کارکرد «توحید اجتماعی» در فلسفه دانش تفسیر
نویسندگان:
محمد عرب صالحی
،
فریده پیشوایی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 4
چکیده:
توحید اجتماعی به لحاظ هویت اعتقادی- اجتماعیاش، کارکردهای مهمی در فلسفههای مضاف به علوم و در نتیجه تحول آنها دارد که فلسفه دانش تفسیر از زمره آنهاست. اهمیت بحث از فلسفه دانش تفسیر، در ضرورت پاسخگویی به شبهات نوپدید اجتماعی و نارسایی توحید اعتقادی با مفهوم رایج آن در قبال این شبهات، بسامد آیات اجتماعی و حاکمیت روح توحید بر قرآن است. مقاله حاضر که با هدف تبیین کارکرد توحید اجتماعی بر فلسفه این دانش با رویکرد تحلیلی-استدلالی سامان یافته، نشان میدهد برآیند خوانش اجتماعی از توحید در شناسایی بهتر خداوند بهعنوان مصدر قرآن موثر است و با القاء رویکرد اجتماعی به صفات خداوند ازجمله علم، حکمت، خالقیت و ناظربودن او، به تفسیر آیات مرتبط با اسما و صفات خداوند جهت جدید اجتماعی خواهد داد. شناخت درست ساختار جامعه و فضای زمان نزول و فهم صحیح آیات ناظر به آن زمان مانند مفهوم عبادت و تفسیر آیات مرتبط با آن، کارکرد توحید اجتماعی در مبادی دانش تفسیر است. با خوانش اجتماعی از توحید، منطق جدیدی در فهم آیات تولید شده و قلمرو دلالی آیات قرآن توسعه مییابد و ظرفیت این دانش در مرجعیت علوم انسانی و ضعف تفاسیر صوفیانه یا لیبرال آشکار میشود. براین اساس میتوان پیشنهاد گرایش تفسیر اجتماعی با محوریت توحید اجتماعی را داد. به صحنه اجتماع آوردن قرآن و تفسیر آن همسو با نیازهای عینی زندگی اجتماعی زمانه و زمینهسازی برای گسترش مفهوم متعالی توحید قرآنی در بدنه زندگی و تبدیل قرآن به روش زندگی اجتماعی براساس آیات توحیدی تغییراتی است که در نهایت دانش تفسیر ایجاد میشود
توحید اجتماعی به لحاظ هویت اعتقادی- اجتماعیاش، کارکردهای مهمی در فلسفههای مضاف به علوم و در نتیجه تحول آنها دارد که فلسفه دانش تفسیر از زمره آنهاست. اهمیت بحث از فلسفه دانش تفسیر، در ضرورت پاسخگویی به شبهات نوپدید اجتماعی و نارسایی توحید اعتقادی با مفهوم رایج آن در قبال این شبهات، بسامد آیات اجتماعی و حاکمیت روح توحید بر قرآن است. مقاله حاضر که با هدف تبیین کارکرد توحید اجتماعی بر فلسفه این دانش با رویکرد تحلیلی-استدلالی سامان یافته، نشان میدهد برآیند خوانش اجتماعی از توحید در شناسایی بهتر خداوند بهعنوان مصدر قرآن موثر است و با القاء رویکرد اجتماعی به صفات خداوند ازجمله علم، حکمت، خالقیت و ناظربودن او، به تفسیر آیات مرتبط با اسما و صفات خداوند جهت جدید اجتماعی خواهد داد. شناخت درست ساختار جامعه و فضای زمان نزول و فهم صحیح آیات ناظر به آن زمان مانند مفهوم عبادت و تفسیر آیات مرتبط با آن، کارکرد توحید اجتماعی در مبادی دانش تفسیر است. با خوانش اجتماعی از توحید، منطق جدیدی در فهم آیات تولید شده و قلمرو دلالی آیات قرآن توسعه مییابد و ظرفیت این دانش در مرجعیت علوم انسانی و ضعف تفاسیر صوفیانه یا لیبرال آشکار میشود. براین اساس میتوان پیشنهاد گرایش تفسیر اجتماعی با محوریت توحید اجتماعی را داد. به صحنه اجتماع آوردن قرآن و تفسیر آن همسو با نیازهای عینی زندگی اجتماعی زمانه و زمینهسازی برای گسترش مفهوم متعالی توحید قرآنی در بدنه زندگی و تبدیل قرآن به روش زندگی اجتماعی براساس آیات توحیدی تغییراتی است که در نهایت دانش تفسیر ایجاد میشود
کارکرد «توحید اجتماعی» در فلسفه دانش تفسیر
1/1/1401 12:00:00 AM
نقد ایده جانمایی «توحید عملی» در مباحث دانشِ «کلام»
نویسنده:
جواد پورروستایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103
کارکرد اجتماعی اعتقاد به مهدویت
نویسندگان:
مجتبی گودرزی
،
محمود ملکی راد
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)
کارکرد اجتماعی اعتقاد به مهدویت
نویسندگان:
محمود ملکی راد *
،
مجتبی گودرزی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 پاييز 1396 شماره2
دانش تفسیر در نگاشته های مستشرقان
نویسندگان:
علی راد
،
عبدالرزاق بن اسماعیل هرماس
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1386 شماره 104
نظریه کارکرد گرایی در فلسفه ذهن : مجموعه مقالات
نویسنده:
یاسر پوراسماعیل
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392
کارکرد فقه سیاسی در نظریه پردازی عدالت اجتماعی
نویسنده:
احمد واعظی*
،
مقاله نشریه: نشریه فقه و سیاست » سال 1400 دوره 2، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
ادلّة توحید ذاتی در فلسفة مشاء و حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی ابوطالب دخت شورکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
نقش تعین اجتماعی در تفسیر
نویسندگان:
علی ظفر محبی
،
حسن خیری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)
امکانسنجی بهره گیری از هرمنوتیک در دانش تفسیر
ارائه دهنده:
علی رضا قائمی نیا
،
عبدالله نصری
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389