بررسی تطبیقی فلسفه تربیتی عطار نیشابوری و افلوطین
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 3
چکیده:
عطار، از بزرگان عرفان و تصوف اسلامی و افلوطین، از فیلسوفان عارف مسلک نو افلاطونی میباشند. در این مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی دیدگاههای فلسفی عطار و افلوطین در زمینۀ جهانشناسی و انسانشناسی و معرفتشناسی مطرح و دلالتهای تربیتی آن استنباط و استخراج میگردد، سپس شباهتها و تفاوتهای دو دیدگاه در زمینههای فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در هر دو دیدگاه جهان، فرع و خداوند اصل میباشد و انسان باید برای رسیدن به این اصل تلاش کند. از نظر هر دو اندیشمند کمالات و فضیلت روحی در انسان موجب برتری و امتیاز او بر دیگر موجودات است، لذا تلاش عمدۀ آدمی باید در جهت کسب فضایل روحی باشد. در زمینۀ معرفتشناسی، عطار معرفت شهودی و علم حضوری را مقدم بر علوم دیگر میداند، در حالی که در دیدگاه افلوطین، معرفت عقلانی و استدلالی جایگاهی والا دارد، اگرچه او نیز در نهایت برای وصول و یگانگی با احد به راه شهودی و حضور قلب متوسل میشود. هدف تربیت در دو دیدگاه، رسیدن آدمی به قرب الهی و کمال نفس و متخلق شدن به اخلاق الهی است. مربی خودساخته و آراسته به فضائل اخلاقی باید متربی را در طی مراحل تربیت جهت رسیدن به هدف غایی تربیت، یاری رساند. اصل اعتدال به عنوان اصل مهم تربیتی مشترک و روش تزکیۀ نفس از روشهای مشابه تربیتی در دو دیدگاه به شمار میرود. تفاوت مهم دو دیدگاه، در وابستگی و عدم وابستگی به دین و شریعت است. از نظر عطار، متربی باید برای رسیدن به کمال نهایی با راهنمایی مربی و در جهت دین و شریعت مراحل سلوک را طی کند ولی در دیدگاه افلوطین این سلوک بدون وابستگی به دین و با هدایت فیلسوف میباشد.
عطار، از بزرگان عرفان و تصوف اسلامی و افلوطین، از فیلسوفان عارف مسلک نو افلاطونی میباشند. در این مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی دیدگاههای فلسفی عطار و افلوطین در زمینۀ جهانشناسی و انسانشناسی و معرفتشناسی مطرح و دلالتهای تربیتی آن استنباط و استخراج میگردد، سپس شباهتها و تفاوتهای دو دیدگاه در زمینههای فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در هر دو دیدگاه جهان، فرع و خداوند اصل میباشد و انسان باید برای رسیدن به این اصل تلاش کند. از نظر هر دو اندیشمند کمالات و فضیلت روحی در انسان موجب برتری و امتیاز او بر دیگر موجودات است، لذا تلاش عمدۀ آدمی باید در جهت کسب فضایل روحی باشد. در زمینۀ معرفتشناسی، عطار معرفت شهودی و علم حضوری را مقدم بر علوم دیگر میداند، در حالی که در دیدگاه افلوطین، معرفت عقلانی و استدلالی جایگاهی والا دارد، اگرچه او نیز در نهایت برای وصول و یگانگی با احد به راه شهودی و حضور قلب متوسل میشود. هدف تربیت در دو دیدگاه، رسیدن آدمی به قرب الهی و کمال نفس و متخلق شدن به اخلاق الهی است. مربی خودساخته و آراسته به فضائل اخلاقی باید متربی را در طی مراحل تربیت جهت رسیدن به هدف غایی تربیت، یاری رساند. اصل اعتدال به عنوان اصل مهم تربیتی مشترک و روش تزکیۀ نفس از روشهای مشابه تربیتی در دو دیدگاه به شمار میرود. تفاوت مهم دو دیدگاه، در وابستگی و عدم وابستگی به دین و شریعت است. از نظر عطار، متربی باید برای رسیدن به کمال نهایی با راهنمایی مربی و در جهت دین و شریعت مراحل سلوک را طی کند ولی در دیدگاه افلوطین این سلوک بدون وابستگی به دین و با هدایت فیلسوف میباشد.
بررسی تطبیقی فلسفه تربیتی عطار نیشابوری و افلوطین
3/20/2012 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی اشعار عطار نیشابوری و ابن ابی الحدید دربارۀ علی (ع)
نویسندگان:
سکینه صارمی گروی
،
حسن مجیدی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4
برگی دیگر: نقد کتابشناسی عطار نیشابوری
نویسنده:
حسین مسرت
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1375 شماره 40
بررسی زمینههای اجتماعی نکوهش عقل، علم و فلسفه در در آثار عطار
نویسندگان:
منصور نیک پناه
،
مصطفی سالاری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 4(پیاپی 28)
برترى فرهنگ و تمدّن اسلامى در فلسفه عامرى نیشابورى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1380 شماره 106-105
بررسی تطبیقی فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
شرج مبسوط منظومه و فلسفه تطبیقی
نویسنده:
محمد علی جاودان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 22