مواسات و دغدغهمندی از نظر قرآن و روایات با تأکید بر سیره امام حسین(ع)
نویسنده:
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 14
چکیده:
در اخلاق اسلامی، جامعه یک خانواده است که همه اعضای آن مراقب احوالات هم هستند و خود را در برابر مشکلات و نگرانیهای اعضای جامعه مسئول میدانند. آنان غمخوار، همدرد و دغدغهمند یکدیگرند. در اخلاق اسلامی موضوعی با عنوان «مواسات» مورد سفارش و تأکید است که بیانگر همین احساس مسئولیت است. مواسات از ریشه «أسو» و به معنای بخشیدن از مال خود و شریک کردن دیگران در داشتههای خود است. مواسات از نظر مالی نیز در جایى است که شخص از کفاف (مورد نیاز) خود به کسى ببخشد و اگر از اضافه بر کفافش بدهد، مواسات نیست.[1] از مجموع منابع لغوی و اخلاقی چنین استفاده میشود که انسان «مواسی» کسى است که با دیگران همدردى و همراهی دارد، خود را در رنج و غم دیگران شریک میداند، با مال و جان از آنها دفاع میکند و میان خود و دیگران فرقى نمیگذارد؛ چنانکه رسولخدا(ص) این حقیقت را چنین بیان کرده است: «انَّما الْمؤمنون فی تَراحُمهم و تَعاطُفِهم بِمنزلةِ الْجَسد الْواحِدِ اذا اشَتَکی مِنْهُ عُضوٌ واحدٌ تداعی لهُ سائِرُ الْجسد بِالْحُمّی والسَّهَرِ؛[2] مؤمنان از نظر مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن دچار دردی شود، سایر اعضا (از راه تب و بیداری و ناراحتی) همدردی خود را با آن عضو ابراز میدارند و به کمکش میشتابند». [1]. محمد بن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج ۴، ص ۲۹۹. [2]. محمد بن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج ۸، ص ۲۲۷.
در اخلاق اسلامی، جامعه یک خانواده است که همه اعضای آن مراقب احوالات هم هستند و خود را در برابر مشکلات و نگرانیهای اعضای جامعه مسئول میدانند. آنان غمخوار، همدرد و دغدغهمند یکدیگرند. در اخلاق اسلامی موضوعی با عنوان «مواسات» مورد سفارش و تأکید است که بیانگر همین احساس مسئولیت است. مواسات از ریشه «أسو» و به معنای بخشیدن از مال خود و شریک کردن دیگران در داشتههای خود است. مواسات از نظر مالی نیز در جایى است که شخص از کفاف (مورد نیاز) خود به کسى ببخشد و اگر از اضافه بر کفافش بدهد، مواسات نیست.[1] از مجموع منابع لغوی و اخلاقی چنین استفاده میشود که انسان «مواسی» کسى است که با دیگران همدردى و همراهی دارد، خود را در رنج و غم دیگران شریک میداند، با مال و جان از آنها دفاع میکند و میان خود و دیگران فرقى نمیگذارد؛ چنانکه رسولخدا(ص) این حقیقت را چنین بیان کرده است: «انَّما الْمؤمنون فی تَراحُمهم و تَعاطُفِهم بِمنزلةِ الْجَسد الْواحِدِ اذا اشَتَکی مِنْهُ عُضوٌ واحدٌ تداعی لهُ سائِرُ الْجسد بِالْحُمّی والسَّهَرِ؛[2] مؤمنان از نظر مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن دچار دردی شود، سایر اعضا (از راه تب و بیداری و ناراحتی) همدردی خود را با آن عضو ابراز میدارند و به کمکش میشتابند». [1]. محمد بن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج ۴، ص ۲۹۹. [2]. محمد بن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج ۸، ص ۲۲۷.
مواسات و دغدغهمندی از نظر قرآن و روایات با تأکید بر سیره امام حسین(ع)
1/1/1402 12:00:00 AM
مواسات و دغدغه مندی از نظر قرآن و روایات با تاکید بر سیره امام حسین(ع)
نویسنده:
فرج الله میرعرب*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 14 (تابستان 1402)
توزین دلالی روایات عرضه بر قرآن با تاکید بر نظر محقق نایینی
نویسندگان:
محمدصادق یوسفی مقدم
،
سید محسن آل نبی*
،
مقاله نشریه: فقه و اجتهاد » سال 1402 دوره 10، شماره 20 (پاییز و زمستان 1402)
الگوی روابط انسانی عزتمدار با تأکید بر سیره امام حسین علیهالسلام
نویسنده:
محمدکاظم کریمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 6 محرم
شباهتهای سیره سیاسی ـ اجتماعی امام حسن ع و امام حسین ع
نویسنده:
حسن عاشوری لنگرودی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
نیایش و ستایش در سیره امام حسین ع
نویسنده:
محمدامین صادقی ارزگانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 130 محرم
سیرى در سیره اخلاقى امام حسین ع
نویسنده:
علی اکبر بابازاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1391 شماره 114 محرم
کرامت انسان در سیرۀ امام حسین ع
نویسنده:
محمدعلی محمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 153 محرم