پیشینهشناسی و نقد ادعاهای سران بهائیّت درباره نَسخ شریعت اسلام در فتنه بدشت
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 2 - تابستان 96، مسلسل 70
چکیده:
بابیّت، از جمله جریانهای معتقد به نسخ شریعت اسلام بر پایه ادعاهای سید علیمحمد شیرازی (باب) (م 1266ق) است. پیروان او، همه کوشش خود را بهویژه در نشست بدشت به کار بستند تا ضمن اعلام نسخ شریعت اسلام و جایگزین ساختن کتاب «بیان» به جای قرآن، شریعت ادعایی جدید را دینی مستقل و بدیع جلوه دهند. اندکی پس از اعدام علیمحمد شیرازی، حسینعلی نوری (بهاءالله) مدعی نبوت و نسخ شریعت ادعایی «بیان» شد و بیش از بابیان بر نسخ اسلام و احکام آن تأکید کرد و بسیاری از احکام را بهکلی تغییر داد. این نوشتار، با بررسی پیشینه مدعیان نسخ احکام و شریعت اسلام، در پی اثبات این نکته است که ادعای بابیان و بهائیان، تازگی ندارد و برگرفته از گفتار و کردار مدعیان پیشین نسخ اسلام مانند جریانهای: اسماعیلیه، حروفیه، نقطویه و اهلحق است و تناقضهای این ادعا بهگونه و اندازهای است که باور به نادرستبودن آن را به دنبال دارد
بابیّت، از جمله جریانهای معتقد به نسخ شریعت اسلام بر پایه ادعاهای سید علیمحمد شیرازی (باب) (م 1266ق) است. پیروان او، همه کوشش خود را بهویژه در نشست بدشت به کار بستند تا ضمن اعلام نسخ شریعت اسلام و جایگزین ساختن کتاب «بیان» به جای قرآن، شریعت ادعایی جدید را دینی مستقل و بدیع جلوه دهند. اندکی پس از اعدام علیمحمد شیرازی، حسینعلی نوری (بهاءالله) مدعی نبوت و نسخ شریعت ادعایی «بیان» شد و بیش از بابیان بر نسخ اسلام و احکام آن تأکید کرد و بسیاری از احکام را بهکلی تغییر داد. این نوشتار، با بررسی پیشینه مدعیان نسخ احکام و شریعت اسلام، در پی اثبات این نکته است که ادعای بابیان و بهائیان، تازگی ندارد و برگرفته از گفتار و کردار مدعیان پیشین نسخ اسلام مانند جریانهای: اسماعیلیه، حروفیه، نقطویه و اهلحق است و تناقضهای این ادعا بهگونه و اندازهای است که باور به نادرستبودن آن را به دنبال دارد
پیشینهشناسی و نقد ادعاهای سران بهائیّت درباره نَسخ شریعت اسلام در فتنه بدشت
3/21/2017 12:00:00 AM