مجرد و مادی: انحصار یا اشتراک صفات

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
چکیده:
تقسیم‌ موجودات به واسطه صفات ذاتی و ویژگی‌های هر یک از آنها از اولین اقدامات فیلسوف با نگاه هستی‌شناختی است. برخی از صفات ذاتی یک نوع، موجب تمایز بین افراد آن نوع با افراد انواع دیگر می‌شود که لازمه آن، انحصار صفات ذکرشده در یک نوع است؛ همچنین گاهی برخی ویژگی‌های یک نوع مانع تأثیرپذیری یا تأثیرگذاری مستقیم افراد آن نوع بر/ از افراد نوع دیگر می‌شود. تقسیم موجودات به مجرد و مادی و لوازم آن را می‌توان مبنا و ریشه بسیاری از نظریات فلسفی دانست. بر اساس نظر ابن‌سینا،‌ شیخ اشراق و ملاصدرا،‌ همه موجودات عالم، حتی حق تعالی، لزوماً جزء افراد یکی از این دو قسم‏اند. از نظر آنها ویژگی‌های ذاتی این دو نوع به گونه‌ای است که تأثیرگذاری مستقیم یکی بر دیگری محال است. صفاتی مانند ادراک به عنوان صفت ذاتی مجردات و قوه یا استعداد،‌ امتداد و قابلیت اشاره حسی به عنوان صفات ذاتی موجودات مادی را می‌توان به صورت پراکنده از آثار این سه فیلسوف به دست آورد. مسائل مهمی مانند چگونگی ارتباط علل عالی وجود با سایر مراتب،‌ چگونگی علم‌آموزی نفس و‌ ماهیت حافظه، با تقسیم موجودات به مجرد و مادی و لوازم آن در ارتباط‏اند؛ از این رو ‌در این نوشتار، علاوه بر بررسی انحصار یا عدم انحصار صفات ذکرشده در یک نوع، به وجه امتناع ارتباط مجرد و مادی با توجه به دیگر نظریات این سه فیلسوف و قواعد کلی حاکم بر فلسفه پرداخته می‌شود.

مجرد و مادی: انحصار یا اشتراک صفات

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 دوره 13، شماره 49 (پاییز 1400)

امکانات مادی، زینت دنیا یا زینت انسان

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 104 محرم

حضوری یا حصولی بودن علم ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتالهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392  شماره16

دختران مجرد ؛ آمار ها ؛ عوامل و پى آمدها

نویسنده: حمیرا حیدریان ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 165

استفاده از لذت‌های مادّی و حدود آن

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 104 محرم

مرزهاى ذات، صفات و افعال خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 218

مرزهاى ذات، صفات و افعال خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 217

مرزهاى ذات صفات و افعال خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 220
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397