مقایسه مضامین مشترک سیمای پیامبر(ص) در نسج البرده عباس پورعباسی طائی و أریج البرده مصطفی غافلی
نویسندگان:
مهین ظهیری
،
عباس گنجعلی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12
چکیده:
مدح پیامبر(ص) در ادبیات عربی از بسامد والایی برخوردار بوده و از همان اوان اسلام شکل یافته است. أعشی و کعببنزهیر نخستین شاعرانی هستند که به این موضوع پرداخته و پس از آنها شاعرانی چون حسانبنثابت، عبدالله بن رواحه و نابغه جعدی و تنی دیگر راه آنها را در این وادی پیمودند. در قرن هفتم مدح پیامبر(ص) با سبک و شیوه جدید و تحت عنوان بدیعیات و با پیشگامی بوصیری در قصیده برده، استمرار و تداوم یافت.
در ایران و به ویژه خوزستان نیز سرودن بدیعیات رواج یافت. استاد عباس پور عباسیطائی و مصطفی غافلی، دو تن از شاعران این خطه هستند که به ترتیب نسجالبرده و أریجالبرده را در مدح پیامبر(ص) سرودهاند. دستاورد این جستار که به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد اصالت تشابه به وارسی مضامین مشترک سیمای پیامبر(ص) در دو قصیده مذکور میپردازد، حاکی از آن است که بردههای طائی و غافلی در مضامینی همچون بیان اشتیاق دو شاعر به ساحت مقدس پیامبر(ص)، ذکر ویژگیهای فردی و اجتماعی و ذکر نشانه های میلاد و نبوت ایشان مشترک بوده و بسامد والای اشتراک آنها در موضوعاتی چون رؤیاپردازیهای شاعر با یاد و خاطره پیامبر(ص)، نجواهای شاعرانه با آن وجود پاک، ذکر حسن و زیباروئی، خلق و خوی نیک، فضایل و مناقب، رهبری و هدایت، رویدادهای تاریخی میلاد پیامبر(ص)، شواهد و قرائن بعثت و ذکر مقام نبوت جلوهگر گشته است. از دیگر نتایج به دست آمده این پژوهش می-توان به حضور والای آرایههای مراعات نظیر، تضاد، تشبیه، تشخیص و تلمیح در بردههای طائی و غافلی اشاره نمود.
مدح پیامبر(ص) در ادبیات عربی از بسامد والایی برخوردار بوده و از همان اوان اسلام شکل یافته است. أعشی و کعببنزهیر نخستین شاعرانی هستند که به این موضوع پرداخته و پس از آنها شاعرانی چون حسانبنثابت، عبدالله بن رواحه و نابغه جعدی و تنی دیگر راه آنها را در این وادی پیمودند. در قرن هفتم مدح پیامبر(ص) با سبک و شیوه جدید و تحت عنوان بدیعیات و با پیشگامی بوصیری در قصیده برده، استمرار و تداوم یافت.
در ایران و به ویژه خوزستان نیز سرودن بدیعیات رواج یافت. استاد عباس پور عباسیطائی و مصطفی غافلی، دو تن از شاعران این خطه هستند که به ترتیب نسجالبرده و أریجالبرده را در مدح پیامبر(ص) سرودهاند. دستاورد این جستار که به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد اصالت تشابه به وارسی مضامین مشترک سیمای پیامبر(ص) در دو قصیده مذکور میپردازد، حاکی از آن است که بردههای طائی و غافلی در مضامینی همچون بیان اشتیاق دو شاعر به ساحت مقدس پیامبر(ص)، ذکر ویژگیهای فردی و اجتماعی و ذکر نشانه های میلاد و نبوت ایشان مشترک بوده و بسامد والای اشتراک آنها در موضوعاتی چون رؤیاپردازیهای شاعر با یاد و خاطره پیامبر(ص)، نجواهای شاعرانه با آن وجود پاک، ذکر حسن و زیباروئی، خلق و خوی نیک، فضایل و مناقب، رهبری و هدایت، رویدادهای تاریخی میلاد پیامبر(ص)، شواهد و قرائن بعثت و ذکر مقام نبوت جلوهگر گشته است. از دیگر نتایج به دست آمده این پژوهش می-توان به حضور والای آرایههای مراعات نظیر، تضاد، تشبیه، تشخیص و تلمیح در بردههای طائی و غافلی اشاره نمود.
مقایسه مضامین مشترک سیمای پیامبر(ص) در نسج البرده عباس پورعباسی طائی و أریج البرده مصطفی غافلی
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی مضامین مشترک (نهج البلاغه و التوسل الی الترسل)
نویسندگان:
سودابه مظفّری
،
فرزانه فتاحیان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 17
سیماى پیامبر اعظم در آیینه صحیفه سجّادیّه
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 303
سیماى پیامبر اعظم در آیینه صحیفه سجادیه
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1374 شماره 19
نقد و چگونگی آن در نظرخواهی از استادان: سید عباس صالحی، علیرضا ذکاوتی قراگزلو، مصطفی ملکیان
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 100
پژوهشی در نامه های پیامبر (ص)
نویسندگان:
عزالدین ابراهیم
،
حسین علینقیان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 147
تإملى در تاریخ وفات پیامبر(ص)
نویسنده:
جلیل تاری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 1 - بهار - مسلسل 5
خدیجه س در خانه پیامبر ص
نویسنده:
علامه جعفر مرتضی عاملی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان