بازنمایی آزادی در مطبوعات عصر مشروطه مبتنی بر الگوی ون لیوون
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
ایرانیان عصر مشروطه در دنیای جدید، با انبوهی از اصطلاحات، واژهها و پدیدههای متفاوت روبهرو شدند که آگاهیهای نوینی را درپی داشت. این آگاهیها زمینهساز جابجایی عناصر قدرت و در نهایت تغییرات ساختاری در ایران شد. اما کنشگران دینی، سیاسی و نخبگان، به دلیل تربیت و دغدغههای متفاوت، بازنمایی یکسانی از این تغییرات نداشتند؛ در نتیجه برداشتهای گوناگونی از واژهها و مفاهیمی مانند آزادی، برابری و قانون شکل گرفت و در مطبوعات و رسانههای آن عصر بازتاب یافت. پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بازنمایی مفهوم آزادی در مطبوعات این عصر، مبتنی بر الگوی ون لیوون، با تأکید بر نشریات قانون، حبل المتین، صور اسرافیل و مساوات است. روش پژوهش، تحلیل محتوا بر مبنای نظریهی بازنمایی ون لیوون بوده و چارچوب نظری نیز بر مبنای نظریهی فوق طراحی شده است. الگوی ون لیوون با تکیه بر چهار مقولهی عمدهی اقتدارسازی، ارزیابی اخلاقی، عقلانیسازی و اسطورهسازی، ساخت گفتمانی مشروعیتسازی را تشکیل میدهد و نشان میدهد که هر یک از این عناصر چگونه میتواند بر مشروعیتسازی مفاهیم در بازنمایی بینجامد. بر این اساس در پژوهش حاضر تلاش شده است مشروعیتسازیِ اتفاقات در مطبوعات، بر اساس الگوی وون لبوون مورد مطالعه قرار گیرد و به این منظور برای جمعآوری اطلاعات از اسناد و مدارک و محتوای نشریات فوق در دورهی زمانی دو سالهی مشروطه - از بهار 1285 تا تابستان 1287- استفاده شده است.
ایرانیان عصر مشروطه در دنیای جدید، با انبوهی از اصطلاحات، واژهها و پدیدههای متفاوت روبهرو شدند که آگاهیهای نوینی را درپی داشت. این آگاهیها زمینهساز جابجایی عناصر قدرت و در نهایت تغییرات ساختاری در ایران شد. اما کنشگران دینی، سیاسی و نخبگان، به دلیل تربیت و دغدغههای متفاوت، بازنمایی یکسانی از این تغییرات نداشتند؛ در نتیجه برداشتهای گوناگونی از واژهها و مفاهیمی مانند آزادی، برابری و قانون شکل گرفت و در مطبوعات و رسانههای آن عصر بازتاب یافت. پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی بازنمایی مفهوم آزادی در مطبوعات این عصر، مبتنی بر الگوی ون لیوون، با تأکید بر نشریات قانون، حبل المتین، صور اسرافیل و مساوات است. روش پژوهش، تحلیل محتوا بر مبنای نظریهی بازنمایی ون لیوون بوده و چارچوب نظری نیز بر مبنای نظریهی فوق طراحی شده است. الگوی ون لیوون با تکیه بر چهار مقولهی عمدهی اقتدارسازی، ارزیابی اخلاقی، عقلانیسازی و اسطورهسازی، ساخت گفتمانی مشروعیتسازی را تشکیل میدهد و نشان میدهد که هر یک از این عناصر چگونه میتواند بر مشروعیتسازی مفاهیم در بازنمایی بینجامد. بر این اساس در پژوهش حاضر تلاش شده است مشروعیتسازیِ اتفاقات در مطبوعات، بر اساس الگوی وون لبوون مورد مطالعه قرار گیرد و به این منظور برای جمعآوری اطلاعات از اسناد و مدارک و محتوای نشریات فوق در دورهی زمانی دو سالهی مشروطه - از بهار 1285 تا تابستان 1287- استفاده شده است.
بازنمایی آزادی در مطبوعات عصر مشروطه مبتنی بر الگوی ون لیوون
1/1/1402 12:00:00 AM
این است معناى آزادى مطبوعات؟!
نویسنده:
محمدتقی رهبر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 198
نظام نامة مطبوعات افغانستان در دورۀ امان الله خان و آزادی مطبوعات
نویسنده:
سعیده سلطانی مقدم
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 154
الگوی تقویت خودکنترلی در منابع انسانی سازمانها مبتنی بر آموزههای قرآنی
نویسندگان:
حیدر صیدزاده
،
رضا سپهوند
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 87
مبانی انسان شناسانه آزادی در قرآن کریم؛ مبتنی بر آراء علامه طباطبائی
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1399 دوره 9، شماره 33 (تابستان 1399)
مناسبات قدرت و قانون در ایران عصر مشروطه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مواجهه مطبوعات ایران و عربستان در بازنمایی منا: فاجعه یا حادثه؟
نویسندگان:
مهدی مقدسی نیا
،
سیدعلی اصغر سلطانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 73 - بهار 95
مواجهه مطبوعات ایران و عربستان در بازنمایی منا: فاجعه یا حادثه؟
نویسندگان:
سیدعلی اصغر سلطانی
،
مهدی مقدسی نیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 بهار 1395 شماره1
بررسی الگوی زهد اسلامی در عصر حاضر
نویسندگان:
محسن قمی
،
مرضیه سادات سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1391 تابستان 1391 شماره16
طراحی الگوی جامع برای تقویت فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی اسلام
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 41