ماهیّت کتاب اربعین اسعد بن ابراهیم اربلی
نویسنده:
علی عادل زاده
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 202
چکیده:
کتابِ اربعین اسعد بن ابراهیم اربلی درباره فضائل امیر المؤمنین (ع) دستِ کم از قرن هشتم در میان نویسندگان شیعه شهرت یافته است. ناشناخته بودن اربلی در میانِ شیعیان متأخر و رخدادن تصحیفاتی در نام او کتابشناسانِ شیعه را در شناختِ او دچار سرگردانی کرده و باعث پدید آمدن دو شخصیتِ «اسعد بن ابراهیم الحلی» و «سعد الإربلی» شده است. مقایسه دادههای درونمتنی کتاب اربعین با اطلاعات تاریخی نشان میدهد که مقصود از اسعد بن ابراهیم اربلی، کسی جز ابو المجد النشابی، شاعر، نویسنده و دیوانسالار برجسته قرن هفتم نیست. از سوی دیگر با مقایسه اربعین اربلی با اربعین محمد بن ابی مسلم بن ابی الفوارس میتوان دریافت که اربعین اربلی در واقع تحریری تحریفشده از اربعین ابن ابی الفوارس است. حتی مقدمه اربعین اربلی ساختگی است و بر اساسِ مقدمه اربعین ابن ابی الفوارس تنظیم شده است. تغییراتِ تحریر اربلی بسیار گسترده است و از الگوهای نسبتاً روشنی پیروی میکند. در نهایت با توجه به گرایش مذهبی و سیاسی اسعد بن ابراهیم و ویژگیهای شخصی، اجتماعی و ادبی او به نظر میرسد که انتسابِ این کتاب به او نادرست است. احتمالاً جاعلی متمایل به غلو در قرن هفتم با دستبرد در اربعین ابن ابی الفوارس، تحریری جدید از آن را به اسعد بن ابراهیم نسبت داده است.
کتابِ اربعین اسعد بن ابراهیم اربلی درباره فضائل امیر المؤمنین (ع) دستِ کم از قرن هشتم در میان نویسندگان شیعه شهرت یافته است. ناشناخته بودن اربلی در میانِ شیعیان متأخر و رخدادن تصحیفاتی در نام او کتابشناسانِ شیعه را در شناختِ او دچار سرگردانی کرده و باعث پدید آمدن دو شخصیتِ «اسعد بن ابراهیم الحلی» و «سعد الإربلی» شده است. مقایسه دادههای درونمتنی کتاب اربعین با اطلاعات تاریخی نشان میدهد که مقصود از اسعد بن ابراهیم اربلی، کسی جز ابو المجد النشابی، شاعر، نویسنده و دیوانسالار برجسته قرن هفتم نیست. از سوی دیگر با مقایسه اربعین اربلی با اربعین محمد بن ابی مسلم بن ابی الفوارس میتوان دریافت که اربعین اربلی در واقع تحریری تحریفشده از اربعین ابن ابی الفوارس است. حتی مقدمه اربعین اربلی ساختگی است و بر اساسِ مقدمه اربعین ابن ابی الفوارس تنظیم شده است. تغییراتِ تحریر اربلی بسیار گسترده است و از الگوهای نسبتاً روشنی پیروی میکند. در نهایت با توجه به گرایش مذهبی و سیاسی اسعد بن ابراهیم و ویژگیهای شخصی، اجتماعی و ادبی او به نظر میرسد که انتسابِ این کتاب به او نادرست است. احتمالاً جاعلی متمایل به غلو در قرن هفتم با دستبرد در اربعین ابن ابی الفوارس، تحریری جدید از آن را به اسعد بن ابراهیم نسبت داده است.
ماهیّت کتاب اربعین اسعد بن ابراهیم اربلی
1/1/1402 12:00:00 AM
نگارش مقاله ابراهيم بن موسي بن جعفر
نویسنده:
احمد خامه يار
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1397/06/04 تا تاریخ: 1397/07/03
نگارش مقاله ابراهيم بن موسي بن جعفر
نویسنده:
حميدرضا مطهري فر
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1397/06/04 تا تاریخ: 1397/07/03
نگارش مقاله ابراهيم بن عبدالله
نویسنده:
سيدمحمود ساماني
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1396/12/03 تا تاریخ: 1397/03/01
بررسی اندیشههای کلامی علی بن ابراهیم قمی
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1392 - [کارشناسی ارشد]
شخصیت، آثار و تاریخنگاری علی بن ابراهیم جَوّانی
نویسندگان:
محمدرضا هدایت پناه
،
محمد جواد یاوری سرتختی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 4- زمستان 1401- مسلسل 92
اندیشهای در پرواز! مروری انتقادی بر ترجمۀ کتاب امام قاسم بن ابراهیم و اصول اعتقادی زیدیه
نویسنده:
حمید عطائی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 199