نوامیس انسانها به خطر افتاد و تو مسئول همه این جنایات هستی.»
[1]. کلینی، الکافی، ج 2، ص 115.
[2]. نور، آیه 19.
[3]. با توجه به آیه 36 سوره اسراء که فرموده: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»، گناه قلبی نیز گناه است؛ بلکه ریشه گناهان دیگر است.
[4]. کلینى، الکافی، ج 2، ص 115؛ محمدتقی مجلسى، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج 12، ص 93.
شایعهسازی؛ آثار و پیامدها
3/21/2015 12:00:00 AM
روزی حلال؛ ضرورتها و پیامدها
نویسنده:
محمدمهدی فجری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
اعتیاد زنان؛ زمینهها و پیامدها
نویسنده:
محمد مرادی حسین آباد
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 157 رمضان ویژه نامه خانواده
بسترشناسی استعجال، پیامدها و راهکارها
نویسنده:
سیدمهدی مجیدی نظامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1399 بهار 1399 شماره 32
قساوت قلب؛ عوامل و پیامدها
نویسنده:
محمدحسین افشاری کرمانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
خرافهگرایی در جامعه دینی؛ پیامدها و راهکارها
نویسنده:
محمدکاظم کریمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
مناسک، فربهی، پیامدها، پدیدارشناسی، علل و زمینهها.
نویسنده:
ابوالفضل رباطی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 42- تابستان 1399