عناصر ادبی و هنری در داستان یوسف (ع) از نگاه سید قطب
نویسندگان:
خلیل پروینی
،
یحیی امینی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1
چکیده:
داستان یوسف (ع) در قرآن بر خلاف سایر داستانهای پیامبران تنها داستانی است که یکجا و به صورتی تقریبا مفصل و کامل بیان شده و این امر مفسران، ادیبان و ناقدان بزرگ چون سید قطب را که کتاب التصویر الفنی او نقطۀ عطفی در مطالعات ادبی و هنری قرآن به شمار میرود، برآن داشته است تا در هنگام تفسیر این سوره، به گوشههایی از جلوههای هنری وادبی این داستان پرداخته، زمینه را برای پژوهشهای مستقل در این خصوص فراهم کنند، لذا در این مقاله سعی کردهایم به بررسی، تحلیل و طبقه بندی برخی از عناصر ادبی و هنری داستان از جمله عنصر شخصیتپردازی، صحنهپردازی و عناصری همچون گفتگو، کشمکش، پیرنگ و همچنین عناصرادبی آن مانند عنصر عاطفه، خیال، اسلوب و فکر بپردازیم تا ملاحظه شود قرآن در بیان داستانهای خود تا چه حد از اسلوب و شیوۀ هنری وادبی بهره جسته و چگونه زبان هنر و ادبیات را وسیلهای مناسب و شایسته در خدمت اهداف تربیتی و هدایتی خود قرار داده است، به طوری که همین شیوۀ قرآن، در چند دهه گذشته باعث شده تا نظریۀ هنر و ادب اسلامی در اشکال مختلف آن مانند داستان اسلامی و نمایشنامۀ اسلامی با الهام از شیوۀ داستا نپردازی قرآن پدید آید، از این رو مطالعۀ ویژگیهای هنری و ادبی بهترین قصۀ قرآن از زبان سید قطب که خود با الهام از هنر قرآن از پیشگامان نظریۀ هنر و ادب اسلامی میباشد، به فهم و ترویج این نظریه که امروزه طرفداران فراوان پیدا کرده است، بسیار یاری میرساند.
داستان یوسف (ع) در قرآن بر خلاف سایر داستانهای پیامبران تنها داستانی است که یکجا و به صورتی تقریبا مفصل و کامل بیان شده و این امر مفسران، ادیبان و ناقدان بزرگ چون سید قطب را که کتاب التصویر الفنی او نقطۀ عطفی در مطالعات ادبی و هنری قرآن به شمار میرود، برآن داشته است تا در هنگام تفسیر این سوره، به گوشههایی از جلوههای هنری وادبی این داستان پرداخته، زمینه را برای پژوهشهای مستقل در این خصوص فراهم کنند، لذا در این مقاله سعی کردهایم به بررسی، تحلیل و طبقه بندی برخی از عناصر ادبی و هنری داستان از جمله عنصر شخصیتپردازی، صحنهپردازی و عناصری همچون گفتگو، کشمکش، پیرنگ و همچنین عناصرادبی آن مانند عنصر عاطفه، خیال، اسلوب و فکر بپردازیم تا ملاحظه شود قرآن در بیان داستانهای خود تا چه حد از اسلوب و شیوۀ هنری وادبی بهره جسته و چگونه زبان هنر و ادبیات را وسیلهای مناسب و شایسته در خدمت اهداف تربیتی و هدایتی خود قرار داده است، به طوری که همین شیوۀ قرآن، در چند دهه گذشته باعث شده تا نظریۀ هنر و ادب اسلامی در اشکال مختلف آن مانند داستان اسلامی و نمایشنامۀ اسلامی با الهام از شیوۀ داستا نپردازی قرآن پدید آید، از این رو مطالعۀ ویژگیهای هنری و ادبی بهترین قصۀ قرآن از زبان سید قطب که خود با الهام از هنر قرآن از پیشگامان نظریۀ هنر و ادب اسلامی میباشد، به فهم و ترویج این نظریه که امروزه طرفداران فراوان پیدا کرده است، بسیار یاری میرساند.
عناصر ادبی و هنری در داستان یوسف (ع) از نگاه سید قطب
3/20/2012 12:00:00 AM
عناصر نمایشی و ادبی داستان حضرت شعیب (ع) در قرآن
نویسندگان:
اعظم پرچم
،
فاطمه فتاحی سده
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 4
واقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61
جلوههای هنری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن
نویسندگان:
ناهید نصیحت
،
نعیمه پراندوجی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
بررسی نکات تربیتی داستان یوسف (ع) در تورات و قرآن
نویسنده:
حجت زال زاده
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)
سید قطب و اسلامگرایى معاصر
نویسنده:
مهدى بخشى شیخ احمد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و سوم - بهار 85
تحلیل عناصر تصویر هنری در آیات مربوط به حیات بعد از مرگ
نویسندگان:
عباس اقبالی
،
بتول قربانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4
بررسی عناصر ادبی در اشعار مدح و رثای اهل بیت(ع) در دیوان زاهی بغدادی
نویسندگان:
محمدصادق اردلان
،
علی خیاط
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12
اسوه های علمی و پیرایه های خرافی داستان یوسف پیامبر(ع)
نویسنده:
جواد ایروانی
،
کتاب: دانشگاه علوم اسلامی رضوی - 1395
زنجیره منظم معنایی درونمایه ها در صحنههای داستان یوسف (ع) در قرآن کریم
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 1