معرفت و علایق انسانی؛ جُستاری دربارۀ نسبت دو مقوله
نویسندگان:
حسین شیخ رضایی
،
محمدرضا اسمخانی (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 92
کلیدواژه:
علایق انسانی
،
معرفت (علمی)
،
رابطۀ استعلایی
،
رابطۀ برسازنده
،
رابطۀ برساخته
،
بُردارهای تصمیم
چکیده:
این مقاله میکوشد به یکی از مباحثِ چالشبرانگیز در معرفتشناسی یا علمشناسی، یعنی رابطۀ «علایق انسانی» با «معرفت» بهویژه «معرفت علمی» بپردازد و الگویی قابلدفاع از نسبتِ میان این دو مقوله ارائه دهد. در این راستا، نخست سه سنخ الگوی پیشنهادی دربارۀ این رابطه طرح و نقد میشوند: «رابطۀ استعلاییِ» علایق با معرفت (هابرماس)، «رابطۀ برسازندۀ» یکسویۀ علایق با معرفت علمی (برنامۀ قوی) و «رابطۀ برساختۀ دوسویۀ» علایق ـ معرفت (نظریۀ شبکهعامل). سپس در ادامه تلاش میشود الگوی جدیدی از پیوندِ علایق انسانی و معرفتِ علمی در یک چارچوبِ «تصمیمگرایانه» ارائه گردد که معتقدیم هم در برابرِ نقدهای پیشگفته مصون است و هم به شکلِ واقعگرایانهتری موقعیتهای بالفعلِ تصمیمگیریِ علمی و نقشِ علایق در آنرا توضیح میدهد. در این نظریه، بهاختصار علایق و منافعِ انسانی همواره نقشی برسازنده در معرفت دارند (در برابر اسطورۀ «دانشمند بیعلاقه»)، ولی برخلافِ هر سه الگوی مورد نقد، آنها را بهعنوان «بُردارهای تصمیمِ» امکانی که عضوِ خانوادهای بزرگتر از ارزشها هستند تصویر میکند که در برهمکنشِ با یکدیگر به انتخابهای علمی شکل میدهند.
این مقاله میکوشد به یکی از مباحثِ چالشبرانگیز در معرفتشناسی یا علمشناسی، یعنی رابطۀ «علایق انسانی» با «معرفت» بهویژه «معرفت علمی» بپردازد و الگویی قابلدفاع از نسبتِ میان این دو مقوله ارائه دهد. در این راستا، نخست سه سنخ الگوی پیشنهادی دربارۀ این رابطه طرح و نقد میشوند: «رابطۀ استعلاییِ» علایق با معرفت (هابرماس)، «رابطۀ برسازندۀ» یکسویۀ علایق با معرفت علمی (برنامۀ قوی) و «رابطۀ برساختۀ دوسویۀ» علایق ـ معرفت (نظریۀ شبکهعامل). سپس در ادامه تلاش میشود الگوی جدیدی از پیوندِ علایق انسانی و معرفتِ علمی در یک چارچوبِ «تصمیمگرایانه» ارائه گردد که معتقدیم هم در برابرِ نقدهای پیشگفته مصون است و هم به شکلِ واقعگرایانهتری موقعیتهای بالفعلِ تصمیمگیریِ علمی و نقشِ علایق در آنرا توضیح میدهد. در این نظریه، بهاختصار علایق و منافعِ انسانی همواره نقشی برسازنده در معرفت دارند (در برابر اسطورۀ «دانشمند بیعلاقه»)، ولی برخلافِ هر سه الگوی مورد نقد، آنها را بهعنوان «بُردارهای تصمیمِ» امکانی که عضوِ خانوادهای بزرگتر از ارزشها هستند تصویر میکند که در برهمکنشِ با یکدیگر به انتخابهای علمی شکل میدهند.
معرفت و علایق انسانی؛ جُستاری دربارۀ نسبت دو مقوله
3/21/2018 12:00:00 AM
جستاری درباره «تاریخ فقه اسماعیلیه»
نویسنده:
حمیدرضا تمدن
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 185
جستاری درباره عبدالله بن سبا
نویسنده:
علیرضا زکی زاده رنانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
جستارى درباره کنیهها و لقبهاى حضرت عباس
نویسنده:
منش ابوالفضل هادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 285
جستاری تاریخی درباره ریشههای پیدایش بداء
نویسنده:
محمد جواد پردل
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400
الگوهای مختلف در نسبت دین الهی و فرهنگ انسانی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 (پياپي 131)، آذر و دي 1390 شماره5
نسبت سنجی معرفت فطری با سایر ادراکات در نظام معرفت شناسی صدرالمتالهین
نویسندگان:
سید محمود موسوی*
،
زهرا حدادی
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 59
جستاری درباره بصائر الدرجات: پژوهشی نو در کتابی کهن
نویسنده:
عبدالحسین طالعی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 161
توضیح نسبت مرگ ارادی، معرفت و اخلاق در اندیشه صدرا
نویسندگان:
سمیه ذاکری
،
مجید تندر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 107
بررسی دو قاعده مالاسبب و ذوات الاسباب و نسبت آن دو با ادله اثبات وجود خدا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]