گونه های مطالعات مستشرقان درباره اسلام و آسیبشناسی مطالعات آن ها
نویسندگان:
محمد شهبازیان
،
علی جهانی فرد
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1401 بهار و تابستان (پیاپی 7)
چکیده:
تحلیل اسلام و آموزههای آن برای مستشرقان جذابیت علمی داشته و به ویژه پس از انقلاباسلامی ایران توجه به آموزههای اسلام و امامیه رشد فزایندهای به خود گرفت تا جایی که برخی از محققان عبارت«شرق پژوهی» را مترادف با «اسلام پژوهی» دانستهاند. از طرف دیگر بررسی آموزههای دینی روش و سبکی را میطلبدکه از آن باعنوان«روششناسی مطالعاتدینی» نام بردهاند. دانشوران شرقپژوه تلاش دارند تا از اینروشها در تحلیل آموزههای مهدوی بهرهبرند اما در مطالعات دین پژوهانه و به ویژه نگرش به آموزه های دینی دیگران، نیاز به رعایت اسلوب و مبانی مورد قبول آنهاست و به عبارتی یک محقق موظفاست حداقلهایی را در تحقیق آموزههای دیگران رعایت کند. این نوشتار تلاش دارد تا با روش تلفیقی و دادهپردازی توصیفی –تحلیلی، به این سوالات پاسخ گوید که روش مطالعاتاسلامی در غرب چیست؟ و چه آسیبی در نظریههای ارائه شده در برخی آموزه-های مهدویت از طرف مستشرقان وجوددارد؟نگارندگان معتقدند که با توجه به فزونی مطالعات-اسلامی و امامیه درغرب نیاز به شناخت روشمطالعات آنان امری ضروریاست و با شناخت آسیبهای روشی در مطالعاتاسلامی غربی، میتوان به سهولت نقد آراء مستشرقان را صورتداد و مشخص نمود که اشکال اساسی در تحلیل آموزههای امامیه از جانب آنان چیست؟ نتایج حاصله از بحث چنیناست که مستشرقان عموما از روش تاریخینگری بهرهبرده و تحقیقات آنان دچار آسیب-هایی مانند: «تعمیمدادن یک واقعه» ،«عدم توجه به اعتبار متون» ،«برداشت آموزه از کتب دیگران»،«عدم تسلط به زبان عربی» ،«خلط میان اسلام و جامعه مسلمانان» و «عدم توجه به قواعد برداشت آموزه از منابع دینی» است.
تحلیل اسلام و آموزههای آن برای مستشرقان جذابیت علمی داشته و به ویژه پس از انقلاباسلامی ایران توجه به آموزههای اسلام و امامیه رشد فزایندهای به خود گرفت تا جایی که برخی از محققان عبارت«شرق پژوهی» را مترادف با «اسلام پژوهی» دانستهاند. از طرف دیگر بررسی آموزههای دینی روش و سبکی را میطلبدکه از آن باعنوان«روششناسی مطالعاتدینی» نام بردهاند. دانشوران شرقپژوه تلاش دارند تا از اینروشها در تحلیل آموزههای مهدوی بهرهبرند اما در مطالعات دین پژوهانه و به ویژه نگرش به آموزه های دینی دیگران، نیاز به رعایت اسلوب و مبانی مورد قبول آنهاست و به عبارتی یک محقق موظفاست حداقلهایی را در تحقیق آموزههای دیگران رعایت کند. این نوشتار تلاش دارد تا با روش تلفیقی و دادهپردازی توصیفی –تحلیلی، به این سوالات پاسخ گوید که روش مطالعاتاسلامی در غرب چیست؟ و چه آسیبی در نظریههای ارائه شده در برخی آموزه-های مهدویت از طرف مستشرقان وجوددارد؟نگارندگان معتقدند که با توجه به فزونی مطالعات-اسلامی و امامیه درغرب نیاز به شناخت روشمطالعات آنان امری ضروریاست و با شناخت آسیبهای روشی در مطالعاتاسلامی غربی، میتوان به سهولت نقد آراء مستشرقان را صورتداد و مشخص نمود که اشکال اساسی در تحلیل آموزههای امامیه از جانب آنان چیست؟ نتایج حاصله از بحث چنیناست که مستشرقان عموما از روش تاریخینگری بهرهبرده و تحقیقات آنان دچار آسیب-هایی مانند: «تعمیمدادن یک واقعه» ،«عدم توجه به اعتبار متون» ،«برداشت آموزه از کتب دیگران»،«عدم تسلط به زبان عربی» ،«خلط میان اسلام و جامعه مسلمانان» و «عدم توجه به قواعد برداشت آموزه از منابع دینی» است.
گونه های مطالعات مستشرقان درباره اسلام و آسیبشناسی مطالعات آن ها
1/1/1401 12:00:00 AM
گونه های مطالعات مستشرقان درباره اسلام و آسیب شناسی مطالعات آن ها
نویسندگان:
محمد شهبازیان*
،
علی جهانی فرد
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1401 دوره 4، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)
گونه شناسی انتقادی دیدگاه ها درباره تاریخ و چگونگی پیدایش تشیع
نویسنده:
محسن الویری
،
مقاله نشریه: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » سال 1391 پاييز 1391 شماره8
گونه شناسی دیدگاه ها و مواضع جریان اصلاح طلب درباره ولایت فقیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نگرش های شیعه پژوهی ویلفرد مادلونک و تأثیر آن بر شیعه پژوهی سایر مستشرقان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حکمت خداوند و گونه های بهره گیری از آن در فقه سیاسی
نویسنده:
سعید ضیایی فر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1391 (پياپي 59)، پاييز 1391 شماره3
درآمدی بر گستره، روش ها و مهارت های مطالعات کلامی
نویسنده:
مسلم گریوانی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)