تحلیل فلسفی تمایزهای حقایق وجودی و ماهوی
نویسنده:
حسین کریمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
چکیده:
مطابق با اصالت وجود، متن واقع، وجود است. پس واقعیتداشتن همه حقایق به وجود است. حقایق موجود به وجود، در یک تقسیم، به حقایق وجودی و حقایق ماهوی تقسیم شدهاند. از آنجا که این تقسیم، فلسفی است، باید ریشه در واقع داشته باشد. در میان کلمات حکما تفاوتهایی برای نحوه تحقق این دو بخش بیان شده است. از جمله اینکه ماهیت حد وجود است یا تعین وجود است و...؛ لذا در این مقاله با توجه به اهمیت این تقسیم در فلسفه، صدق این ملاکها و براهینی که منجر به بیان این تفاوتها شده است، بررسی شده است. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و از طریق فیشبرداری بوده و نگارش و ویرایش مطالب به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نتیجهای که در این مقاله با بررسی این براهین به دست میآید، این است که هیچ یک از این ملاکها نمیتوانند بیانگر یک معیار جامع و مانع برای بیان تفاوت صحیح و دقیق بین این دو قسم باشند؛ چراکه یا معیارها صحیح و مطابق با واقع نیستند یا اگر هم صحیح باشند، نمیتوانند مثبت تفاوتی نفسالامری میان این دو نوع از واقعیت باشند. به عبارت دیگر ملاکهای مطرحشده هم با اشکال بر دلیل و هم با اشکال نقضی مواجهاند؛ لذا هیچ یک نمیتوانند یک ملاک فلسفی دقیق قلمداد شوند.
مطابق با اصالت وجود، متن واقع، وجود است. پس واقعیتداشتن همه حقایق به وجود است. حقایق موجود به وجود، در یک تقسیم، به حقایق وجودی و حقایق ماهوی تقسیم شدهاند. از آنجا که این تقسیم، فلسفی است، باید ریشه در واقع داشته باشد. در میان کلمات حکما تفاوتهایی برای نحوه تحقق این دو بخش بیان شده است. از جمله اینکه ماهیت حد وجود است یا تعین وجود است و...؛ لذا در این مقاله با توجه به اهمیت این تقسیم در فلسفه، صدق این ملاکها و براهینی که منجر به بیان این تفاوتها شده است، بررسی شده است. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و از طریق فیشبرداری بوده و نگارش و ویرایش مطالب به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نتیجهای که در این مقاله با بررسی این براهین به دست میآید، این است که هیچ یک از این ملاکها نمیتوانند بیانگر یک معیار جامع و مانع برای بیان تفاوت صحیح و دقیق بین این دو قسم باشند؛ چراکه یا معیارها صحیح و مطابق با واقع نیستند یا اگر هم صحیح باشند، نمیتوانند مثبت تفاوتی نفسالامری میان این دو نوع از واقعیت باشند. به عبارت دیگر ملاکهای مطرحشده هم با اشکال بر دلیل و هم با اشکال نقضی مواجهاند؛ لذا هیچ یک نمیتوانند یک ملاک فلسفی دقیق قلمداد شوند.
تحلیل فلسفی تمایزهای حقایق وجودی و ماهوی
1/1/1402 12:00:00 AM
حکایت ماهوی یا وجودی
نویسندگان:
یوسف معزز*
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1401 دوره 9، شماره 33 (تابستان 1401)
قرآن و آسیب شناسی ماهوی فرهنگ
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55
تفاوت ماهوی ربا و بهره(آزاداندیشی)
ناقد:
حسن آقا نظری – سیدکاظم رجایی
، ارائه دهنده:
موسی غنی نژاد
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1385
تحلیل فلسفی رابطۀ میان قانونمداری و پیشرفت جامعه
نویسنده:
محسن ایزدی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
تحلیل سعادت حقیقی انسان در نگرش فلسفی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان عربی
،
زهرا محمدعلی میرزایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » شماره4
تحلیل و بررسی فلسفی نظریه بیگبنگ و دلالتهای الهیّاتی آن
نویسنده:
محمد حسین نیک زاد
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399
حقایق آسمانی در الفاظ زمینی
نویسنده:
سید محمدحسین موسوی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 58