طبیعتگرایی و خودشکنیهایش
نویسندگان:
محمد امدادی ماسوله
،
احمد عبادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 110
کلیدواژه:
مشکل قصدمندی
،
تبیین زمینه و نتیجه
،
خودشکنی طبیعتگرایی
،
سامانههای شناختی
،
الیزابت آنسکوم
،
روششناسی دینپژوهی
چکیده:
خودشکنبودن طبیعتگرایی انگارهای تاریخی است. دو نوع از جدیدترین تقریرها از آن، متعلق به استدلال تعقلی و تکاملی است. این دو استدلال بهترتیب در پی مقابله با این دو انگارۀ اصلی طبیعتگراییاند: بین حالتهای ذهن ارتباط صرف علّی و معلولی حاکم است و قابلیت اطمینانبخشی قوای شناختی پایین است. استدلال تکاملی و تعقلی با تبیین خودشکنبودن طبیعتگرایی، به درستی نقاط ضعف طبیعتگرایی را نشانه رفتهاند: 1. توجیه سادهانگارانۀ پدیدههای ذهنی در بافتی مادهگرایانه، بهترین و تنها توجیه عقلی ممکن نیست؛ 2. طبیعتگرایی بنا بر نظریۀ انتخاب طبیعی، اولویت را نه باورهای درست، بلکه بقا و تولید مثل میداند؛ 3. ادعای محصول تصادفیبودن قوای شناختی، هرگونه اعتماد نسبت به اطمینانبخشی این قوا را از بین میبرد؛ 4. طبیعتگرایی روششناختی بهجای آنکه از طریق قدرت تبیینیاش در پی اقناع علمی باشد، تبدیل به یک پیشفرض علمی شده است. علیرغم داشتن نقاط قوت در ردّ طبیعتگرایی، این دو استدلال از محدودیتهایی هم برخوردارند. معتقدیم این نقاط ضعف، خاصِ استدلال تعقلی و تکاملی است و طبیعتگرایی را از خودشکنبودن رها نمیکند. این مقاله با روش تحلیلی-انتقادی دو هدف را دنبال میکند: نخست مطالعۀ تطبیقی استدلال تعقلی و تکاملی در بسط انگارۀ خودشکنی طبیعتگرایی و دوم بیان نقاط قوت و ضعف این دو استدلال با نگاهی تکمیلی و انتقادی در مواجهه با این انگاره.
خودشکنبودن طبیعتگرایی انگارهای تاریخی است. دو نوع از جدیدترین تقریرها از آن، متعلق به استدلال تعقلی و تکاملی است. این دو استدلال بهترتیب در پی مقابله با این دو انگارۀ اصلی طبیعتگراییاند: بین حالتهای ذهن ارتباط صرف علّی و معلولی حاکم است و قابلیت اطمینانبخشی قوای شناختی پایین است. استدلال تکاملی و تعقلی با تبیین خودشکنبودن طبیعتگرایی، به درستی نقاط ضعف طبیعتگرایی را نشانه رفتهاند: 1. توجیه سادهانگارانۀ پدیدههای ذهنی در بافتی مادهگرایانه، بهترین و تنها توجیه عقلی ممکن نیست؛ 2. طبیعتگرایی بنا بر نظریۀ انتخاب طبیعی، اولویت را نه باورهای درست، بلکه بقا و تولید مثل میداند؛ 3. ادعای محصول تصادفیبودن قوای شناختی، هرگونه اعتماد نسبت به اطمینانبخشی این قوا را از بین میبرد؛ 4. طبیعتگرایی روششناختی بهجای آنکه از طریق قدرت تبیینیاش در پی اقناع علمی باشد، تبدیل به یک پیشفرض علمی شده است. علیرغم داشتن نقاط قوت در ردّ طبیعتگرایی، این دو استدلال از محدودیتهایی هم برخوردارند. معتقدیم این نقاط ضعف، خاصِ استدلال تعقلی و تکاملی است و طبیعتگرایی را از خودشکنبودن رها نمیکند. این مقاله با روش تحلیلی-انتقادی دو هدف را دنبال میکند: نخست مطالعۀ تطبیقی استدلال تعقلی و تکاملی در بسط انگارۀ خودشکنی طبیعتگرایی و دوم بیان نقاط قوت و ضعف این دو استدلال با نگاهی تکمیلی و انتقادی در مواجهه با این انگاره.
طبیعتگرایی و خودشکنیهایش
1/1/1402 12:00:00 AM
اسماعیلیه و علوم قرآنی (2) تفسیر و تأویل و مثل و ممثول
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 32
شهرستانی و ملل و نحل
نویسنده:
محمود خواجه میرزا
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34
دختران و زنان ، مسائل و معضلات ، درسها و عبرتها
نویسنده:
زهرا آکوچکیان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1376 شماره 68