تحلیل گسترۀ فعالیت فرقههای انحرافی مهدویت
نویسندگان:
سید سجاد ایزدهی
،
مصطفی رضایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 111
چکیده:
امروزه با گسترش فرقههای انحرافی مهدویت و رواجدادن بیش از پیش فرهنگ آزادی عقیده و بیان در سطح بینالمللی و جامعۀ ایران، پیروان این فرق با تکیه بر مواد حقوقی مرتبط، برخورداری از آزادی در تبلیغ و بیان اعتقادات خود را حقی بدیهی قلمداد میکنند و اقدامات محدودیتساز تیمهای امنیتی و نهادهای قضایی را ناقض حقوق خود برمیشمرند. آنها از این طریق، در پی القای دوگانگی رفتاری و قانونی نظام، در برخورد با خود هستند. بر اساس این ضرورت، پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی و با تکیۀ بر دادههای کتابخانهای و اسناد نوشتاری به بررسی گسترۀ فعالیت فرقههای انحرافی مهدویت میپردازد و در ضمن، سه عرصۀ اختصاصی، خصوصی و عمومی تبیین میگردد. یافتۀ تحقیق عبارتاند از اینکه: تنها آزادی اعتقاد، حوزۀ اختصاصی فرد است و آزادی بیان که مرز بین حوزۀ اختصاصی و عرصۀ عمومی است، اگر به قلمرو عمومی تسری پیدا کند، باید مورد نظارت قرار گیرد و عرصۀ عمومی نیز تابع شرایط قانونی جامعه است؛ ازاینرو فرق انحرافی مهدویت در فعالیتهای تبلیغاتی خود که مندرج در عرصۀ عمومی است، باید فعالیتهای خود را ذیل مواد قانونی کشور تنظیم کنند و این شرط لازم، هیچگونه تغایری با اصل 23 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت تفتیش عقاید ندارد.
امروزه با گسترش فرقههای انحرافی مهدویت و رواجدادن بیش از پیش فرهنگ آزادی عقیده و بیان در سطح بینالمللی و جامعۀ ایران، پیروان این فرق با تکیه بر مواد حقوقی مرتبط، برخورداری از آزادی در تبلیغ و بیان اعتقادات خود را حقی بدیهی قلمداد میکنند و اقدامات محدودیتساز تیمهای امنیتی و نهادهای قضایی را ناقض حقوق خود برمیشمرند. آنها از این طریق، در پی القای دوگانگی رفتاری و قانونی نظام، در برخورد با خود هستند. بر اساس این ضرورت، پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی و با تکیۀ بر دادههای کتابخانهای و اسناد نوشتاری به بررسی گسترۀ فعالیت فرقههای انحرافی مهدویت میپردازد و در ضمن، سه عرصۀ اختصاصی، خصوصی و عمومی تبیین میگردد. یافتۀ تحقیق عبارتاند از اینکه: تنها آزادی اعتقاد، حوزۀ اختصاصی فرد است و آزادی بیان که مرز بین حوزۀ اختصاصی و عرصۀ عمومی است، اگر به قلمرو عمومی تسری پیدا کند، باید مورد نظارت قرار گیرد و عرصۀ عمومی نیز تابع شرایط قانونی جامعه است؛ ازاینرو فرق انحرافی مهدویت در فعالیتهای تبلیغاتی خود که مندرج در عرصۀ عمومی است، باید فعالیتهای خود را ذیل مواد قانونی کشور تنظیم کنند و این شرط لازم، هیچگونه تغایری با اصل 23 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت تفتیش عقاید ندارد.
تحلیل گسترۀ فعالیت فرقههای انحرافی مهدویت
1/1/1402 12:00:00 AM
سبک زندگی منتظرانه راهبرد مقابله با فرقههای انحرافی مهدویت در دوران معاصر
نویسنده:
حسن ملایی
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1402 شماره2(پیاپی8)
تحلیل نقش وضع، تحریف وتاویل در بنیان جریان های انحرافی مهدویت
نویسنده:
خدامراد سلیمیان*
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1401 دوره 22، شماره 79 (زمستان 1401)
شناخت ، بررسی نقد کلامی جریان های انحرافی مهدویت
نویسنده:
حسین حجامی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
علل پیدایش نخستین فرقههای تشیع
نویسنده:
علی دادرو
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره هشتم - پاییز 97
تحلیل روش شناسی عقلی مهدویت پژوهی
نویسنده:
حسین الهی نژاد*
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1397 پاییز 1397 شماره 62
مهدویت، آسیبها و امیدها(آیندهپژوهی جریانات انحرافی و وظایف حوزههای علمیه)
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین ریاض حکیم حجت الاسلام والمسلمین ربانی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1394
بررسی و تحلیل استنادات روایی جریانات انحرافی بر مذمت فقها
نویسندگان:
محمد شهبازیان
،
عبدالرضا حسناتی نجف آبادی
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1396 بهار 1396 شماره56
سنجش نیازهای پژوهشی در گستره مناسبات آموزه مهدویت و مطالعات مدیریت
نویسندگان:
امیرمحسن عرفان*
،
رحیم کارگر
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1399 دوره 14، شماره 54 (تابستان 1399)