سیره مدارایی اهل بیت(ع) با گروههای مذهبی
نویسنده:
علی آقانوری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 ویژهنامه مناطق مشترک
چکیده:
انسان موجودی اجتماعی است و بهناچار در همه عرصههای زندگی جمعی خود، نیازمند تعامل با دیگران است. از دیگر سو، کسی را نمیتوان یافت که در تمام ویژگیها ـ از بینشها و گرایشها و سلایق گرفته تا سلوک فکری و اخلاقی ـ با دیگری یکسان باشد. از این رو، انسانها برای برخورداری از یک زندگی سالم و تداوم حیات اجتماعی خویش، چارهای جز مدارا با یکدیگر و به رسمیت شناختن تفاوتها و اختلافها ندارند.
روشن است که این اصل انسانی، از سوی شرایع الهی، بهویژه اسلام نیز مورد توجه و تأکید قرار گرفته است و مصادیق و جلوههای عالی این سلوک اخلاقی و رفتار پسندیده اجتماعی را در سیره عملی پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) فراوان میتوان سراغ گرفت تا آنجا که در روایات، اموری چون جلب محبت همنوعان، بهانهندادن به دست دشمنان، جذب مخالفان و حفظ روابط سالم اجتماعی، از فواید این روش برشمرده شده است. بنابراین میتوان گفت که آن بزرگان بر ضرورت بروز این خوی پسندیده، در همه رفتارهای فردی و اجتماعی و عرصههای فکری، اخلاقی و حقوقی تأکید فراوان داشتهاند. سفارشهای ائمه در باب معاشرت نیکو با همنوعان و نیز اهتمام عملی آنان به حفظ و تحکیم اخوت دینی و مهمتر از همه، شیوه برخورد امام علی(ع) با مخالفان و دشمنان خود؛ چه در دوره خانهنشینی بیستوپنجساله و چه در دوران خلافت، همگی تعبیرها و جلوههای گوناگونی از این اصل عام اخلاقی، تربیتی و حقوقی ـ بهویژه در مواجهه با مخالفان سیاسی و مذهبی ـ هستند.
نوشتارحاضر با عنایت به این مقدمه، در سه بخش سامان یافته است؛ "خوشخلقی و ملایمت"، "پرهیز از پرخاشگری و ناسزاگویی" و "آثار رفتار مسالمتآمیز اهلبیت(ع)".
انسان موجودی اجتماعی است و بهناچار در همه عرصههای زندگی جمعی خود، نیازمند تعامل با دیگران است. از دیگر سو، کسی را نمیتوان یافت که در تمام ویژگیها ـ از بینشها و گرایشها و سلایق گرفته تا سلوک فکری و اخلاقی ـ با دیگری یکسان باشد. از این رو، انسانها برای برخورداری از یک زندگی سالم و تداوم حیات اجتماعی خویش، چارهای جز مدارا با یکدیگر و به رسمیت شناختن تفاوتها و اختلافها ندارند.
روشن است که این اصل انسانی، از سوی شرایع الهی، بهویژه اسلام نیز مورد توجه و تأکید قرار گرفته است و مصادیق و جلوههای عالی این سلوک اخلاقی و رفتار پسندیده اجتماعی را در سیره عملی پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) فراوان میتوان سراغ گرفت تا آنجا که در روایات، اموری چون جلب محبت همنوعان، بهانهندادن به دست دشمنان، جذب مخالفان و حفظ روابط سالم اجتماعی، از فواید این روش برشمرده شده است. بنابراین میتوان گفت که آن بزرگان بر ضرورت بروز این خوی پسندیده، در همه رفتارهای فردی و اجتماعی و عرصههای فکری، اخلاقی و حقوقی تأکید فراوان داشتهاند. سفارشهای ائمه در باب معاشرت نیکو با همنوعان و نیز اهتمام عملی آنان به حفظ و تحکیم اخوت دینی و مهمتر از همه، شیوه برخورد امام علی(ع) با مخالفان و دشمنان خود؛ چه در دوره خانهنشینی بیستوپنجساله و چه در دوران خلافت، همگی تعبیرها و جلوههای گوناگونی از این اصل عام اخلاقی، تربیتی و حقوقی ـ بهویژه در مواجهه با مخالفان سیاسی و مذهبی ـ هستند.
نوشتارحاضر با عنایت به این مقدمه، در سه بخش سامان یافته است؛ "خوشخلقی و ملایمت"، "پرهیز از پرخاشگری و ناسزاگویی" و "آثار رفتار مسالمتآمیز اهلبیت(ع)".
سیره مدارایی اهل بیت(ع) با گروههای مذهبی
3/21/2021 12:00:00 AM
آداب دعا در سیرۀ اهل بیت ع
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 167 رمضان
سیره اهل بیت(ع) در ایجاد وحدت میان مسلمین
نویسنده:
احمد کوثری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 2
رویکرد الگومدارانه به سیره اهل بیت(ع): پیشینه و پیامد
نویسنده:
مهدی مردانی(گلستانی)
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15
در مکتب اهل بیت (ع) ـ 23 مهدویت از دیدگاه اهل بیت (ع)
نویسنده:
گروه محققین
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386