نقش و جایگاه اخلاق قرآنی در زندگى و تمدن انسانها
نویسنده:
سعید سلیمانی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1401 شماره بیست و چهارم- زمستان 1401
چکیده:
اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى اجتماعى بشر دارد، اعم از مادّى و معنوى، و جامعه انسانیّت منهاى اخلاق مفهوم واقعى خود را از دست مىدهد. تعالى روحى و نیل به فضایل و کمالات اخلاقى، از مهمترین اهداف دین اسلام است و یکى از ابعاد و کارکردهاى اسلام، بُعد اخلاقى آن است، و مىتوان گفت مقصود اصلى از همه اوامر و نواهى دینى تکامل اخلاقى انسان و درنهایت وصول به قرب ربوبى مىباشد. از طرفی اخلاق، علمى است که در بهبود روابط انسان با خدا و اعضاى جامعه بسیار نقشآفرین و تأثیرگذار است. ملکات نفسانى انسان و تزکیه و تهذیب نفس در پرتو اخلاق شکل مىگیرد و در یک جمله سرنوشت فردى و اجتماعى انسان تحتتأثیر عمیق و گسترده اخلاق است. با این همه مکتب اسلام در زمینه خودسازى انسانها برنامهویژهاى دارد که انسان مىتواند در سایه آن نظام فکرى و اخلاقى درستى برخوردار شود، خویشتن و جایگاه خود را در جهان بشناسد.
این ظرفیت اخلاق قرآنی توسط بزرگترین معلّم اخلاق پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در زندگى و تمدن انسانها ایجاد شد، همو بود که با شعار «من تنها براى تکمیل فضائل اخلاقى مبعوث شدهام» کار رسالت را شروع کرد و خداوند درباره خود او فرموده است: «اخلاق تو بسیار عظیم و شایسته است!» و همچنین ادامه دهنده راه وی، اوّلین کسى که علم اخلاق را تأسیس کرد امیر مؤمنان على علیه السلام بود که در نامه معروفش (به فرزندش امام مجتبى علیه السلام) بعد از بازگشت از صفّین، اساس و ریشه مسائل اخلاقى را تبیین فرمود؛ و ملکات فضیلت و صفات رذیلت به عالىترین وجهى در آن مورد تحلیل قرار گرفته است! در این نوشته با استفاده از آموزههای پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و امیر مؤمنان على علیه السلام در پی درک صحیحی از نقش و جایگاه اخلاق قرآنی در زندگى و تمدن انسانها هستیم.
اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى اجتماعى بشر دارد، اعم از مادّى و معنوى، و جامعه انسانیّت منهاى اخلاق مفهوم واقعى خود را از دست مىدهد. تعالى روحى و نیل به فضایل و کمالات اخلاقى، از مهمترین اهداف دین اسلام است و یکى از ابعاد و کارکردهاى اسلام، بُعد اخلاقى آن است، و مىتوان گفت مقصود اصلى از همه اوامر و نواهى دینى تکامل اخلاقى انسان و درنهایت وصول به قرب ربوبى مىباشد. از طرفی اخلاق، علمى است که در بهبود روابط انسان با خدا و اعضاى جامعه بسیار نقشآفرین و تأثیرگذار است. ملکات نفسانى انسان و تزکیه و تهذیب نفس در پرتو اخلاق شکل مىگیرد و در یک جمله سرنوشت فردى و اجتماعى انسان تحتتأثیر عمیق و گسترده اخلاق است. با این همه مکتب اسلام در زمینه خودسازى انسانها برنامهویژهاى دارد که انسان مىتواند در سایه آن نظام فکرى و اخلاقى درستى برخوردار شود، خویشتن و جایگاه خود را در جهان بشناسد.
این ظرفیت اخلاق قرآنی توسط بزرگترین معلّم اخلاق پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در زندگى و تمدن انسانها ایجاد شد، همو بود که با شعار «من تنها براى تکمیل فضائل اخلاقى مبعوث شدهام» کار رسالت را شروع کرد و خداوند درباره خود او فرموده است: «اخلاق تو بسیار عظیم و شایسته است!» و همچنین ادامه دهنده راه وی، اوّلین کسى که علم اخلاق را تأسیس کرد امیر مؤمنان على علیه السلام بود که در نامه معروفش (به فرزندش امام مجتبى علیه السلام) بعد از بازگشت از صفّین، اساس و ریشه مسائل اخلاقى را تبیین فرمود؛ و ملکات فضیلت و صفات رذیلت به عالىترین وجهى در آن مورد تحلیل قرار گرفته است! در این نوشته با استفاده از آموزههای پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و امیر مؤمنان على علیه السلام در پی درک صحیحی از نقش و جایگاه اخلاق قرآنی در زندگى و تمدن انسانها هستیم.
نقش و جایگاه اخلاق قرآنی در زندگى و تمدن انسانها
1/1/1401 12:00:00 AM
اخلاق انسانها در فلسفهی نیچه
نویسندگان:
سمیه ملکی
،
محمد جواد صافیان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
جایگاه و نقش وقف در مبانی تمدن اسلامی
نویسندگان:
سید محمود موسوی
،
سید حامد موسوی
،
مقاله نشریه: وقف میراث جاویدان » سال 1397 پاییز 1397 شماره 103
بررسی نقش فلسفه اسلامی و جایگاه آن در تمدن اسلامی
نویسنده:
حسن عبدی*
،
مقاله نشریه: فصلنامه تمدن پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 1 (بهار 1401)
جایگاه و نقش علامه طباطبایی ره در ساخت تمدن نوین اسلامی
نویسنده:
ابراهیم خانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
جایگاه صبر، عدل و اخلاق در سبک زندگی محمدی(ص)
نویسنده:
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 8
وضع انسانها در برزخ
نویسنده:
عسکری اسلامپور کریمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 156 رمضان
نقش پیامبران در تمدن جهان
نویسنده:
نژاد محمدرضا ابراهیم
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 296
جایگاه و نقش تلبّس در اخلاق کنشگری روحانیت: لباس پیامبر و لباس پیامبری
نویسنده:
علی اصغر اسلامی تنها
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44